sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

ומהאידיאולוגיה הציונית . כמו כן הבין הממסד היטב את כוחה של אידיאולוגיה המושכת אליה את האינטליגנציה , שהרי כל אידיאולוגיה סוחפת המונים תחילתה בקבוצות קטנות , ולעתים תכופות אף נרדפות , שגרעינן אינטלקטואלי , כפי שהיו סוגותיהם השונות של הסוציאליזם , של הפאשיזם ואף של הציונות עצמה . הממסד הציוני אכן החל להבחין ב"חלחולים" מקדימים של התפיסה הזאת , עוד לפני שנתנסחה בפועל , ואפילו אל תוך עמודי התווך שלו עצמו . באותן שנים שבהן התגבשו רעיונות הכנעניות , היינו סוף שנות ה30– ותחילת שנות ה , 40– כתב הסופר חיים הזז , שהיה מקובל כאחד מחשובי הסופרים העבריים בארץ , את הנובלה שלו "הדרשה . " הפרוטגוניסט שלה , קיבוצניק כבד ביטוי ( רמז ל"ארציותו" ולהיותו "איש המעשה הבריא" ולא דברן–אידיאולוג , ( מופיע באספת החברים ומזעזע אותם בהכרזת מרד נגד כל ההיסטוריה היהודית – שכן היסטוריה היא רישום קורותיה של חברה פעילה המעצבת את עולמה החיצוני והפנימי , ואילו ליהודים , מאז צאתם לגלות , אין , לדבריו , היסטוריה . הם פסיביים וכל תולדותיהם הן של פעולת אחרים עליהם , יחד עם הנכאים , הקובלנות הבכייניות והערמומיות הקטנונית האופייניים למי שדנו עצמם לפסיביות . הוא מגיע לשיא דרשתו בהכרזה – אילו לימדתי היסטוריה , הייתי אומר לתלמידים : ילדים , אין לנו היסטוריה . לכו לשחק כדורגל . שנים אחדות לאחר מכן כותב ס' יזהר , שיש הרואים בו את גדול הסופרים העבריים הילידיים , הן בסיפור "חרבת חיזעה" והן בימי צקלג , בשאט נפש על העיר הישראלית שתוקם במרחבים התנ"כיים הנכבשים ונגזלים מידי מי שנראו לו כילידיו הטבעיים , מאז ומעולם , של הנוף הזה , ובה כל מוסדותיה הגלותיים הדוחים של עדת הפזורה היהודית , על קטטותיה ומליצותיה הריקות ועל "ציוניותה . " ס' יזהר אמנם הכיר את חבריה ואת מנהיגיה של התנועה הכנענית ואת טיעוניהם , אך מעולם לא הזדהה איתה במפורש . עם זאת דומה , שפרט ליונתן רטוש , איש מהסופרים הקשורים בתנועה הזאת , כגון בנימין תמוז , אהרן אמיר ועמוס קינן , לא ביטא תיעוב כה עמוק כלפי היהדות ועולמה , ואף כלפי הציונות , האמורה כביכול להיות שונה ממנה , כמו הזז וכמו יזהר . רקע זה הוא הבסיס הרגשי שעליו צמחה הכנעניות . ניתן לראות בה את הריאקציה של בני הארץ וגידוליה כלפי העולם היהודי והאידיאולוגיות היהודיות ( ובכללן הציונות ) שמערכות החינוך והתקשורת המקובלות ביקשו לכפות על הציבור בכלל ועל הנוער בפרט . ואולם הפרופ' ברוך קורצווייל , במאמרו המקיף על התנועה הכנענית ( שהופיע באסופת מאמריו ספרותנו החדשה – המשך או מהפכה , ( עומד על כך שמקורות הגישה הזאת אינם "ילידיים" בלבד . השאיפה להינתק כליל מהאתוס היהודי ומעולם המושגים היהודיים החלה לצוץ בספרות העברית עוד בפזורה , זמן רב לפני התבססות היישוב העברי החדש בארץ , כגון בשירתו של טשרניחובסקי ( בעיקר בפואמה הפרוגרמטית "נוכח פסל אפולו , ( " ב"מאחורי הגדר" וב"אגדת שלושה וארבעה" ( נוסח ב ( ' של ח"נ ביאליק , ובפובליציסטיקה הניטשיאנית של ברדיצ'בסקי . קורצווייל אף ציין כי זו התפתחות טבעית הנובעת מעצם התפתחותה של אומה בארצה , והביע חרדה מפני היבלעותה של היהדות והיעלמותה בתהליכים של בניין עם המתרחשים בישראל . יעקב שביט , בחיבורו המקיף מעברי עד כנעני , עומד מצדו על השפעת הרומנטיקה הילידית של תנועות הימין האירופי וכמיהתן לעבר אגדי קדום על התהוות האידיאולוגיה הכנענית . הוא מפנה את תשומת הלב גם אל ההתפתחות הדומה של התנועה הפרעונית במצרים , הנושאת עיניה לתרבות המצרית העתיקה , שקדמה לכיבוש הערבי–האיסלאמי , ושואפת להינתק מהתרבות שכפה ולנהל מדיניות מצרית לאומית בלבדית . וכך גם התנועה הפניקית בלבנון , המדגישה את זיקתה לצורים ולצידונים העתיקים , הכנענים המקוריים . התנועה הזאת פסלו של יצחק דנציגר "נמרוד" ( 1939 ) שימש סמל להשקפה הכנענית בדבר קיומה של אומה עברית קדומה , פגאנית , שישבה בארצות "הסהר הפורה , " השקפה שהיוותה ריאקציה של חוגים מתוך בני הארץ וגידוליה כלפי האידיאולוגיות היהודיות ובכללן הציונות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help