sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

מאפשרת להציג ולו באופן חלקי את המורכבות של תחום הנושאים הזה . העדות כמורשת חיים העדות והעדים לאירועי השואה מוצגים על פי רוב כמפתח לאפשרות של "מי שלא היה שם" להתקרב להבנת השואה , גם אם אין בעצם אפשרות "לומר את האמת , " דהיינו , כדבריה של שושנה פלמן , לשחזר את "הכאב החי . " העדות יוצרת הקשר בו–זמני של "הפנים והחוץ . " יתרונה בהבניית הקשר שלא היה קיים בזמן השואה ואינו קיים היום בין הפנים לבין החוץ , ביצירת המגע ביניהם ובקיום דיאלוג . עיון בעדויותיהם של ארבעה יוצרים , ניצולי שואה , העוסקים בשואה באספקלריה של הווייתם כאנשי התרבות האירופית טרם השואה , כתודעה שאינה מסוגלת להשתחרר , מסייעת לבחינתן של ההגות והכתיבה על השואה שמקורן בניסיון אישי בתקופת השואה . התנסותו באושוויץ חשפה בפני פרימו לוי , כימאי וסופר יליד טורינו , את התגלמותו היומיומית של הרוע הקיצוני שהופעל בידי בני אדם בהתפרטותו למציאות שבה האכזריות ונוכחות המוות היו להרגל שמחק את שרידי אנושיותם של המעונים . בה בשעה הראתה לו התנסות זו עד כמה , בהוויית מחנה הריכוז , שביר ורופף היה המגן של אמות המוסר גם אצל הקורבנות . לוי הבהיר והזהיר שהוא מודע להבדל התהומי שבין הרוצחים לקורבנותיהם , אך העיד שרק מתי מעט מבין האסירים עמדו בניסיון שלא להיכלל ב"אזור האפור ; " אותו "אזור" שבו שיתפו האסירים במידה מסוימת פעולה עם הרשויות . החיים במחנות גזלו מהאסירים את המרחב שבו הם יכולים להרהר , לחשוב בהיגיון , לחוש רגשות . אמת המידה המוסרית השתנתה . " הצטמצמנו לרגע ההווה כבעלי החיים האלה , " "כל אחד נהפך לקין של אחיו , " מעיד לוי על עצמו ועל אסירי המחנות . בתנאי מחנה הריכוז לא יכלה התרבות לסייע ; הדעת , האמנות והשירה לא עזרו להבנת פשר המקום שאליו הוטלו . לא היה אפשר להיות אדם מוסרי במחנות ולהינצל , משום שכמעט בלתי נמנע היה להיות שותפים לגרימת סבל לאחר . מבחינה זו היה ה " לאגר " אוניברסיטה שבה לימדו להתבונן ולאמוד את בני האדם . לוי דן בתפיסת השררה – הרוע מזה וסבלו ואפסותו של האדם מזה – כתוצר של פעילות אנושית . " הייסורים הם הכוח היחיד הנוצר מלא כלום , בלי עלות ובלי עמל . די לא לראות , לא להקשיב , לא לעשות , " אמר . דפוסי החיים במחנות הריכוז , אף שהם דוגמה קיצונית , יש בהם כדי להסביר מבנים חברתיים . אנשי הס " ס לא קורצו מחומר שונה מזה של שאר בני האדם , והחברה הגרמנית , הגם שאין להאשימה קולקטיבית , אינה פטורה מאחריותה . החלטתו של פרימו לוי להעיד היא לו הכרח קיומי שנבע מההכרה שתקופת מאסרו היתה מרכז חייו . על העדות לעצב את פני הדור ועל ההיסטוריה של השואה לשמש השלמה לעדות הישירה , לגשר על הפער שבין התיאור הרגשי של חוויות המחנה לבין האסוציאציות של הקורא הנשענות על הרגלי מציאות חייו בהווה . שימור הממד החווייתי של הסבל והאימה נחוץ כמחסום רגשי בפני הישנות תהליך מחיקת בני אדם בעולם התעשייתי . יהדותו של לוי נגזרת מהשתייכותו לקבוצה הנחותה ביותר " ביקום הנאצי , " למי שגורלם היה הטראגי ביותר , למשוללים כל אפשרות תקשורת , למי שחשו , מעל כל דבר אחר , תחושה של נטישה ועלבון צורב . ליהודים לא היה לאן להימלט , פיזית ומטפורית , מגורלם . לוי מודע לכך שלמאמין , בכל אמונה שהיא , היה מחר שלמענו יכול היה להקריב את חייו ונותרה לו האמונה באפשרותו של הצדק . ואילו אצלו , איש התרבות האירופית מצד אחד ו'לא מאמין' השייך לקבוצה הנחותה ביותר מצד אחר , קיבעה חוויית הלאגר , ורשעותו המבהילה , את חילוניותו . זו החוויה שמנעה ממנו לדבוק בכל צורה של השגחה עליונה או של צדק בעולם הבא . הדפס של סטפניה דרטלר-פלין , מארכיון "יד ושם . " העדות והעדים לשואה מוצגים על פי רוב כמעלים את השאלה אם "מי שלא היה שם" יוכל להתקרב להבנת השואה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help