sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

גלות פול מנדס–פלור המושג "גלות" הוא מושג רחב יותר ומקיף יותר מן המושג " גולה . " כממשות היסטורית יצא חלק מן העם לגלות מצרים עוד לפני חורבן הבית הראשון בידי בבל , ובעת חורבן הבית השני בידי הרומאים כבר היתה פזורה יהודית בארצות שונות , לרבות רומא . הכובשים בעולם העתיק – אשור ובבל , כמו רומא שמונה מאות שנים אחריהן – לא הגלו עמים שלמים מעל אדמתם , אלא הסתפקו בהגליית לוחמים , אליטות כלכליות ותרבותיות ואנשי מקצוע שהכוח הכובש נזקק להם . לפיכך , גם לאחר כישלון מרד בר–כוכבא , שישים שנה לאחר חורבן הבית השני , הוסיף חלק ניכר מן העם – ואולי רובו – לשבת בארץ–ישראל . ואולם היישוב הזה הלך והידלדל בהדרגה בשל יציאת יהודים מן הארץ – ללא גירוש – בעיקר מסיבות כלכליות . במאה ה7– לספה"נ נכבשה הארץ בידי צבאות המוסלמים והיהודים שישבו בה רובם ככולם התאסלמו . המושג " גלות" כולל אפוא הרבה יותר מעובדת הפיזור הגיאוגרפי של היהודים והעדר טריטוריה משותפת להם . מובעת בו ההשפלה שבאובדן העצמאות המדינית ובהרס המקדש – מרכז הפולחן הדתי – בצד המשך החיים מחוץ למולדת ההיסטורית כמיעוט לאומי–דתי הנתון לחסדי האומות . כמושג דתי גלות הוא אולי המושג המקורי ביותר שיצרה היהדות . לכל המושגים האחרים הקשורים באמונת ישראל , כגון המונותיאיזם , האמונה באל אחד , והמשיחיות , יש מקבילות בתרבויות אחרות , ובעיקר בתרבויות העמים השכנים לישראל הקדום . ללא ספק גם אלה רכשו צביון מיוחד ביהדות , אך גלות , כפי שכותב ההיסטוריון בן הלפרין , "היא במערכת המושגים היהודיים מושג שאינו ניתן לעקירה , היצירה האינטימית ביותר של עם ישראל , הסמל שבו כל הניסיון ההיסטורי של העם היהודי מסוכם ומתעלה . " אף שהמושג הזה מעוגן בהיסטוריה המרה של היהודים , הוא מקיף בהגות היהודית הרבה יותר מזה . המושג מסמן את מכלול תנאי הקיום של העם בכללו כהוויה פגומה שחורבן הבית והארץ ופיזורם של ישראל בעמים הם רק חלק מביטוייה . מימי קדם ראו היהודים במצב הגלות שאלה של תיאודיציאה , דהיינו שאלה של הצדקת דרכי האל : מדוע הרשה האלוהים לעמו הנבחר לצאת לגלות . כעשרים שנה לאחר חורבן הבית מוחה מחבר האפוקליפסה של עזרא בפני האלוהים על שגשוגם של עמים אחרים בעת השפלתה של האומה היהודית . במאה ה11– אומר האי גאון , ראש ישיבת פומבדיתא אשר בבבל , כי עם ישראל כמוהו "כאיוב ... נשכח בדין ואינו נזכר ברחמים ... המלך שכח אותי ... הוא ראני נטבח ונטרף ולא נזף באלה המשמידים אותי . " המדרש מעיר כי אפילו הגויים עומדים נבוכים ושואלים : מה עשה עם–אדוני לאלוהים שגירשם מעל אדמתם " ? בהתמדה התעוררו אפוא שאלות בנוגע לסיבה , למשמעות ולמטרה של הגלות . מקצת החכמים ראו בגלות מבחן אמונה ונאמנות , מקצתם ראו בה עונש ומקצתם ראו אותה כמאפשרת שליחות שהוטלה על עם ישראל . "צדקה עשה הקדוש ברוך הוא עם ישראל שפיזרם בין האומות , " אומר אחד החכמים , והמדרש משווה את נדודי העם בין הגויים לנדודי אברהם מארם–נהריים לארץ–ישראל , בדומה למי שמטלטל צלוחית בושם כדי שתדיף בושמה לכל קצוות הארץ , "כך ישראל נודדים ומפארים את שם אלוהים . " בעלי הקבלה ייחסו לעם ישראל שליחות מיסטית בעלת חשיבות קוסמית . בעיניהם , הגלות אינה רק מצב שבו שרוי עם ישראל , אלא גם מצב שבו שרויה האלוהות עצמה . ההיסטוריה של עם ישראל מתקשרת , בראייתם , באופן אינטימי לטבעה הפנימי של האלוהות . הגלות של העם היא סמל – גילום ארצי – של גלות האלוהות עצמה . גלות האל מתחילה עם הבריאה . בתהליך בריאת העולם אירעה תאונה : מקצת האור שנאצל מן האלוהות ונועד לברוא את העולם נשפך מתוך כלי היצירה ונפל לתוך עולם החומר ההיולי הגס . הוא שרוי שם כניצוצות של אור גנוז בתוך קליפות שאינן מניחות לו לשוב למקומו המקורי באלוהות ובכוח היצירה שלה . עם ישראל נאלץ לצאת לגלות , אל מעבר לגבולות הארץ הקדושה , כדי לאסוף את הניצוצות האלה , לחלצם משבי הקליפות , ולהשיבם לחיק האלוהות . "גאולה" זו של הניצוצות האלוהיים תיעשה על ידי קיום כל המצוות מתוך כוונה ( מיסטית ) מיוחדת להביא את העולם לידי גאולה . בדרך זו נעשה עם ישראל אמצעי הכרחי בגאולת הקוסמוס . בנייה מחודשת של בית המקדש אינה אלא הסמל לגאולה הקוסמית . התפיסה הזאת של הגלות זכתה להשפעה עצומה למן התפשטות ספר הזוהר וקבלת האר"י , ובשינויים גדולים – מתוך אמונה שמצב הגאולה מגיע לקצו שכן כבר בא הגואל – היא שחוללה את משבר השבתאות שפילג את העם במאות ה . 18-17– אך בצדה התקיימה ( ואף שלטה בדרך כלל ) התפיסה המסורתית הרבנית שראתה בגלות מצב המוגבל לגורלו המר של עם ישראל בין העמים , גורל העשוי להשתנות כשיהיה העם ראוי לכך או ברחמי שמים . הדגש הושם על השעבוד לזרים ועל הגאולה , שהיא קיבוץ גלויות ועצמאות מדינית . " אין בין ימינו אלה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד , " הורה הרמב"ם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help