sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

טרף , מסביר יובל , אלא אנשים ששירתו בכך אינטרסים של אנשים אחרים ונשענו על חברות שאפשרו את שלטונם ואת ביסוס עוצמתם . ועל כן השואה מדגימה אפשרויות נוראות הגנוזות בבני אדם ובתנאי ההיסטוריה . יובל מבקר את הגישה הרואה בהיסטוריה אובייקט חיצוני גרידא , שיש לחוקרו כמו שחוקרים אבנים או סערות גשם . ההיסטוריה היא קודם כול אופן מורחב של תודעה עצמית . "השואה מביאה לתודעתי , במוקד חד , את ההיסטוריות של קיומי : " ראשית , את העובדה שעצם ההוויה האנושית היא תלוית היסטוריה , ושנית , את שייכותו לקהילה ההיסטורית המסוימת , העם היהודי , שנשמדה בשואה . זוהי השתייכות שאינה תלויה בתודעה הסובייקטיבית , ואי אפשר להכחיש אותה ללא הונאה עצמית . בכך השואה מביאה לתודעה , לדבריו , את היהודיות האקזיסטנציאלי . יחד עם זאת מבליטה השואה את האנטישמיות האקזיסטנציאלית . שכן , אומר יובל , " לאחר האמנסיפציה של יהודי המערב נוצר פירוד רדיקלי בין הדת היהודית לבין הקיום היהודי . " שנאת היהודים נבעה עד אז משלילת הדת היהודית . למי שרצה לצאת מהיהדות היתה ברירה להמיר את דתו . אך יהודים מודרניים נתקלו בצורה חדשה יותר של אנטישמיות , שמושאה לא היה הדת היהודית אלא האדם היהודי ככזה : עצם קיומו , ולא רק אמונותיו , נחשב נגוע ביהדות , ומן הקיום אין יציאה אלא לאין . השואה הביאה את שלילת היהודים האקזיסטנציאלית לשיאה הנורא , ועם זאת למסקנתה ההגיונית . אם היהדות היא נגע המכתים את עצם האקזיסטנציה של היהודי , ואין לה תרופה בהמרת דת , הרי הפתרון היחיד הוא " הפתרון הסופי . " העובדה שהיהודים נרצחו בשיטתיות , ובגופם ממש , משקפת את מצבו החדש של היהודי מול האנטישמי שנולד דווקא מתוך עולם החילון והאמנסיפציה , והמוסיף להשתייך לתנאי הקיום שלנו היום . עם זאת גם הסולידריות היהודית המתבקשת היום היא בעלת אופי אקזיסטנציאלי , הקודם לזה הדתי . בכך השואה שופכת אור על הסיטואציה היהודית בת זמננו , ובכללה המרכיב הלא דתי של הקיום היהודי ושל שולליו . הוויכוח עם תפיסת השואה כאירוע ייחודי התפיסה בדבר ייחודיות השואה מדגישה את תמצית הטרגיות של הגורל היהודי . מבחינה היסטוריוסופית נשענת זו על כמה רבדים המשולבים זה בזה : טענת האירוע כ"ייחודי , " כשונה באופן טוטלי מכל אירוע אחר , וכהתרחשות ללא תקדים בהיסטוריה האנושית ; טענה המדגישה את השילוב המיוחד והראשוני של מאפיינים אידיאולוגיים , היסטוריים , תרבותיים , טכנולוגיים ותעשייתיים ; טענה המדגישה את עוצמתו והיקפו ההרסני של האירוע . יהודה באואר טוען שמה שעושה את השואה ייחודית הוא המוטיבציה של הרוצחים , ובכך הוא פורש משנה המבחינה הבחנה היסטוריוסופית בין רצח העם הארמני לבין שואת יהודי אירופה . בממד התודעתי–תרבותי–חינוכי מחזקת תפיסת הייחודיות את הראייה העצמית של "אנחנו הקורבן" מול הם "התוקף" ונקשרת למשנה חינוכית הגורסת שאין להשוות את השואה , ומתוך כך את הסבל , הטראגיות והבדידות , למתרחש בכל אירוע היסטורי אחר . הראשונה שתקפה עמדה זו היתה הסוציולוגית חנה ארנדט . לתפיסתה , ייחודו של הפשע רצח עם – בימי השואה , הוא בהיותו אוניברסלי במובן זה שהוא בעצם התקפה על "עצם המגוון האנושי" שמבלעדיו המילים "המין האנושי" ו"אנושות" מתרוקנות מכל משמעות . ההשמדה הפיזית של העם היהודי היתה פשע נגד האנושות שבוצע בגופו של העם היהודי ורק בחירת הקורבנות ולא טבעו של הפשע יכלה לנבוע מההיסטוריה הארוכה של שנאת היהודים . מה שמבעית , כתבה ארנדט , הוא דווקא הנורמליות של מבצעי הפשעים ; של פושע שהוא למעשה "אויב המין האנושי , מבצע את פשעיו בנסיבות המונעות ממנו לדעת או להרגיש שהוא עושה עוול . " עדי אופיר , המצהיר שהוא ממשיכו של לוי , שטען כי האלימות המיותרת של מחנה הריכוז היא תוספת לאלימות הנתעבת של המלחמה , הוא במידה רבה גם ממשיכה של ארנדט . ההתעקשות על ייחודיות "הפאשיזם הנאצי" הופכת אותו לאבן נגף של כל היסטוריוגרפיה , טוען אופיר , ומונעת התמודדות מוסרית . העמדה בדבר הייחודיות מתמצה בהיבט הרגשי הקורבני של הזיכרון ומונעת התמודדות הכרתית עם היתכנותה של שואה כחלק מהאפשרות הגלומה בייצור התעשייתי של הרוע כעשייה אנושית ושלטונית . על כן יש לפרש וליישם את תביעת ה"זכור" כניסיון מתמשך להבין , שהזיכרון בו הוא אמצעי , ולא תכלית לעצמו . יש , לדבריו , להתמודד מחשבתית עם טכנולוגיות הכוח ודפוסי השיח "המוציא" שאפשרו את השואה . בועז עברון תוקף את תפיסת הייחודיות מכיוון אחר . הגרמנים התכוונו לפעול נגד אוכלוסיות באירופה המזרחית כפי שפעלו קולוניאליסטים בעבר . השואה אינה ייחודית ואף אינה יהודית , טוען עברון , והראיה בהשוואת מספר הנספים בשואה מול אבדות העמים הסובייטיים . יתרה מזאת , אילו היתה השואה יהודית–ייחודית ולא אוניברסלית , היה הדבר פוטר עמים אחרים מלהילחם באנטישמיות . בקריאתו של ההיסטוריון יהודה אלקנה "בזכות השכחה" יש משום שלילת תפיסת הייחודיות שלטענתו כפתה עצמה על המציאות הפוליטית וגיבשה תודעה של קורבן נצחי ; עניין שהוא , כניצול שואה , ואחרים רואים בו "את ניצחונו הטראגי והפרדוקסאלי של היטלר . " אלקנה מבחין בין מיעוט רציונלי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help