sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

האחרים ובמחיר מחיקת סממני התודעה הלאומית הנפרדת שהיו דבוקים ואחוזים בפולחן הדתי ובעיקרי האמונה שלהם גם יחד . הוצע להם מעין ניתוח של זהותם שיביא להפרדת דתם מלאומיותם . הוגים יהודיים נאלצו להגיב על האתגר הזה , ואכן , הגיבו עליו , בהתלהבות , בהיסוס או בדחייה . אלה שנענו לו בחיוב – בעיקר חוגי הרפורמה והאורתודוקסיה החדשה – קיבלו עליהם את העול האידיאולוגי לעצב מחדש את היהדות כקהילה דתית מיוחדת היכולה להשתלב בחיי לאומים טריטוריאליים שונים כמו שמשתלבות בהם עדות דתיות אחרות – קתולים ופרוטסטנטים , למשל . לאחר זמן , עם התפשטות החילוניות , ירשו את מחשבת הרפורמה והאורתודוקסיה החדשה שיטות מחשבה חילוניות שהציגו את היהדות כקהילה תרבותית או אסכולה אתית על–לאומית העשויה להתקיים ללא בסיס לאומי שלה עצמה . מבחינת הקיום היהודי הפרה–מודרני , גם ההגות וגם המחקר ההיסטורי של היהדות שנוצר בעקבות התפיסות האלה ולפי רוחן היו , למעשה , לא רק פרשנות סובייקטיבית של העבר היהודי , אלא מעין המצאה מחדש של היהדות שבה הובלטו המסרים המוסריים האוניברסליים שבדת היהודית וטושטשו או הובלעו המרכיבים הלאומיים ואף הגזעיים–הלאומיים שהיו אחוזים בה לבלי הפרד . וכך אמנם ראו זאת כל אלה שדבקו בתפיסה המסורתית . רק מנקודת ראות של הפירוש החדש לחלוטין שניתן עכשיו לקיום היהודי היה אפשר , מעיקרו של דבר , לזהות ולהפריד את המרכיבים הדבקים האלה זה מזה ולהעדיף את מרכיבי הדת ( או , לאחר זמן , את מרכיבי השקפת העולם או המוסר ) על מרכיבי הלאומיות . כאשר שורה של סופרים ואינטלקטואלים כותבי עברית במזרח אירופה , במידה רבה מתוך פולמוס עם המגמה הזאת של יהודי מערב אירופה , העלו את התפיסה שלפיה היהדות אינה עדה דתית רב–לאומית אלא היא תרבות של עם הנבדל מעמים אחרים , תרבות של משפחה היסטורית שהיא רציפה בזיכרונותיה ההיסטוריים ומתקיימת בזכות הרגשת השייכות למשפחה אחת של כל בניה , היתה זו , שוב מנקודת הראות של הקיום היהודי הפרה–מודרני , המצאה מחדש של היהדות . לפי התפיסה הזאת , העובדה שהיהדות נקלעה למצב של גלות שבו היא חסרה כמה סימני–היכר של לאומיות "נורמלית" אין בה כדי לערער על היותה בראש ובראשונה הוויה לאומית . הדת , בעיני ההוגים האלה , אינה אלא אחד ממרכיבי התרבות הלאומית , יצירת רוח העם שקדמה לה ותמשיך להתקיים גם אם תעבור הדת מן העולם . לפי התפיסה הזאת , הדומיננטית והמקובלת לפחות על מרבית היהודים החיים בישראל , ללאום היהודי משתייכים כל מי שרואים בעצמם יהודים – ואף נראים כך בעיני האחרים – ותהיינה אמונותיהם המטפיזיות והאחרות מה שתהיינה ויהיה אורח חייהם מה שיהיה . הפרשנות הזאת של הקיום היהודי כלאומיות לכל דבר , פרשנות שהיא צעירה לימים בכמאה שנה מפרשנותו כקהילה דתית גרידא , נראתה בהכרח ליהודים מסורתיים "של כל ימות השנה" אף היא כהמצאה מחדש של דבר מה שלא היה לפנים . ואמנם ניתן לראות בשתי הפרשנויות המודרניות הללו של הקיום היהודי בעבר המצאות מחדש של הקיום הזה בהווה . אילו ניתנה זהותם של בני אדם – האינדיווידואלית או הקולקטיבית – לקביעה "מבחוץ , " ללא זיקה לאופן שבו הם עצמם מפרשים את זהותם , בדומה לאופן שבו אנו מזהים מינים וסוגים "טבעיים" של דוממים , צמחים ובעלי חיים , היו שתי הפרשנויות החדשות שניתנו ליהדות בעידן המודרני זיוף מלאכותי של מהותה ההיסטורית . ואולם בני אדם אינם הוויות דוממות ולא–משתנות שניתן להכריע בדבר זהותם "בלי לשאול אותם" עליה , כלומר , ללא קשר לראייתם העצמית . האדם , לאורך כל ההיסטוריה שלו , הוא הוויה המפרשת את עצמה , והפרשנות המשתנה הזאת , ולא אבולוציה כלשהי של "טבע האדם , " היא המניע העיקרי של ההיסטוריה האנושית , היא האחראית לכך שלאדם יש גם היסטוריה ולא רק אבולוציה רחוב ב"שטעטל" תחריט עץ של ש' יודוביץ . מחיר ההצטרפות של היהודים ללאומיות הטריטוריאלית החדשה – מחיקת סממני התודעה הלאומית הנפרדת שהיו אחוזים ודבוקים בפולחן הדתי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help