sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

משתרשים חוקים ונהגים בארץ ובמחזור השנה של חברה חקלאית . הישיבה בארץ אינה תמיד בסימן היציבות וה 2 טחה ותדיר קיימות סכנות של מפלה צבאית או אסון טבע שיכפו נטישה . אך המקרא רואה בה את משכן הקבע של עם ישראל , ומספר על המאמץ לטהרה מפולחנים זרים , ולהשליט אמות מוסר על החברה והשלטון . אמנם היתה תקופה שבה התקיימו בארץ–ישראל שתי ממלכות , ישראל ויהודה , שנחלקו ביניהן בשאלות תיאולוגיות רבות ויחסן לקדושת הארץ לא היה שווה לגמרי ; אבל ההבדלים האלה נעלמו עם חיסולה של ממלכת ישראל , בשנת 722 לפסה"נ . אירועים מכונני–עם שתוארו במקרא התקיימו מחוץ לארץ : יציאת מצרים , מתן תורה . לאחר זמן גם החלה ההלכה להתגבש מחוץ לארץ–ישראל . אך כל אלה קשורים אל הארץ , ונוכחותה מורגשת גם כשרוב העם חי בגולה . לוח השנה של היהודי העובד את אלוהיו נקבע כאילו הוא חי את עברו בארץ–ישראל – אולי כי הוא אמור לשוב אליה . עם גלות בבל מתחילה הארץ להיעשות מחוז געגועים , שאליו אמורים לשוב ואותו מצ = וים לזכור . השיבה תובעת תיקון דרמתי , והיא תהיה שיבה מתקנת . בינתיים המצווה היא לזוכרה כארץ שחרבה , לקיים כמה ממצוות הפולחן שהתקיימו בה ולחוש את המרחק שבין החיים בה בעבר – ואולי גם בעתיד – לבין חיי האבל שבהווה בגולה . שיבת ציון בימי עזרא ונחמיה , הבית השני והרפורמה הדתית מחדדים את הבעיה שבקיום גלות ומולדת זו בצד זו . רק חלק קטן מן העם חזר , וגם הוא משלים עם שלטון המעצמות על הארץ ומסתפק בקיום האוטונומיה הרוחנית–הדתית . נוצר מתח בין הגולה לבין הארץ , והוא מאפיין , מכאן ואילך , את תולדות ישראל : החיים בארץ רואים ביושבי הגולה את מי שלא נענו לקריאה , ואילו אלה אינם רואים במיעוט שהקים את הבית השני מופת מחייב . הגולה מאותגרת להקים חלופה לארץ , ומתחיל הוויכוח הגדול בין הסבורים שאין לקיים את חיי הקהילה היהודית על האבל וזיכרון האובדן לנצח לבין המבקשים לשמר את העדר תחושת הבית של היהודי בגלות . כל ימי הבית השני עומדים בסימן המחלוקת . הארץ היא מוקד של מאבקים בין מעצמות , וכשעולה תקוות השחרור המדיני מעולן של המעצמות , יש הרואים במרד גילוי של עצמיות עברית ויש המבקשים להרחיק את העם מהרפתקאות פוליטיות–צבאיות ולעשות את הפולחן הדתי , החורבן המדיני וחיי הגלות לבית חדש לרוח העם . כך הדבר עוד בימי הצלחת מרד החשמונאים ותקופת העצמאות שבאה אחריו , וכך גם לפני המרידות ברומא ובעת המרידות האלה . עם נפילת הבית השני נמשך הפילוג בעם . יש הרואים בחורבן החדש את כישלון רוח הלחימה ויכולת הלחימה של העם , ויש הרואים בו עונש מידי שמים על יומרת יתר ועל היצמדות לחיי הפוליטיקה והכוח שבאו במקום ההסתפקות במוסר , באמונה ובפולחן . עם אובדן העצמאות , גידולה של הגולה והידלדלות היישוב בארץ ניצבת דילמה חריפה לפני ההנהגה וההוגים : קיימת האפשרות שזיכרון הארץ שנחרבה והמודעות למצב הגלות יחוללו התקוממות שתביא על היהודים אסונות נוספים – היש אפוא לחנך לשכחת ארץ–ישראל כדי לתת כוח להנהגת הגולה ולהעניק "חיים נורמליים" לציבור שכבר נולד בגולה ואינו מבקש לחזור לארץ ? הוויתור על האמונה שמצב הגלות הוא מצב זמני יערער את האמונה בהשגחה ובברית שבין העם לאלוהיו , אך הזמן העובר " ללא גאולה" מצליח לערער את האמונה בזמניותה של הגולה . לדילמה הזאת לא ניתן פתרון שלם . תקופה ארוכה לאחר החורבן פורצות מרידות צבאיות בקרב הקהילות היהודיות בגולה , והדבר מורה שהמפנה התיאולוגי , הכרוך בראיית מצב הגלות כעונש מידי שמים שיש להשלים איתו עד לביאת הגואל , לא נחל ניצחון מלא . רק לאחר זמן באות התמודדויות תיאולוגיות עם המצב החדש ובאים שחזורים ריטואליים של יציאת מצרים ושל שיבת ציון , שהם חריגות סמליות ארעיות ממצב הגלות . אך ארץ–ישראל לא נשכחה : באותם מקרים חריגים שבהם יהודי הגלות מקורבים לשלטון הזר , עולה בהם זיכרון הריבונות שאבדה בחורבן , וכשהם נרדפים , עומד זיכרון הארץ במוקד חזיונות אפוקליפטיים ואוטופיים . חורבן הארץ מעיד גם על אסון נורא וגם על קץ הימים המצופה . החזיונות האלה מורים שמהלך העניינים הרגיל הקרוי היסטוריה אינו מוביל לסוף טוב . קץ כזה יגיע רק כאשר ההיסטוריה החילונית–הטבעית הגלויה לעין תסתיים , ואז יגיע עידן אחר שונה במקצב ובאיכות , שבו יחול שינוי רדיקלי לטובה בבני האדם . גם השבר שבסוף ההיסטוריה וגם העידן שיבוא אחריו אחוזים בחזיונות האלה בנופה של ארץ–ישראל . החזיונות הללו עוררו לא מעט חששות בהנהגה הדתית ובקרב ההוגים . היה כאן איום על סדרי חברה ופולחן וחשש למעשים פורצי גדר . פילוסופים רציונליסטיים ביקשו לנטרל דחפים משיחיים ולשוב ולקשור את תמונת הגאולה למצבים פוליטיים מוחשיים . אף שגם הם דבקו ברעיון הבנייה מחדש של הארץ , הם ביקשו לעקר את הדימויים הפנטסטיים שנקשרו בגאולה . על פי תפיסתם , עבודת האדמה בארץ , שלטון חילוני בה ופולחן מסורתי הם המדד להתרחשות הגאולה . המיסטיקה היהודית – הקבלה – אינה מוותרת על הזיקה לארץ–ישראל , האתר הנצחי של ההתגלות . הכיסופים אל אתריה של הארץ נעשים , בפירוש הקבלי של המסורת , מוקד לטקסים פולחניים . כאשר נפתחת הארץ לעלייה , בסוף המאה ה15– ובמהלך המאה שאחריה , מבקשים בה סימנים לתורת הסוד ומקדשים את המקומות שבהם פועלים מקובלים . עולי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help