sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

מלבד ניסיונות השמדה , כפייה של המרת דת , רדיפות , גירושים , אפליה כלכלית וגזירות מיוחדות שפקדו מעת לעת את העם ואפיינו את היותם של היהודים בגלות נתונים לחסדי הגויים , ניתן , במרוצת כל ימי הביניים , בארצות הנצרות והאיסלאם גם יחד , ביטוי חוקי למצבם הדחוי של היהודים בין העמים . להוציא תקופות מסוימות כדוגמת "תור הזהב" באנדלוסיה המוסלמית והרנסאנס באיטליה או באמסטרדם הליברלית במאה ה , 17– חויבו היהודים בדרך כלל לגור ב"תחום מושב" מיוחד או בגטאות . המצב הזה עמד להשתנות בסוף המאה ה18– לאחר המהפכה הצרפתית ובעקבות תפוצת רעיונות ההשכלה . השינוי הזה העמיד אתגר בפני התפיסה המסורתית של הגלות , בייחוד כאשר יהודים כה רבים ביקשו עכשיו את מקומם בחברה הכללית והאמינו כי בחברה האמורה להיות אוניברסלית ופתוחה לכל חבריה הם יכולים להשתתף בעיצוב חיי התרבות והכלכלה . מן הפרספקטיבה החדשה של התקווה לשיווי הזכויות פירשו היהודים האלה את מצב הגלות כמצב של נידוי , השפלה ושלילת זכויות העומד להסתיים לא על ידי שיבה לציון – כפי שהורתה המסורת – אלא על ידי שינוי פנימי בחברה שבה הם חיים . שומרי מצוות שביניהם פירשו את השינויים האלה לעתים תכופות כמצב של גאולה , פירוש שהיה בו , חלקית לפחות , חילון של המושג המסורתי , ולאחרים , החילונים הגמורים , נראה מושג הגלות כולו – ועמו מושג הגאולה הכרוך בו – כאנכרוניזם . ואולם לגבי יהודים מודרניים אחרים , שדחו בחריפות את רעיון השיבה לציון , עדיין נודעה משמעות רבה למושג הגלות כמושג המגדיר את גורלו הנצחי או את שליחותו הנצחית של עם ישראל . ייחוס ערך רוחני מוחלט לגלות בא לידי ביטוי רב עוצמה מבחינה תיאולוגית ביצירתו המרכזית של פרנץ רוזנצווייג כוכב הגאולה , שנכתבה בחזית , בימי מלחמת העולם הראשונה . לדברי רוזנצווייג ( ר' ערך במדור זה , ( נקרעו היהודים מן ההיסטוריה , ואינם חלק מרשת היריבויות , יומרות השווא והתחבולות שלה . כך יכולים הם להציג לאנושות כולה אפשרויות של חיים קולקטיביים מעבר למדינה הלאומית , להזיות הטריטוריאליות ולמלחמה . גם משכילים חילוניים ייחסו ערך קיים ועומד לחוויה היהודית של הגלות . סופרים אחדים טענו שבתור מצב קבע של חוסר בית הגלות היא דימוי מאלף של המודרניות בכללה . הסופר ומבקר הספרות האמריקני אלפרד קייזין חשב שהגלות מכשירה בני אדם לחוש בכך שבסופו של דבר העולם אינו מציע בית לאדם – בעיקר לאחר שהמודרניות הפשיטה מן הקיום את משמעותו המטפיזית – אלא רק בסיס להתמסרות לערכים של האמת וכבוד האדם . החוקר והמבקר היהודי–שווייצרי החי באנגליה , ג'ורג' סטיינר , חשב וכתב שאסון הוא ליהודים לקיים מדינת לאום נורמלית , ובעיקר אל להם להזדהם בצבא חמוש בנשק , שכן שליחות רמה יותר מצפה להם בקרב האנושות . הציונות , על כל גווניה , נקטה עמדה הפוכה . לטענתה , הגלות , בעיקר בצורתה המודרנית , הפכה את חיי היהודים לבלתי נסבלים ויש לשלול אותה גם מבחינה רוחנית וגם מבחינה מדינית ולעמול למען ריכוזו של העם בארץ–ישראל . הציונות דחתה גם את דעת מי ששללו את תקפותו של מושג הגלות לגבי העידן שלאחר האמנסיפציה וגם את דעת מי שייחסו למצב הגלות ערך חיובי . על פי הציונות , אותו היבט של החיים היהודיים הכרוך בפיזורם הטריטוריאלי ובהעדר מולדת משותפת להם , לא רק שאינו ייחוד מבורך של עם ישראל , אלא הוא מום בהווייתו הלאומית . כפי שהראתה בבירור פרשת דרייפוס , האמנסיפציה ומתן שוויון זכויות בחוק ליהודים לא הסירו את מועקת הגלות . הם לא יכלו להסירה מפני שמצב הגלות מנוגד במבנהו לקיום יהודי בטוח מבחינה פיזית או הרמוני מבחינה נפשית . האנטישמיות וההתבוללות הן סכנות האורבות ליהודי תמיד במצב הגלות , ובעיקר במציאות הכלכלית והחברתית של הזמנים המודרניים . במציאות הזאת היהודי הנודד , ציור של גוסטב דורה . היו שראו בגלות מבחן אמונה ונאמנות , היו שראו בה עונש והיו שראו אותה כמאפשרת שליחות שהוטלה על עם ישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help