sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

עוד לפני בוא הגאולה . ארץ–ישראל הריאלית תופסת מקום חשוב יותר ויותר ברגש ובמחשבה של יהודים . בסוף המאה ה19– מתחילה התיישבות של יהודים במושבות חקלאיות . מיעוטם באים מן היישוב הישן בארץ , רובם מהתארגנות של קבוצות ברוסיה וברומניה . אך רק במאה ה20– רוכשת ארץ–ישראל את מעמדה המיוחד בתנועת התחייה הלאומית ככברת ארץ שבה יכונן העם את עתידו . הציונים ערים לרעידת האדמה המצפה לקיום היהודי : התרוששות מואצת במזרח אירופה , נעילת שערים במערב , רדיפות ואפליות גם בארצות האמנסיפציה . בעיני הציונים , המשבר , הדוחף את היהודים לחילון , להגירה המונית , וגם להתבוללות , צריך להביאם לבניית בית חדש לעם . לשנים אחדות מתערער מעמדה של הארץ , כאשר הניסיון לפתור את בעיות היהודים באמצעים דיפלומטיים מביא להצעת בריטניה להקים "מלון לילה" לפליטי מזרח אירופה באוגנדה שבאפריקה . נוסף על כך עדיין לא נסגרו בפני היהודים שערי ארצות הברית , ומרבית ההגירה זורמת לשם . אך מרבית הציונים דוחים מציאת תחליף זה או אחר לארץ–ישראל , ומשבר אוגנדה רק מדגיש את ייחודה של ארץ–ישראל . בארץ מתכנסים נציגי היישוב הציוניים ל"כנסייה" ראשונה של היישוב הציוני בארץ . משמתברר כי רוב הציונים בארץ תומכים דווקא בתוכנית אוגנדה , אין לכינוס הזה המשך . עם זה עורר הכינוס שאלה חשובה : היש לציוני הארץ מעמד מיוחד ומסר מיוחד לציונים שרובם יושבים בגולה ? בשנת 1908 התחוללה מהפכה באימפריה העותמאנית השלטת בארץ . עלייתם של "התורכים הצעירים" לשלטון עוררה , גם בקרב היהודים וגם בקרב התנועה הלאומית של ערביי סוריה ופלשתינה , שאיפה להשגת אוטונומיה ועצמאות במסגרת פדרציה של אומות . הסכסוך על הארץ מחריף מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה , שכן זו הביאה – בצד הצהרות המבטיחות מימוש שאיפות לאומיות של הערבים – לפרסום הצהרת בלפור של ממשלת בריטניה , המכירה בזכותם של היהודים לבית לאומי בפלשתינה ( בלי הגדרת גבולותיה , ( מצד אחד , ומצד אחר , להכרה גוברת והולכת שהכירו יהודים רבים בקטסטרופות חדשות שהגלות מביאה עליהם . ראשית , במלחמת העולם נלחמו יהודים מכל מיני ארצות אלה באלה , ושנית , במלחמה , בפרעות שבאו לאחריה , ובעיקר בפוגרומים שליוו את מלחמת האזרחים ברוסיה שלאחר המהפכה ( בעיקר מצד הצבאות הלבנים , ( נהרגו למעלה ממאה ועשרים אלף יהודים . הציונים היושבים בארץ , ואלה המבקשים לעלות אליה , החלו לחתור להכרה בבעלות יהודית על ארץ–ישראל באמצעים מדיניים ואפילו צבאיים . לאחר מהפכת התורכים הצעירים אימצו ארצישראלים רבים , כבן–צבי ובן–גוריון , אזרחות תורכית בתקווה להשפיע על השלטון החדש . בעשור שלאחר מכן , במהלך מלחמת העולם , התארגנו גדודים עבריים מתנדבים במסגרת הצבא הבריטי כדי להשתתף בכיבוש הארץ מידי התורכים . כך ביקשו יהודים להיות גורם פעיל אצל המעצמות . שתי המעורבויות האלה עוררו פולמוסים נוקבים . במרכז הפולמוס השני עומדת השאלה אם יכולה וצריכה הציונות להתגשם בכוח הנשק . בראש המצדדים בכך עומד זאב ז'בוטינסקי , המצפה להפיכת היישוב היהודי בארץ למעוז מוכר של ארצות המערב במזרח התיכון . בראש המתנגדים מתבלט א"ד גורדון , המטיף לכך שארץ–ישראל תהיה נחלה לעובדיה ולא לכובשיה . ציפיות לגלי עלייה המונית השנים שלאחר מלחמת העולם והצהרת בלפור הן שנים מכריעות בתודעה היהודית הציונית . האסונות שנחתו על יהודי אירופה מצד אחד והצהרת בלפור מצד אחר עוררו ציפיות לגלי עלייה המונית לארץ–ישראל . הובע חשש שהארץ לא תוכל לקלוט את כל המתדפקים על דלתה והמוסדות הציוניים עצמם נראו כמבקשים לצמצם את היקף העלייה . השלטון החדש , הבריטי , קבע שהארץ תקלוט עולים לפי כושר הקליטה שמכתיב מצב כלכלתה . עם זה , הציפיות העצומות לעלייה מביאות להתארגנות חדשה של היישוב . הפועלים בעלי ההכרה הציונית שותפים בהקמה של ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ–ישראל ושל ארגון ה"הגנה" הארצי . צומחות ועולות צורות התיישבות חדשות : המושב , מושב העובדים , הקבוצה והקיבוץ . אלה מתפתחות על ידי השקעה בתשתית הניתנת כהלוואה וכמענק מצד קרנות לאומיות לקבוצות של עובדים שהגיעו להכרה כי זו הדרך שבה יכול מעמד הפועלים להגשים באופן אופטימלי את תקוות הציונות . בעקבות כל אלה ניתן לדבר על "האדם העברי" החדש , כלומר , על החידוש הבולט בחיים היהודיים שהיישוב העברי יצר כבר לפני שהיה לעצמאי מבחינה מדינית . הארץ נעשית מרכז תרבותי חשוב ליהודי העולם ואידיאל החלוץ , הרואה בעצמו שליח האומה ומכשיר את הארץ לקליטת המונים שתבוא אחריו , נעשה למרכז של עשייה חינוכית ושל תרבות עברית חדשה . בסוף שנות ה20– מוציא היישוב העברי בארץ–ישראל , ובו כרבע מיליון אנשים ( פחות מ 3 % – מיהודי העולם , ( מספר רב יותר של ספרים וכתבי עת עבריים מזה היוצא לאור בכל תפוצות הגולה גם יחד . מרבית הסופרים העבריים הם כבר אזרחי היישוב הזה . מן הארץ מגיעים עכשיו לתפוצות לא רק תמונות של בית מקדש דמיוני ושל ספרי הלכה , כי אם גם גיליונות של עיתונות ענפה , יצירות של ספרות , הגות ואמנות , ובעיקר ידיעות ממקור ראשון על החדש והמבטיח בחיים היהודיים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help