sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

Press , 1986 . "Canaanite" Critique of Israel , Indiana Univrsity פורת , יהושע , שלח ועט בידו – ביוגרפיה של יונתן רטוש , מחברות לספרות , תל–אביב , . 1989 עברון , בועז , החשבון הלאומי ( פרק ט"ו : "הכנעניות – פתרונותיה ובעיותיה ( " מהדורה ב , ' דביר , תל–אביב , . 2002 חורון , ע"ג , קדם וערב – כנען , תולדות ארץ העברים , דביר , תלאביב , . 2000 המוסר בהגות היהודית נעמי כשר המונח "מוסר" משמש בהוראות שונות בלשון הבריות ובלשונותיהם של אנשי מחקר והגות בדורותינו . מוסר הוא : א . מערכת עקרונות כלליים המדריכים את התנהגותו של האדם , במצבים של קונפליקט בינו לבין זולתו , באופן המבטא את כבוד האדם באשר הוא אדם ; ב . מערכת עקרונות כלליים המדריכים את התנהגותו של אדם במסגרת מסוימת , חברתית , ארגונית , מקצועית או כדומה ( מערכת זו מופיעה לרוב בכותרת " אתיקה ;( " ג . תפיסה בדבר החיים הטובים והראויים , שאדם מבטא בהתנהגותו את נאמנותו לה או שקבוצת בני אדם מבטאת בהסדרי ההתנהגות שלה את נאמנותה לה ; ד . מערכת מידות של האופי האנושי , שהאדם אמור לסגל לו , בהתנהגותו ובמחשבותיו ; ה . מערכת ערכים הבאים לידי ביטוי בהתנהגות בני אדם בחברה מסוימת ; ו . ערך עליון , שלא זו בלבד שהוא בא לידי ביטוי בהתנהגות , בין של אדם ובין של קבוצת בני אדם , אלא שהוא מכריע כל ערך אחר , אם נוצרת התנגשות ביניהם . לפנינו אפוא שישה נושאים שונים בתחומי ההגות והמעשה . נדון כאן בקצרה בכל אחד מהם בפני עצמו . גם הביטוי "הגות יהודית" מתפרש בדרכים שונות . קשת המשמעויות משתרעת בין קוטב ההרחבה , שבו כל הגות של מי שנחשב יהודי , מנקודת מבט המקובלת על קהילה בעם היהודי , היא בגדר "הגות יהודית , " לבין קוטב הצמצום , שבו רק הגות של מי שנחשב יהודי מנקודת המבט של המסורת האורתודוקסית של הדת היהודית , שתוכנה עולה בקנה אחד עם המסורת הזאת , היא בגדר "הגות יהודית . " בהקשר הנוכחי יתפרש הביטוי "הגות יהודית" במובן ביניים , כהגותו של יהודי ( בלי לדקדק בשאלה מיהו יהודי ) כשהוא מביא בה לידי ביטוי את זהותו היהודית לפי תפיסתו . בני העם היהודי בדורותינו אינם כולם בעלי זהות יהודית אחידה . בישראל מתגלה קשת רבגונית של תשובות לשאלה האישית "מהם תכניה של הזהות היהודית שלך , " בקרב אלה המגדירים את עצמם "חילוניים" או "חופשיים , " בקרב אלה המתארים את עצמם "מסורתיים" ואף בקרב אלה המזדהים כ"דתיים . " בתפוצות מתגלה מגוון של זרמים דתיים שכל אחד מהם נותן מקום לתשובות שונות לאותה שאלה אישית . לפיכך , לא ניתן לתאר עמדה כלשהי בדבר "המוסר , " באחת משש המשמעויות האמורות של המונח הזה , בתור עמדה המאפיינת את כל היהודים , את כלל העם היהודי , את המסורת היהודית בכללותה או את הדת היהודית על כל זרמיה וגווניה . ולכן כל מה שייאמר להלן לא יהיה בגדר הכללה , אלא בגדר דוגמה שאפשר לראות בה דגם בעל חשיבות . א . מוסר אוניברסלי . מערכת עקרונות כלליים , העומדת על ערך כבוד האדם , באשר הוא אדם , מדריכה את האדם לנהוג , במצבים של קונפליקט "בין אדם לחברו , " באופן המכבד את ציורו של גוסטב דורה : משה מנפץ את לוחות הברית . לא ניתן לתאר עמדה כלשהי בדבר "המוסר" כעמדה המאפיינת את כלל העם היהודי , את המסורת היהודית בכללותה או את הדת היהודית על כל זרמיה וגווניה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help