sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

שבו יוגשם עידן של שוויון והרמוניה בין בני האדם וייעלמו העושק , השנאה , האלימות והאי–צדק . ביהדות היתה מסורת מיסטית , שהדגישה את גאולת היחיד שתבוא מתוך התייחדות והתאחדות עם האל . לעתים ייחסו לתפילה הנעשית מתוך כוונה מיוחדת את הכוח להשפיע על " העולמות העליונים" ותוך כדי כך גם לפעול לשינוי הנעשה בעולם הזה . הפרקטיקה הדתית המיוחדת שנועדה לכך קרויה " הקבלה המעשית . " אך בצדה של מסורת זו התקיימה תפיסה אחרת , אף בולטת ממנה , שהדגישה לא את גאולת הנפש של המאמין היחיד אלא את הגאולה הלאומית החברתית של עם ישראל כולו . גם הוגים רציונליסטים הדגישו את המובן הזה של גאולה ולעתים ראו בכך את עיקר חזון הגאולה : "אין בין ימינו אנו לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד , " כתב הרמב"ם מתוך שאיפה מכוונת לבטל את האמונה העממית בשינוי פלאי של סדרי הטבע שיבוא בקץ הימים . הגלות והשעבוד הפוליטי של היהודים נחשבו , לפי מסורת זו , להיפוכה של הגאולה . המובן הזה של גאולה לאומית כוללת נעשה דומיננטי במסורת הדתית היהודית והתבלט הרבה יותר מרעיון הגאולה האישית במלכות השמים , שהיה ונשאר הרעיון השליט בנצרות על כל זרמיה וכיתותיה . לפיכך , כבר בתפיסה המסורתית עצמה נמצאו הגרעינים שאפשרו את חילונו החלקי או המלא של רעיון הגאולה . האמנסיפציה במערב–אירופה נראתה ליהודים רבים כהגשמתה של גאולה , שהרי בזכותה חורגים היהודים ממעמד של מנודים וממצב של מיעוט חסר זכויות ונעשים אזרחים שווי ערך , שווי חובות וזכויות , במדינה סובלנית המכבדת את החירות . רבים מן ההוגים היהודיים – שומרי מצוות וחילונים גם יחד – סברו אפוא שמעתה ואילך אין עוד משמעות לרעיון הגאולה המסורתי המדגיש גם את מעורבותו של האל בתהליך הגאולה וגם את ייחודו המוחלט של עם ישראל כעם נפרד מכל העמים . הוגים אלה , בעיקר מבין הליברלים והמהפכנים , אבל אף מבין אנשי הרפורמה , סברו שיש לעקר את היסוד הלאומי שברעיון הגאולה היהודי ולקשור אותו ברעיונות ה 5 דמה המוסרית , הפוליטית והמדעית של האנושות כולה . זוהי גאולה אוניברסלית המתרחשת בעולם הזה והיהודי מתייחד אך ורק בזה שהוא נושאו של רעיון זה בהיסטוריה , אבל לעתים גם קורבנה של זו . ולפיכך עליו לוותר על געגועיו לארץ המובטחת ולהתמסר לגאולת האנושות כולה . הרעיונות האלה , שרווחו בקרב הוגים יהודיים ליברלים ו"בורגנים" ובקרב מתבוללים למחצה במערב–אירופה , חדרו מדעת או שלא מדעת גם אל הסוציאליסטים היהודיים במערב אירופה ובמזרחה , שהאמינו שהאנושות מתפתחת לקראת חברה נטולת מעמדות . אצלם היתה הגאולה מזוהה עם יצירת חברה שאין בה יריבות בין שכבות שונות של החברה או בין צורכי היחיד לבין צורכי הכלל . גם בין הסוציאליסטים ממוצא יהודי היו מי שייחסו ליהודי תפקיד מרכזי בחתירה הזאת ל"תיקון עולם . " אצל הליברלים ואצל הסוציאליסטים גם יחד הגאולה אינה עוד קץ משיחי של ההיסטוריה המתרחש על ידי התערבות אלוהית , איור-מזכרת של ליליען לצירי הקונגרס הציוני בשנת . 1902 דוברי הציונות הרבו להשתמש במונחי הגאולה ואף העבירו אותם מן האדם , העם והחברה אל הארץ והאדמה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help