sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

אז ידע שהמעט שהכיר מן הספרות העברית לא הותיר ספק בעיניו שלא ימצא שם כלום . כל חייו חיפש שייכות ברורה בדרך חייו , בין הזהויות שנכפו עליו , אך בסופו של דבר חזר להשתקע בתרבות האירופית . פרידלנדר מעיד שנותר אמביוולנטי כלפיה בתחושתו ובהכרתו והוא כמ @ להתפייס עם אירופה שהפנתה לו עורף . אך גם כאשר הוא חש "מיודעות נעימה" לשפה , לרחובות ולשירים , הוא מעיד שנותר שייך לקבוצת התלושים , "אנו יודעים כי מתחת לפני השטח התמימים של המילים והדברים אורבים לנו בכל רגע התהומות . " פרידלנדר , המעיד על עצמו שהוא קורבן נסיבות , אינו יכול ואף אינו רוצה למחות את טראומת העבר . כמי שחי בשולי הפורענות , הוא נותר בעיני עצמו בחזקת צופה יותר מאשר קורבן , ואומר : "נגזר עלי , אם כן , לנדוד בין עולמות אחדים , שאני מכיר אותם , מבין אותם – אולי טוב יותר מרבים אחרים – אבל בכל זאת בלי שאהיה מסוגל לחוש הזדהות ללא סייג , בלי שאהיה מסוגל לראות , לתפוס ולהשתייך באופן מיידי ומוחלט . " הדוגמאות האלו מדגימות את הטענה בדבר משקלה הסגולי של העדות כמורשת חיים . העדות פונה למאזין ולצופה ומטילה עליו את המשימה של הקניית משמעות לשואה . שושנה פלמן מדגישה כי העדות האישית חושפת את מה שאין ההיסטוריה יכולה להעיד עליו , ומייצרת תביעה בלתי נלאית של קשב . לא כל שכן עדות שיש בה נוכחות של העד ובה נעשים הצופים והמאזינים "גם מיופי כוח וגם נידונים להקשיב . " השואה כנקודת מוצא להבנת ההיסטוריה האירופית והיהודית והזהות היהודית הדיון על השואה כנקודת מוצא להבנת ההיסטוריה האירופית , הזהות היהודית והציונות מייצג שתי נקודות מבט מרכזיות . האחת היא זו הקובעת שהשואה מוכיחה את צדקתה האולטימטיבית של הציונות ואת הכישלון המוחלט של הגלות . מבחינה היסטורית מסמנת השואה את שיאו של קונפליקט מתמשך בין העם היהודי לאומות העולם . השמדת היהודים התאפשרה , בין השאר , קובע הסופר א"ב יהושע , משום שמעמדנו בעולם אז לא היה לגיטימי , "אי הבהירות שלנו עצמנו כעם חשפה אותנו לאגרסיה פתולוגית של כוחות היסטוריים שאינם יכולים לעמוד במצבים דו–משמעיים . " השקפה זו מדגישה על פי רוב את הממד היהודי הייחודי של השואה . בהשקפה האחרת מוצאים ביטוי שני טיעונים משולבים : טיעון הרואה בשואה שיאו של תהליך ברוטליזציה של החברה והמדינה התעשייתית ופיתוח מכניזם של רוע , מבחן נדיר , אך מהימן ורב משמעות של האפשרויות החבויות בחברה המודרנית ; וטיעון הרואה את רצח היהודים כתוצר נלווה של נסיבות מדיניות כלכליות וחברתיות ספציפיות , ומבקש להדגיש את חשיבות הדיון באוניברסליות של השואה . הגדרותיהם של הוגים שונים את הזהות היהודית לאחר השואה קשורות בהבדל בין הגישות האלה . גרשון שקד , חוקר הספרות , הנושא עמו את טראומת החרדה של ילד , קורבן אלימות בווינה של שנת , 1938 טוען כי יש לחתור לזהות יהודית–ציונית . לאחר השואה אין עוד אפשרות אמיתית להתפתחות של תרבות יהודית קולקטיבית בגלות . יש ניגוד שורשי בין הגולה שבה קיימת אופציית הגלות , שסמלה הכותל המערבי , לבין הציונות היוצרת אופציה של מאבק המבטלת את הגולה , שסמלה מצדה . חזרתה של תחושת החרדה לתודעה היהודית הציונית לאחר מלחמת יום כיפור רק חידדה את ההבנה הדיאלקטית כי "אין מקום אחר , " במובן של מאבק אישי וקולקטיבי מתמיד על זהות יהודית עצמאית . אליעזר שבייד , בדומה לתפיסתו של א"ב יהושע , מזהה את קריקטורה אנטישמית משנת 1920 מאוסטריה : נחש בעל ראש יהודי חונק את הנשר האוסטרי . מזווית-ראייה יהודית , ראיית השואה כשיאו של הקונפליקט בין העם היהודי לאומות העולם וכצידוק האולטימטיבי של הציונות ; מזווית-ראייה כללית , השואה כשיאו של תהליך ברוטליזציה של החברה והמדינה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help