sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

מוסיף היהודי להיות השעיר לעזאזל של כל המתחים החברתיים . המעמד הגבוה רואה בו תועמלן מסוכן למען מהפכה והמעמדות הנמוכים רואים בו את נציג המנצלים . בהיותו זר לתרבות הנוצרית ומשתייך לשבט נודד , מפוזר וחסר מולדת , הוא נראה בעיני חלקים גדולים מן החברה בעולם הנוצרי כנטול שורשים ומועד תמידי לבגידה . לא פחות מזה מסכן את מעמדו המצב הכלכלי המודרני , שכן היהודי נדחף בעבר על ידי החברה הנוצרית למקצועות הביניים של המסחר והבנקאות ועכשיו הוא מעורר את קנאתם של מעמדות הביניים הלא–יהודיים הרואים בו מתחרה מסוכן . הנתונים האלה של גורלו אינם משתנים בעקבות הרפורמה במצבו המשפטי . לפיכך ניבאו ההוגים הציוניים בסוף המאה ה19– ובראשית המאה ה20– אסון לקיום היהודי בגלות , אם כי אף אחד מהם לא יכול היה לחזות את ממדיו , והציונים עצמם נדהמו מן הצורה והממדים שבהם התגשמו כל חרדותיהם . לניתוח הציוני הזה של מצב הגלות היו גוונים רבים , ובגוון הרדיקלי ביותר שלו דגלו הוגים וסופרים כמ"י ברדיצ'בסקי , יעקב קלצקין , א"ד גורדון ובעיקר הסופר י"ח ברנר . להם נראתה התורה בדבר שליחותו של עם ישראל בגויים , המצדיקה ואפילו מחייבת את הישארותו של היהודי בגולה , לא רק כאשליה מסוכנת וכאמונה חסרת בסיס , אלא גם כהונאה עצמית הבאה לכסות על המצב הריאלי של היהודי בגלות – מצב של איןאונים אינדיווידואלי וקולקטיבי , מצב של תלות גמורה בדעתם של אחרים ובחסדיהם , מצב שאין בו לא הדר מוסרי ולא עוצמה פנימית . ייסודה של מדינת ישראל בשנת 1948 רחוק היה מליישב את המחלוקות בנושא הגלות . אמנם נכון שיהודי מרכז אירופה ומזרחה שילמו את מלוא המחיר על מצב הגלות . ואולם כפי שיכלו הציונים לטעון להתגשמות הניתוח שלהם , יכלו אחרים לטעון כי מן השואה ניצלו לא רק מי שעלו בעוד מועד לארץישראל , אלא גם מי שהיגרו לארצות הרווחה שמעבר לים . לא רק בתחום ההגות לא נחלה הציונות ניצחון מלא , אלא גם בהוויה היהודית עצמה , שכן לאחר האופוריה שאחזה ביהודי העולם עם הקמת המדינה ולאחר עליית מאות אלפי פליטי שואה ומאות אלפי יהודים מארצות האיסלאם לישראל , נותר חלק גדול מן העם , למעשה רובו , בגולה . התפיסה הציונית גרסה כי ארץ–ישראל תשמש לא רק מקלט לנזקקים למקלט אלא בית לכל היהודים המחויבים להישרדותה של התרבות היהודית . ההנחה היתה שכאשר תיווצר תרבות חיה בארץ , ועם תחיית העברית , שפת הדמיון היצירתי של העם , יחושו יהודי הגולה לא רק בסכנות הפיזיות אלא גם בריקנות הרוחנית של חיי הגולה . ההנחה הזאת לא התגשמה וישראל העמידה אתגר בפני יהודי הגולה המחייב אותם לבאר את הניגוד שבין חיבתם ומסירותם הגלויות לעין למדינת ישראל לבין הישארותם בארצות מוצאם . צעד להבהרת הניגוד הזה נעשה בידי יהודי הגולה כאשר השרישו בשיח היהודי את המונח "תפוצה" או "פזורה" ( diaspora ) במקום המונח "גולה" ( exile ) על משמעויות הלוואי השליליות שלו . המונח החדש–ישן ציין בתקופה היוונית–הרומית קהילות יהודיות שבחרו מרצונן החופשי לחיות מחוץ לארץ–ישראל , ולפיכך הביעה הבחירה במונח הזה את הכרתם של יהודי המערב שמצבם אינו דומה לאותו מצב יהודי שעמד במוקד הניתוח הציוני , דהיינו , מצבו של אותו יהודי הנדון לאיומי רדיפות אנטישמיות לעת מצוקה או התבוללות לעת רווחה , ולעתים לשתי הסכנות גם יחד . בפועל הכירו בהבדל הזה גם ציונים רבים . עם זה , אחרים דבקים עדיין במושג הגלות . בעיני הוגים אחדים נראה המונח הזה הולם את מצבו של היהודי באשר הוא , לרבות זה החי בישראל , שכן למרות הישגיה בתחום הפוליטי ה"ארצי" אין ישראל יכולה להמציא ליהודיה גאולה שלמה מן ה"גלות . " כיוון שלדעת הוגים רליגיוזיים אלה , לא רק היהודים שרויים בגלות , אלא האנושות והעולם כולו שרויים בגלות . הגות יהודית מודרנית לאחר השואה נעימה ברזל מרכזיותה של השואה בעיצוב התודעה היהודית , הן בממד האישי והן בממד הקולקטיבי–הציבורי–הלאומי , אינה מותירה מקום להגות משוחררת ממעורבות בעלת אופי אישי , רגשי , אידיאולוגי ו / או פוליטי . ההגות היהודית המודרנית שלאחר השואה מתפרשת על מנעד רחב של נושאים . השאלה שמציג יאיר אורון : כיצד על ישראלים–יהודים–חילונים להתייחס מבחינה מוסרית " למאורע חסר תקדים המגלם רוע בלתי נתפס מעין זה , שהיהודים היו קורבנותיו העיקריים ?" תעמוד במרכז הדיון המובא כאן , שייגע רובו בהשלכות הפרטיקולריות של השואה על הציונות והיהדות ומיעוטו בשאלות מוסר ובהשלכות האוניברסליות הנוגעות להיותנו בני אדם ולהתבוננות חברתית–פוליטית אפשרית . היריעה רחבה , ועל כן יוצג מזער מנושאיה באמצעות תפיסותיהם של הוגי מפתח . בדרך ההצגה הזאת אולי אין משום דיון מעמיק , אך היא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help