sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

זולתו , באשר הוא אדם , וגם את עצמו , באשר הוא אדם . מטבעה אמורה מערכת כזאת להיות אוניברסלית בהיקפה . צעד משמעותי בהטמעתה של מערכת כזאת הוא ההכרה ב"אחר . " כל מערכת העוסקת באופן אחראי בכבוד האדם עומדת על תפיסה מסוימת , מפורשת או מובלעת , בדבר טבע האדם . תפיסה כזאת תכלול , בדרך כלל , תיאור של האדם כבעל רצון , תבונה , רגשות , כישורים וכדומה . בתולדות ההגות מוכרות תפיסות שונות בדבר טבע האדם והן עשויות להוביל לתפיסות שונות בדבר כבוד האדם . הבדלים כאלה הופיעו גם בתוך ההגות היהודית , למשל בדבר חופש הרצון , אבל ההשפעה שלהם על תוכן העקרונות המעשיים של ההתנהגות הראויה "בין אדם לחברו" אינה ניכרת . שאלת תוקפה של מערכת העקרונות של מוסר אוניברסלי העסיקה הוגים רבים . מקצתם העמידו אותה על רגליה שלה עצמה ומקצתם ניסו להעמיד אותה על בסיס תיאולוגי . ב . אתיקה . מערכת כללים הבאה לכוון את התנהגותו של אדם יכולה לחול על אדם , לא באשר הוא אדם , אלא באשר הוא נמנה עם קבוצה מסוימת של בני אדם , כגון יהודים , רופאים , אנשי צבא וכדומה . מערכת כללים האמורה לכוון את ההתנהגות של יהודי באשר הוא יהודי מופיעה רק במסגרת הלכתית , על פי התפיסה הרואה בכל יהודי אדם החייב ב"עול תורה ומצוות . " לאמיתו של דבר , גם המסגרות ההלכתיות הן מגוונות וחלק מן החובות שהן באות להטיל חלות רק על יהודי באשר הוא בן קהילה יהודית מסוג מסוים , שיש לה "מנהג המקום" משלה . מערכת כללים האמורה לכוון את ההתנהגות של יהודי באשר הוא בן קבוצה מקצועית או ארגונית מסוימת יכולה להיות בעלת זיקה לזהות יהודית מסוימת , ככל שהאתיקה של הקהילה המקצועית או הארגונית מושפעת מערכי המעטפת החברתית שבתוכה היא פועלת וככל שלמעטפת זו יש זיקה לזהויות יהודיות מסוימות . דוגמה לכך היא הצבת דגש , באתיקה הצבאית של צה"ל , על הערכים של "חיי אדם" ו"טוהר הנשק . " אף שטבעם הוא אוניברסלי , הם לא מקבלים בצבאות העולם את המעמד המיוחד הניתן להם בישראל . ג . החיים הטובים והראויים . התפיסות הפילוסופיות בשאלה זו , מאז ימי הפילוסופיה היוונית העתיקה , הציגו צורת חיים אידיאלית , על יסוד נימוקים הנעוצים בתפיסות פילוסופיות בדבר טבע האדם , החברה , ההיסטוריה , העולם וכדומה . בהגות היהודית בולטות , בנקודה זו , שלוש תופעות . ראשית , המסורת הדתית יצרה טקסטים הניתנים לפירוש תרבותי , החורג מן המסגרת הדתית המקורית . מסכת פרקי אבות מציגה , בסגנון הקטוע שלה , היבטים רבים של צורת חיים אידיאלית . פרשנות תרבותית של פרקי אבות מציגה היבטים של אידיאל של חיים מתוקנים , לא רק מנקודת מבט דתית , אלא גם מכל נקודת מבט המצדיקה את הריסון העצמי המתבטא , למשל , במתינות . שנית , הציונות , על זרמיה השונים , העלתה על הפרק את מקומה של העצמאות הלאומית במסגרת הזהות היהודית . כל הגות יהודית הנוגעת לציונות הביאה לידי ביטוי , בין השורות או אפילו בתוכן , תפיסה של החיים הטובים והראויים של אדם , באשר הוא בן לאום מסוים , בכלל , ובאשר הוא בן הלאום היהודי , בפרט . שלישית , משנתו של אהרן דוד גורדון ( ר' ערך במדור זה ) יצרה תמונה אידיאלית , במונחים של מעגלי היחיד , המשפחה , העם , האנושות והסביבה הטבעית , כשהיא שואבת מן הקבלה ומן החסידות . ד . מידות טובות . דמותו של האדם האידיאלי עומדת בלב ענפים מרכזיים של ההגות , תחילה בפילוסופיה היוונית העתיקה , לאחר מכן בתיאולוגיה של כל אחת מן הדתות בימי הביניים , ולימים בזרמים פילוסופיים ותיאולוגיים מודרניים , ובכלל זה "תנועת המוסר" היהודית . עמדות בדבר דמותו של האדם האידיאלי ניתנות , לעתים , לתרגום לעמדות בדבר דמותם של החיים האידיאליים , שהם החיים הטובים והראויים , אך לא כל עמדה בדבר החיים האידיאליים של האדם ניתנת לתרגום לעמדה בדבר אופיו האידיאלי של האדם . העיסוק בתורת המידות הטובות , מנקודת מבט כלשהי , נחשב לבעל ערך חינוכי , לא רק כי הוא מביא לידי הכרתן , אלא גם כי בתנאים נאותים הוא יכול להביא לידי אימוצן . ה . ערכים . מערכת ערכים הנהוגה בחברה אנושית מסוימת נותנת לה צביון פומבי , המשקף נאמנות לערכים עצמם , וכמו כן תפיסה מעשית בדבר סדרי העדיפויות שביניהם ודרכים מסוימות לבטא את הערכים ואת סדרי העדיפויות שביניהם . מערכת ערכים של קבוצת בני אדם יכולה להיות בעלת זיקה מהותית למערכת הזהויות האישיות של בני אותה קבוצה , וכן לזהות של הקבוצה עצמה , כפי שהיא נתפסת בעיני הנמנים עמה . מערכות הערכים הבולטות בזיקה שיש להן לזהות יהודית , במסגרת צורת חיים ייחודית , הן מערכות הערכים הדתיות ומערכות החיים הקיבוציות . ההגות היהודית הנוגעת למערכות הללו תרמה לא רק להבנתן , אלא גם להתפתחות המעצבת שלהן . ו . ערך עליון . הענקתו של מעמד עליון לערך אחד מבין המגוון המוכר של הערכים האנושיים אינה רווחת בהגות היהודית , בייחוד לא בתור צעד גלוי במסגרת שיטה . יוצאת מן הכלל היא הגותו הדתית המיוחדת של ליבוביץ , ' שבה התפרשה הדת היהודית כבעלת ערך עליון , דהיינו , עבודת האל על פי ההלכה . תפיסות אחרות , הן בדבר הזהות היהודית הדתית והן בדבר זהויות יהודיות אחרות , אינן רואות בעצמן פטורות מן החובה לקיים מערכת ערכים , שיש בה מתחים פנימיים ואיזונים כלליים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help