sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

עם זה , בתחום הכמותי , ארץ–ישראל עדיין אינה נוחלת ניצחון על פני הגולה . רק צירוף נסיבות שהוא אכזרי יותר משידעה הגולה היהודית בזמן מהזמנים מביא לארץ את ההמונים . ב1924– מחוקקת ארצות הברית חוקי הגירה חדשים ; בפולין , שבה חיים שלושה מיליונים יהודים , עולה שלטון אנטישמי מוצהר ; ברוסיה הסובייטית הולכת הקהילה היהודית וננעלת , התרבות היהודית נרדפת ומוטלים עליה איסורים ; והשיא – בשנת 1933 עולים הנאצים לשלטון בגרמניה ומתחילה להסתמן רעידת האדמה הגדולה ביותר בתולדות היהודים . הדלתות , בפני היהודים הבורחים מכפייה תרבותית , מאפליה כלכלית , מרדיפות פיזיות ולבסוף גם מהשמדה , הולכות וננעלות . סגירת השערים בפני הפליט היהודי בוועידת האומות באוויאן שבצרפת , ב , 1938– הופכת את יהודי אירופה לבני ערובה . ארץ–ישראל נראית עכשיו , גם לרבים שמעולם לא חשבו לעלות אליה , הברירה היחידה . אך אפילו בתקופה הזאת של משבר מתמשך ארץ–ישראל עדיין אינה נעשית לביתם של מרבית היהודים . ראשית , יש מודעות למגבלות יכולת הקליטה של הארץ . שנית , עצם הפרספקטיבה של עלייה יהודית המונית מחריפה את הסכסוך עם ערביי הארץ ובעקבות המרד הגדול שלהם מחילה הממשלה הבריטית הגבלות על העלייה ועל ההתיישבות היהודית . עדיין מצפים יהודים רבים ש " הגל העכור " יעבור ויהיה אפשר לחסוך את הסבל והקורבן שההגשמה הציונית והעלייה לארץ מחייבות . ביישוב הארצישראלי עולות תפיסות קיצוניות המדברות בכך שיהודי ארץ–ישראל צריכים ליצור ישות לאומית חדשה מנותקת מן התפוצות היהודיות , ישות שאותה יגדירו האזור שבו הם חיים והשפה העברית . " העברים הצעירים " או " הכנענים , " כפי שכינו אותם אחרים , מדברים על לאום חדש החוצה את ההשתייכויות העדתיות והדתיות של האזור ומתחבר לתרבות העתיקה של העבר . אף על פי שהדעות האלה , העוברות במהירות מציונות רדיקלית לאנטי–ציונות , אינן משפיעות על החיים הפוליטיים , הן מעמידות שאלות מרכזיות לקהילה ולתרבותה . במחצית הראשונה של מלחמת העולם השנייה , כשהצבא הנאצי שלט במרבית צפון אפריקה ובכל אירופה המערבית , עלתה חרדה גדולה לגורל היישוב . ולעומת זאת , במחציתה השנייה , כשהלכו והתבררו ממדי השואה של יהדות אירופה , נתבססה , גם בקרב מי שלא היו ציונים ולרבות אלה שהיו אנטיציונים , ההכרה בארץ–ישראל כמוקד החיים היהודיים . הדרישה להקמת מדינת יהודים עצמאית , שכבשה את העולם היהודי , זכתה ב29– בנובמבר 1947 להכרת האומות המאוחדות בה ולתמיכת המעצמות ועוררה את ההתנגדות הנמרצת של ערביי הארץ ואת המתקפה של מדינות ערב על המדינה הצעירה . במהלך מלחמת העצמאות נתרגש אסון כבד על היישוב הערבי בארץ–ישראל . התבוסה הביאה לחורבן כפרים רבים , לפינוי ערבים מערים מעורבות , מנוסה ספונטנית במקומות אחדים וגירוש בכוח במקומות אחרים , ולגלות של מאות אלפים . וכך לא סלל הניצחון הישראלי את הדרך לשלום ולהכרה ערבית אלא העמיק את העוינות . התסיסה החברתית שפקדה את ארצות ערב , הן אלה שהיו מעורבות באורח ישיר במלחמה ובתבוסה ( מצרים , עיראק , סוריה , ( והן אלה שעקבו אחריה מרחוק ( לוב , תוניסיה , מרוקו , ( עשתה את קיום היהודים בארצות האלה לבעייתי , והללו הגיבו בעלייה המונית למדינת ישראל , שנוספה על עלייתם של מאות אלפי הפליטים היהודיים ממזרח אירופה וממרכזה . גלי העליות האלה הן שהפכו מחדש ללא עוררין את הארץ למרכז דמוגרפי , פוליטי , צבאי ותרבותי של העם . אך המרכז הזה נתון עדיין , גם היום , בבעיות ובאתגרים קשים : כיצד ליישב את הזהות היהודית של המדינה עם המבנה והרוח של מדינה דמוקרטית ? מה יהיה עתיד היחסים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי ? איך להגיע להשלמת הסביבה המזרח–תיכונית עם קיום המדינה בגבולות קבע בטוחים ומוכרים ? מה יהיה אופייה של התרבות , ובעיקר , מעמדה של הדת , בחברה מודרנית וחילונית ? כל השאלות האלה מעוררות שוב את המתח עתיק היומין הקשור ביחס שבין מעמדה הסמלי של הארץ לבין ממשותה , המתח , שלא נעלם , בין ציפיות אוטופיות מזה ובין מכשולים ומגבלות ריאליים מזה . גאולה מוקי צור המונח גאולה הוא יליד המסורת הדתית היהודית–נוצרית של התרבות המערבית . בעולם המסורת ציין המונח הזה מצב של שחרור ממגבלות הסופיות , ממצב התלות בגוף ובצרכיו , מטלטולי הנפש וחוסר הסיפוק הבאים מחליפות התשוקות , מתהפוכות הגורל ומן הנסיבות האקראיות של החיים . הגאולה היא מצב שמגיעים אליו בעזרת התערבות אלוהית , והמאמין זוכה לה כחסד שעשה עמו האל , כגמול על אמונתו ומעשיו הטובים או הודות לצירוף של שניהם יחד . כבר במסגרת האמונה הדתית קיבלה הגאולה גם משמעויות חברתיות . האסכטולוגיה ( חזון אחרית הימים ) תיארה מצב עתידי של "קץ ההיסטוריה , "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help