sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

התפתחה בעיקר בקרב הנוצרים הלבנוניים , וגם לה היתה גישה עוינת כלפי התרבות האיסלאמית ה"זרה , " בעיניה , שכפו על האזור הכובשים הערביים . עיקריה של התנועה הכנענית , כפי שנוסחו ב"משא הפתיחה" שפורסם בקיץ , 1944 קובעים ש"עברי אינו יכול להיות יהודי , ויהודי אינו יכול להיות עברי . " משמעותה של קביעה זו היתה העברת קו חד–משמעי בין הווייתה של אומה טריטוריאלית לבין ההוויה היהודית , שהוגדרה "הווי של קהילה דתית" אקסטריטוריאלית , מתוך כפירה בעיקר הציוני שהיהודים הם "אומה טריטוריאלית גולה . " מייסדי התנועה נטלו אפוא את המונח "עברי , " שבשעתו היה נרדף למושג " יהודי , " אך במהלך ההגשמה הציונית שימש להגדרת "היהודי המשתחרר במולדתו , " והחליטו לנער ממנו כל תוכן יהודי ולהקנות לו משמעות מנוגדת כמעט ל"יהודי . " ( במהלך התגובה למה שנתפס כ"סכנת הכנעניות" ולהיבדלות של ה"עבריות" מן היהדות , חדל כמעט השימוש , במערכת החינוך ובתקשורת , במילה עברי . קודם לכן רווח השימוש במונח "היישוב העברי , " לציון שונותו מהגולה ומיהודיה , אך נוהג זה נעלם , ובעקבות הכינוי "מדינה יהודית" שהחליף את הכינוי "מדינה עברית , " החלו להשתמש גם ב"היישוב היהודי ( . " ומיהו עברי ? לפי ההשקפה הכנענית , הריהו בן לאומה היושבת בארץ העברים , או "ארץ ה IJ ם , " המשתרעת על פני השטח שישבו בו בעבר עמים דוברי עברית על ניביה השונים . שטח זה כולל את סוריה , לבנון , ירדן , עיראק וארץ–ישראל של ימינו , והוא מכונה גם "הסהר הפורה . " כאן נולדה האומה העברית הקדומה , שיצרה ציוויליזציה עברית והיתה אומה פגאנית בדומה לכל האומות שסבבו אותה , עד שהחריבוה כובשים זרים שהרסו את ממלכותיה השונות . זכר כלשהו ממורשתה הספרותית נשתמר בידינו באנתולוגיה התנ"כית , אף שזו סולפה , לדעת כמה מהכנענים , וסורסה על ידי הפרשנות היהודית המאוחרת , שנוצרה עם הקמת העדה הדתית שלאור תפיסותיה אף נערך התנ"ך . אומה זו , שגרעינה המתחדש הוא היישוב העברי בארץ–ישראל , עתידה , לפי החזון הכנעני , להתפשט שוב על פני ארץ הקדם , לשחרר את אוכלוסיה מהתרבות ומהדת הערביות הכפויות עליהם ולהחזירם לשפתם ולתרבותם העבריות המקוריות , ולהקים בה מדינה עברית , שתתפשט על פני כל ארץ הקדם . מדינה זו תשמור על הפרדה מלאה בין הדתות השונות הנפוצות באזור לבין המדינה , תנהיג שוויון מוחלט לכל אזרחיה ותכפה את השפה והתרבות העבריות כמשותפות לכולם . לא יהיה לאומה זו כל קשר עם היהודים בפזורותיהם , פרט לכך שיוצאי הפזורה היהודית הם שיצרו את גרעינה של האומה העברית המתחדשת . הבעיות והסתירות הפנימיות שיש בתפיסה זו ברורות מאליהן , וזהו גם דבר שניתן להגשימו , אם בכלל , רק בהתפשטות כוחנית אימפריאלית . העמים דוברי הערבית יכולים להגיב על הטיעונים האלה בטענה , שאפילו היתה העברית שפת האזור המקורית , היום גם היא שפה הכרוכה בדת , ואי אפשר להפריד הפרדה מלאכותית בין התרבות העברית הקדומה לבין ההצברים העצומים של היהדות שנית : ספו אליה ולמעשה קיימוה עד היום . ואם טוענים שאפשר – הרי כך גם אפשר להפריד את הערבית מהאיסלאם . ואם להשתמש באנלוגיה אירופית , הרי רוב השפות האירופיות המודרניות הן מזיגות של ניבים קלטיים , סלאבוניים ותורכמניים קדומים עם הלטינית–היוונית , הגרמאנית והמדיארית של הכובשים הרומאים , הטווטונים וההונגרים שהביסו אותם , ואין זו מניעה ליצירת תרבות חילונית שוויונית באומות האלה , חרף העובדה שהלטינית היתה גם שפת הכנסייה הקתולית , שהיתה כפויה עליהם ותרבתה אותם . סביר שהערבים ייאחזו בלשונם ובתרבותם לא פחות מבני אומות אלו . הרעיון הזה של מזיגה תרבותית–לשונית של האזור נובע בעצם מטיעונם של רטוש וחבריו שעצמאות ושגשוג אזוריים ייתכנו רק על יסוד האחדה מדינית–תרבותית של עמי האזור . המיתוס ה"עברי" אינו אלא מכשיר פוליטי , כשם שהציונות יצרה לה מיתוס משלה על העם היהודי הקדום הקיים ברציפות עד היום כדי לשרת את מטרותיה הפוליטיות . למעשה אין גישה זו שונה מהגישה ה"רוסיפיקטורית" של האימפריה הצארית ומאידיאולוגיות ה"גירמון" וה"צירפות" של האימפריות הנדונות האחרות . ואולם האחדה , כפי שאנו רואים כיום באירופה החדשה , יכולה להתבצע גם על בסיס פדרטיבי . מכל מקום , עד להגירות המסיביות של יוצאי ברית המועצות לשעבר ושל הפועלים הזרים שהגיעו אל הארץ בתקופת שגשוגה הכלכלי , גבר בארץ האתוס היהודי – גם בגלל המלחמה המתמדת עם העולם הערבי , שדחפה את ישראל להסתמכות קיצונית על השדולה היהודית העיקרית שבארצות הברית . אם תהיה הפוגה בקונפליקט המדיני–צבאי ויושג הסדר שלום כלשהו , אולי יתגברו הכוחות הישראליים הפנימיים השואפים להקמת מדינה של אזרחיה שתשכון בשלום עם שכניה , ותיפתח דלת להסדר פדרטיבי או קונפדרטיבי אזורי שיהיה בו משום דמיון–צורה מסוים לתפיסה של רטוש וחבריו . לקריאה נוספת : קורצווייל , ברוך , "מהותה ומקורותיה של תנועת העברים הצעירים ( הכנענים , " ( באסופת המאמרים ספרותנו החדשה – המשך או מהפכה , שוקן , תשכ"ה . שביט , יעקב , מעברי עד כנעני , דומינו , ירושלים , . 1984 James Diamond , Homeland or Holyland ? The

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help