sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

ז'אן אמרי ( הנס מאייר , ( יליד וינה , בן לאב יהודי ולאם קתולית , המשיך לייצג במשנתו את ערכי התרבות ההומניסטית של אירופה גם לאחר התנסותו באימי השואה . כדי לחיות , טען אמרי , זקוק אדם לזהות ולכבוד . כאינטלקטואל נוכח אמנם כי באושוויץ התקיים כל מה שהיה אסור שיתקיים במציאות . אך אין הוא מוכן לוותר על חיוניותה של התרבות ההומניסטית . " הרוח בכללותה התנערה מאחריותה במחנה , היא חדלה להיות כלי מועיל בהתמודדות עם המשימות שנקבעו לנו , " כתב . את זהותו וכבודו כאדם וכיהודי מימש בתקופת המלחמה , לפני לכידתו ולאחריה , כלוחם פוליטי שהתגייס למאבק בנגע שהאליח את אירופה ושאיים ( ומאיים עדיין ) על העולם . ב , 1935– עם קריאת "חוקי נירנברג , " קיבל עליו , "מתוך כבוד , " את יהדותו שנכפתה עליו והסבירה לעצמו כאי יכולת וכחובה בעת ובעונה אחת . ו"מאז אותה התחלה להיות יהודי היה בעיני להיות מת בחופשה , אדם שמועד להירצח ורק במקרה עדיין לא נמצא היכן שראוי לו להימצא ; וככה זה בעיני עד היום בגרסאות רבות ובדרגות עוצמה שונות . " השואה היא נקודת התייחסות קיומית לכל יהודי וכל חייו הם מסע של נקיטת עמדה רוחנית ומעשית להשבת הכבוד האבוד . ... " אדם שהכבוד האנושי נשלל ממנו וסכנת מוות מאיימת עליו , יכול לשכנע את החברה – וכאן אנחנו שוברים את ההיגיון של גזר הדין הסופי – כי יש לו כבוד , בכך שהוא מקבל את גורלו ובו בזמן מתקומם נגדו . " לצד הכורח וחוסר האפשרות הוא מודרך כיהודי על ידי פחד קיומי ; יום יום הוא מאבד מחדש את אמונו בעולם והוא עומד נוכח העולם כזר וכבודד . כאחד מבני דורו אשר " יהדותם ניחתה עליהם פתאום , כמכוח איתני הטבע , " הוא נמצא בה ללא אלוהים , ובלי אמונה משיחית–לאומית . בשביל בני דורו , להיות יהודי "פירושו לחוש בתוכך את משא הטרגדיה של אמש . " אמרי מייצג אפוא את האופציה של העדות כהתקוממות מוסרית–אקטיבית . להיות "יהודי מתקומם" פירושו לבנות סולידריות אקטיבית עם בני עמך היהודים מתוך חרדה לקיומם , להעיד , ליצור מעורבות , לטפח רגישות לאי צדק , להגיב לגילויים של ברוטליות כלפי חלשים : "אתם לא רוצים לשמוע ? תשמעו " ! הוא קורא . ויקטור פרנקל , פסיכיאטר אוסטרי יליד וינה , פסיכותרפיסט ואקזיסטנציאליסט , העיד על חוויותיו במחנות הריכוז ומסקנותיו מאששות לדעתו את תפיסתו הטיפולית – הלוגותרפיה ; תפיסה הגורסת כי השאיפה למצוא משמעות היא הכוח המניע הראשוני של האדם . פרנקל זיהה עצמו , גם בתקופת מאסרו במחנות , כמטפל פסיכיאטרי וטען שהיכולת להעניק משמעות לחייך גם במצבי סבל קיצוניים הנראים כחסרי תכלית היתה מפתח להמשך החיים במחנות . "אוי לו למי ששוב אינו רואה פשר בחייו , לא מטרה , לא תכלית , ומשום כך שוב לא ראה טעם להוסיף ולחיות , גורלו נחרץ עד מהרה . " ויקטור פרנקל , המתאר את הסבל , האכזריות , האפתיה , הרעב , קהות החושים , ואת הפרימיטיביות הגופנית והנפשית שפשו במחנות , מעיד על עוצמתה של האמונה ועל חוסנם של אנשים שהיו בעלי עושר פנימי וחירות רוחנית לעמוד בתלאות ובסבל . האמונה וההיזכרות בזמן ייסורי הגוף והנפש , ביפה , באהבה , באמנות , הניחה לאסיר להימלט אל העבר וסייעה לו בכך למצוא מחסה מפני הריקנות , השיממון והדלות של מציאות החיים במחנה . פרנקל העד מייצג תביעה נורמטיבית ומוסרית חד–משמעית כלפי אסירי מחנה הריכוז , אך אינו דובר כיהודי או כמי שמשייך עצמו לקבוצה אתנית או חברתית מזוהה . לדידו של פרנקל יש לקורבנות במחנה הריכוז פשר . אדם אינו רוצה למות בגלל לא כלום , אבל "חוסר התקווה במצבנו אינו גורע מהודו וממשמעותו . " גם בשעה קשה זו יש מי המצפה שלא נאכזב אותו : אלוהים , אישה , ידיד , יש מי המצפה שנדע איך למות . הכרתו של האסיר – ופרנקל , כלוי ואמרי , דובר בשם הרבים – "כי הסבל הוא מנת גורלו" היא ששמרה עליו בחיים . קבלת הסבל כתפקיד היחיד והייחודי המוטל עליו , ההודאה בעובדה שאפילו בסבלו הוא נותר בודד ביקום ואיש לא יוכל לגאול אותו מסבלו או לסבול במקומו , יצרה שעת כושר אחת ויחידה לבחירת הדרך לשאת בעולו . פרנקל דובר כהומניסט איש התרבות האירופית ; כמי שמסוגל , בעת משבר תוך כדי סבל פיזי רב , להיזכר ביצירות תרבות ואמנות , לחוות אהבה ולשמר את עצמיותו . לאחר השחרור ביטא את סלידתו ממי שהפכו ממדוכאים למדכאים . ... " שום אדם אין לו זכות לעשות עוול , גם אם נעשה לו עוול , " אומר פרנקל . שאול פרידלנדר נדד בילדותו עם הוריו מפראג לצרפת ושם שהה פרק זמן קצר בבית יתומים יהודי וקרוב לשלוש שנים במנזר קתולי : ילד נטוש שהוריו נשלחו להשמדה . הגורל ההיסטורי הקיומי שנאכף עליו העמיד את זהותו במבחן . כילד נרדף , התוהה על יהודיותו , גילה במנזר את הנצרות , נצמד אליה , לדבריו , "בגוף ובנפש , " ודיכא עקב כך את יהדותו . לאחר השואה חידש בסיועו של כומר קתולי את הקשר שלו עם עברו ובחר לחזור ולהיות יהודי . היהדות שאליה שב היא אוניברסלית במהותה . "אני אומר לעצמי שהמדינה היהודית היא אולי שלב אחד בדרכו של העם , שגורלו המיוחד במינו בא לסמל את תהייתה הבלתי פוסקת , התהייה שתמיד מהססת ותמיד מחדשת את האנושות כולה . " את שלב ההכרעה שבו החליט כנער להיות ציוני , אותה החלטה שהביאה אותו לישראל , הוא מנמק בצורך לסרב לחזור ולהיות פסיבי נוכח גורלו . אך כבר בארץ , כאדם צעיר , הוא מזהה עצמו כבן התרבות האירופית ומעיד שכבר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help