sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

זהות יהודית מנחם ברינקר השאלה מי הם ומה הם היהודים – עם ? דת ? תרבות ? – הידועה לעתים גם כשאלת "הזהות היהודית , " היא שאלה חדשה , יחסית , שאלה "מודרנית . " עד העת החדשה לא היה לה כל מובן לא בשביל היהודים עצמם ולא בשביל הלא יהודים . השילוב של לאומיות ודת בתקופה הפ G ה–מודרנית היה כה מושלם ואורגני בתודעה העצמית של היהודי עד שגם במחשבה האנליטית , כלומר , ברפלקסיה של היהודים עליהם עצמם , לא היה אפשר להפריד בין אותם מרכיבי זהות שהיום אנו מכנים אותם לאומיים לאלה שהיום אנו מכנים אותם דתיים . היהודים ראו בעצמם מי שמקיימים רציפות ביולוגית–אתנית עם אבות האומה , ראו בעצמם "בני אברהם ויצחק , " "יוצאי ירך יעקב , " והרציפות הזאת היתה גם אבן יסוד בתודעתם הדתית לפי שראו בעצמם מחויבים לברית שכרת אלוהים עם אבי האומה . לעם היהודי היתה אפוא דת אחת ולדת היהודית – עם אחד . הדת היהודית לא היתה דת מיסיונרית והיהודים לא ראו בעצמם מחויבים להביא את אומות העולם להצטרף לאמונתם ולאורח חייהם . אירוע זה הושאר להתערבות אלוהית ב"ימות המשיח , " ואילו "בעולם הזה" גרים שנתקבלו לעם היהודי ללא התלהבות מיוחדת , ובדרך כלל אפילו ללא רצון , היו כמצטרפים ללאום לא פחות מאשר כמצטרפים לאמונה , כאילו היו גם הם בניהם של מי שיצאו ממצרים , מעבדות לחירות , והיו במעמד הר סיני . לפיכך קרויים היו פעמים רבות "בן–אברהם , " כדי להדגיש את הצטרפותם למשפחה היסטורית ולא רק לקהילה דתית שעיקרי אמונה מופשטים משותפים לכל חבריה . סימביוזה זו של דת ולאומיות שאי אפשר להפרידן זו מזו , ושאינה מודעת בתורת שכזו למחזיקים בה , התערערה בתקופה המודרנית , עם ייסודה של מדינת הלאום המודרנית בעקבות המהפכה הצרפתית והאידיאות שהוליכו אליה ונבעו ממנה . היהודים הועמדו , תחילה בצרפת ואחר כך במדינות מערב אירופה האחרות , בפני הפיתוי להצטרף ללאומיות הטריטוריאלית החדשה – צרפתית , הולנדית , גרמנית או אנגלית – בדרך של קבלת זכויות שוות לאלה של כל האזרחים התרבות של שבוע "הדת האזרחית . " הקוד הזה יצר הסבר , היסטורי לכאורה , שעל פיו השואה הביאה להקמת מדינת ישראל . בכך כפה עצמו השיפוט המוסרי על תיאור סדר ההתרחשויות ההיסטורי . הקמת מדינת ישראל נעשתה , עקב כך , בתודעה הציבורית לתהליך מוסרי , להבעה של עשיית צדק , ולא נשארה בגדר תהליך פוליטי והיסטורי . ומכאן שקשה מאוד להתמודד בשדה הציבורי והחינוכי עם תפיסת הייחודיות של השואה . לקריאה נוספת : אופיר עדי , לשון לרע – פרקים באונטולוגיה של המוסר , תל אביב : עם עובד . 2000 אופיר עדי , "על חידוש השם – מסכת אנטי אידיאולוגית , " בתוך : עדי אופיר , עבודת ההווה , מסות על תרבות ישראלית בעת הזאת , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , . 2001 אורון יאיר , מכאוב הדעת – סוגיות בהוראת השואה והג'נוסייד , תל אביב : האוניברסיטה הפתוחה , . 2003 אלקנה יהודה , "בזכות השכחה , " הארץ , 2 במארס . 1988 אמרי ז'אן , מעבר לאשמה ולכפרה , תל אביב : עם עובד , . 2000 ארנדט חנה , אייכמן בירושלים , דו"ח על הבנאליות של הרוע , תל אביב : בבל , . 2000 באואר יהודה " , השפעת השואה על הקמת מדינת ישראל , " בתוך : ישראל גוטמן ( עורך , ( תמורות יסוד בעם היהודי בעקבות השואה , ירושלים : יוני , 1993 עמ' . 509-503 ברזל נעימה , "תפיסת הגבורה בשואה בין זיכרון לאומי קולקטיבי לזיכרון לאומי מופרט , " דפים לחקר השואה , מאסף ט"ו , תשס"א , עמ' . 125-86 יהושע א"ב , בזכות הנורמליות , תל אביב : שוקן , . 1980 יובל ירמיהו , "השואה כמרכיב בתודעתנו העצמית , " הארץ , , 8 . 4 . 1975 בשלושים שנה לסוף מלחה"ע . II לוי פרימו , השוקעים והניצולים , תל אביב : עם עובד , . 1986 פרידלנדר שאול , עם בוא הזיכרון , תל אביב : הוצאת אדם , . 1980 פלמן שושנה " , בעידן העדות 'שואה' של קלוד לנצמן , " זמנים , , 40-39 חורף , 1991 עמ' . 27-5 פרנקל ויקטור , האדם מחפש משמעות – ממחנות המוות אל האכסיסטנציאליזם , תל אביב : דביר , . 1981 קליינברג אביעד " , מדוע אין אלוהים שותק , " זמנים , , 53 קיץ , 1995 עמ' . 17-6 שבייד אליעזר , מאבק עם שחר , תל אביב : הקיבוץ המאוחד , . 1996 שבייד אליעזר , '" ובחרת בחיים – ' .... השואה בחשבון הנפש הלאומי , " כיוונים , , 9 סתיו תשמ"א , נובמבר , 1980 עמ' . 17-5 rary Jewry , 9 , 1993 , pp . 139-162 . Society and the Holocaust" , Studies in Contempo- E . Don Yehiya , " Memory and Political Culture : Israeli

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help