sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

אלא מצב חברתי שמגיעים אליו במאמץ אנושי , בדרך הדרגתית או בקפיצה מהפכנית . ההיסטוריה מתממשת בגאולה ואינה מסתיימת בחורבן . על הזיהוי של משטרים חברתיים מתוקנים או "מושלמים" עם מצב הגאולה מתחו ביקורת הוגים והיסטוריונים ספקנים , שתיארו אותו כתקוות שווא העתידה להנחיל אכזבה לכל מאמיניה . הבלטת הזיקות הקיימות בין רעיון הגאולה החברתית הטוטלית לבין המסורת המשיחית הדתית סייעה לביקורת שנמתחה על הרעיונות האלה . ואילו אצל היהודים היתה ההתפכחות מן התקוות המופרזות שתלו באמנסיפציה ( הן בצורתה הליברלית והן בצורתה הסוציאליסטית ) מקור לתפיסה חדשה של גאולה חברתית . במערב נתגלה כי למרות שוויון זכויות הפורמלי אין האומה הממשית ( הגרמנית או הצרפתית , למשל ) ששה לקבל את היהודי אל תוכה וכי נמשכים , ואף מחמירים , גילויי האפליה ושנאת היהודים , ואילו במזרח–אירופה נתמהמהה האמנסיפציה , וכשהוצהרה לבסוף ( עם המהפכה הקומוניסטית , ( נדרש מן היהודי מה שלא נדרש מבני עמים אחרים : לוותר על לשונו , מנהגיו ומסורתו התרבותית ולהתבולל כליל בחברה החדשה . את הצלחתו של הרעיון הציוני להכות גלים ולרכוש את לבם של יהודים רבים , ובעיקר משכילים ובני נוער , בשני העשורים הראשונים של המאה ה , 20– יש לזקוף לזכות ההתפכחות הכפולה הזאת . דוברי הציונות , הוגיה ותועמלניה , ובעיקר אלה שבאו מרקע מסורתי מזרח–אירופי , הרבו אף הם להשתמש במונחי הגאולה ואף העבירו אותם מן האדם , העם והחברה אל הארץ והאדמה . לא רק יהודי שעלה לארץ "נגאל , " אלא גם קרקע שנרכשה בשביל התיישבות יהודית "נגאלה . " השימוש הציוני במונח האסכטולוגי–הדתי גרר אחריו ביקורת מצד אינטלקטואלים דתיים שראו בו טשטוש תחומים מסוכן בין הפתרון הציוני , החילוני ביסודו , למצוקות היהודים – מצוקות פוליטיות , כלכליות ותרבותיות – לבין המשמעויות הדתיות המשיחיות של הגאולה . ואולם זרם דתי מבית מדרשו של הרב קוק הרחיק לכת מכך וטשטש את ההבחנות האלו הרבה יותר מן הציונים החילונים , בראותו בציונות ובמדינה לא יותר משלב הכנה לחזרה בתשובה המונית של היהודים שרק בה , יחד עם השלטון על כל חלקי ארץ–ישראל שהיו אי פעם בבעלות יהודים , יש לראות את הגאולה המלאה . כאן "גאולת הארץ" אינה עוד בגדר מטפורה , המשמשת לביטוי היחס הציוני לקרקע כמכשיר ל"גאולת העם , " אלא ביטוי למיתוס המייחס גם לאדמה נפש " משועבדת" או "נגאלת . " בין ההוגים הציוניים בלט א"ד גורדון בכך שנתן למונח " גאולה" משמעות עקיבה בתוך תפיסת עולם רליגיוזית אוניברסלית ולאומית רחבה . לפי גורדון , הגאולה אינה זהה עם מצב פוליטי או צבאי מסוים כגון עצמאות או ניצחון . גאולת האומה היהודית היא בשיבתם של היהודים לחיי עבודה , לקשר בלתי אמצעי עם הטבע והקוסמוס , וביכולתם לבנות קהילה בריאה המבוססת על שוויון ערך של כל חבריה . גאולת האומה היא חלק מגאולה אנושית כללית , אך גם לפני בואה של זו , היחיד שזכה לחיות בקהילה כזאת הוא בגדר "נגאל" וגאולת האומה תלויה בכך שיחידים רבים ימצאו את דרכם לגאולה אישית בחיי עבודה במולדת . מצב הגאולה אינו פריצת המוסר , אלא להפך , הגשמתו של זה בחיים שאין בהם ניצול הזולת , חיים המבוססים על קיום מפרי עבודה עצמית ועל העדר השימוש בכוח הזרוע , בכסף או במעמד החברתי לשם השגת שלטון על הזולת . גאולה אינה מצב של אושר אלא של חיי משמעות , מודעות ומחויבות לטבע ולזולת . המוסר הזה חייב להנחות , לדעת גורדון , לא רק את היחיד אלא גם את האומה כולה . זהו אמנם מוסר אנושי–כללי , אך אצל היהודים הרי הוא בגדר שיבה לעצמיותם האמיתית שנסתלפה בגלל אופיים של חיי הגולה , ההתפרנסות ממקצועות תיווך עירוניים וניתוק הקשר עם הטבע . הניסיונות של החברה השיתופית בציונות נראו לו כביטוי של גאולה . הגאולה אינה קפיצה למצב אידיאלי מתמיד שמעבר לספקות , לייאוש ולכאב , כי אם יכולת לשאוב מן הטבע ומן העבודה , מן הקיום האנושי הממשי , כוח ליצירה ולמעורבות מוסרית . גם המנהיגים הפוליטיים של הציונות הסוציאליסטית דיברו , בעקבות כמה מהוגי הדעות הראשונים שלה , כמשה הס ונחמן סירקין , על "גאולה . " ברל כצנלסון ראה בגאולה , במידת–מה בעקבות גורדון , מצב שבו מתרחשת בעקיבות ובהתמדה ביקורת מוסרית של הקיים בשם האידיאל החברתי של גאולה מלאה ( האידיאל של הפיכת עם ישראל ל"עם עובד , " דהיינו , חברת עובדים שוויונית של אנשים בני חורין . ( הוא הזהיר מפני היומרה לבטל את השניות הזאת של הקיים והנכסף על ידי תנועות של משיחיות שקר כפאשיזם וקומוניזם . בן–גוריון , לעומתו , ראה בעצם הקמת המדינה "גאולה , " שהרי לראשונה נוצרת מסגרת דמוקרטית לחיי יהודים בני חורין , אך את התוכן החברתי המלא של המונח הזה הוא זיהה עם אימוץ המוסר הנבואי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help