sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

רגל , יחידים וקבוצות מכל קצווי הגולה , מתיישבים בארץ . ליישוב היהודי הקטן הזה מערכת מסועפת של קשרים עם פזורת הגולה . ידע על כל מה שמתרחש בארץ מתפשט בפזורה , ולהפך , כל המתרחש ברחבי הגולה נודע בארץ ועובר דרכה . הקהילה בארץ סובלת אסונות פוליטיים ופיזיים , מלחמות ורעידות אדמה , אך הגולה מוסיפה לראות בה אתר של חלום וקדושה . הארץ מקודשת לא רק ליהודים . צליינים נוצריים מעבירים מדור לדור את אותות הגאולה הקשורים בה , והסיפור הנוצרי ארוג בתחייתם הלאומית של היהודים ובהמרת דתם לנצרות . הרוח הנוצרית מפעמת בקולוניאליזם המערבי כולו , והנוצרים עוקבים אחר יחסם של היהודים לארץ–ישראל ולעתים תכופות הם מעודדים את היהודים החיים בה אם בשל האינטרסים המיסיונריים ואם בשל האמונה ששיבת היהודים לארץ מזרזת את שיבת המשיח . ויתור על המרכיב הלאומי מפנה ביחס אל הארץ מתרחש עם תנועת ההשכלה , המהפכה הצרפתית , התעוררות תקוות היהודים לאמנסיפציה ( שוויון זכויות ) והתגשמותן ההדרגתית של התקוות האלה בארצות המערב . השלטונות הליברליים אינם גורסים הסדרים מיוחדים עם היהודים ומסתכלים בעיניים חשדניות בכל תביעה לזהות כפולה . הם מצפים מן היהודים שיראו בעצמם עדה דתית ולא לאום : תמורת שוויון זכויות במדינת הלאום החדשה יהיה עליהם לוותר על חלום השיבה לארץ–ישראל . נפוליון הראשון , שהציע זאת ליהודים , מגיע לארץ הקודש ומעלה אותה בצורה חדשה לתודעה הפוליטית והתרבותית של אירופה . יהודים רבים נענים לציפיות הסביבה הלא יהודית ומבקשים להתאים עצמם אליהן . כך מוותרת תנועת הרפורמה בגרמניה , ובעקבותיה גם בצרפת , על המרכיב הלאומי בזהות היהודית ומשדלת יהודים לראות בעצמם גרמנים או צרפתים "בני דת משה . " הזיקה לארץישראל נעשית נושא מרכזי בכל הפולמוס של ההתאזרחות וראשית החילון של יהודי אירופה . מול המתבוללים ניצבים גם השמרנים , הרואים בזיכרון הארץ וחורבנה מחסום בפני התבוללות , וגם אותם משכילים הסבורים שהתקווה לבניין מחודש של הארץ והחייאת האדם העברי בתוכה כאיש קרוב לטבע , לעבודה ולחיים מדיניים , דווקא היא – ולא ההתבוללות הלאומית – מממשת את האידיאלים של ההשכלה . אלה ואלה רואים בחילונו החלקי או המלא של חזון השיבה לציון ובהפיכתו לתוכנית חברתית–מדינית ריאלית דרך לשמור על הקהילה היהודית האוטונומית מהשלכותיה המבוללות של המודרנה . בינתיים עולה האנטישמיות החדשה : אנטישמים מסורתיים התנגדו עקרונית להתאזרחותו של היהודי במדינת הלאום החדשה והתגעגעו לסדר הטוב של העולם הישן שבו היה היהודי כלוא בגטו . אחרים רצו במדינה החדשה של שוויון זכויות אך ראו במסורת היהודית ובקהילה היהודית האוטונומית מכשול . האנטישמיות רמזה ליהודי – ולעתים גם אמרה לו בקול רם – כי מקומו בפלשתינה , בארץ–ישראל . יהודים רבים חשו בקיומו של מסך שקוף אך בלתי חדיר המפריד אותם מן החברה הכללית . במקצתם עלתה ההכרה ששיבה לחיי עבודה בארץ , שיבה לעברית , לנוף ולחיים מדיניים היא המוצא . במהלך המאה ה19– מתחוללת מהפכה דמוגרפית בעם היהודי , ובסוף אותה מאה היהודים הם קרוב לעשרה מיליונים נפש . כשלושה רבעים מהם חיים במזרח אירופה , ובעיקר ברחבי האימפריה הרוסית . האנטישמיות היא שם חלק מהאידיאולוגיה של השלטונות , והאמנסיפציה – משאת נפש לימים רחוקים . נוער יהודי נוטש בהמוניו את החינוך המסורתי , נעשה חילוני , וזורם לתנועה המהפכנית . ארץ–ישראל נעשית מוקד חשוב לאותו חלק מקרב הנוער והאינטליגנציה השולל את ההתבוללות אל תוך התנועה המהפכנית . יש הרואים בה משיחיות שקר , ואילו אחרים מצדדים בהסבת הדחפים המשיחיים של תיקון–עולם מאידיאלים קוסמופוליטיים למסגרת לאומית–יהודית פנימית . אך באותה העת ארץ–ישראל הריאלית אינה אלא טריטוריה שולית באימפריה העותמאנית המתפוררת , טרף למעצמות האירופיות . יש בה רבבות אחדות של יהודים נתמכי הפילנתרופיה היהודית . מעורבותה של זו בארץ מתקבלת בעין יפה במעצמות . צרפת , וגם גרמניה ואנגליה , רואות בעזרת היהודים בארצותיהם ליהודי ארץישראל אמצעי לחדור לחבל ארץ זה , אך אינן רוצות להכיר בכך כפוליטיקה יהודית עצמאית . הפילנתרופיה , המסייעת למעצמות בפיתוח שירותים בנקאיים , רפואיים ותחבורתיים , מסייעת גם בערעור ההשקפה המסורתית האוסרת "עלייה בחומה" – כלומר , יישוב הארץ באמצעים חילוניים ומתוך פרספקטיבה מדינית . בעקבות מאורעות דמים נגד יהודי דמשק , שפרצו אחרי עלילת הדם של שנת , 1840 עולה חומה של הסולידריות הפילנתרופית היהודית וזו יורשת בהדרגה את מקומן של התקוות המשיחיות המסורתיות . בעיני יהודים ליברלים , המעורבות בהיסטוריה הממשית מתוך מגמה לשנות את מהלכה אינה נתפסת עוד כחטא אלא , להפך , כמצווה . אחדים שואפים לייסד בארץ קהילה יהודית לדוגמה , מופת להתחדשות חברתית שתהיה הוכחה שהטענות על היותו של היהודי איש כספים תלוש מן האדמה וחסר חוש מולדת יסודן במציאות הגלותית שאליה דחפוהו שונאיו על כורחו . הרוח החדשה מגיעה גם אל חלק מן הרבנים המתירים לעסוק בעבודת האדמה בארץ–ישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help