sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

שהאמנסיפציה שהמליץ עליה דוהם ניתנה ליהודים . נפוליון הורה על כינוס סנהדרין שישיב על שאלות שהפנה ליהודים במכת–בזק , ואף שהיה מרוצה מתשובותיהם של הרבנים והנכבדים , הורה להגביל את יהודי אלזאס בכל מיני מגבלות למשך עשור שנים של תקופת מבחן עד שיוכיחו שעשו רפורמה ו"השתפרו . " תגובות הבושה של היהודים לחצים כאלה מבחוץ , שהיו בוטים ביותר במקרה ידוע זה , התמידו גם בדרכים פורמליות פחות . אך בנוגע לערעור המסורת היהודית היו לחצים אלה חשובים פחות מתגובות הבושה של היהודים עצמם , שרבים מהם הפנימו את ההערכה השלילית כלפי היהודים והיהדות שהיתה מובלעת בתרבות הסובבת . השינויים בנוסח עבודת האל , שנועדו להציג חזות הדומה לעבודת האל הנוצרית בארצות השונות , שיקפו לא רק את רגישותם של היהודים ללחצים חיצוניים , אלא יותר מזה את אמות המידה המקומיות שהם הפנימו . שני הגורמים האלה גם יחד השתקפו במאמצים , כמו אלה של היהודים הצרפתיים , לחדש את פני הקהילה על ידי מתן חינוך למקצועות " פרודוקטיביים , " או כמו שעשו היהודים האמריקניים לחסל את המסחר ב"בשר לבן" ( כינוי לפעילות של סרסורי הזונות ) ואת כנופיות הפשע היהודיות בשכונות ניו יורק . פגעים ועוולות שהוכרו תמיד במסורת היהודית המקודשת כנוראים , נעשו עכשיו בולטים יותר וריפוים נעשה דחוף יותר משמשכו את תשומת לבם של הלא–יהודים ועוררו את האנטישמיות מתרדמתה . תמורה מכרעת אפשר לראות גם בעמדה החברתיתהמדינית היהודית . הרפורמה , שהעידה על רמת המודעות העצמית הגבוהה ביותר של יהודי האמנסיפציה למצב החדש , כוונה כלפי המיתוס הלאומי של הגלות והגאולה שעליו נשען הדימוי העצמי המסורתי של היהודי . קבלת זהות לאומית חדשה כצרפתי , גרמני או אנגלי "בן דת משה" הקשתה על היהודי את ההכרה שהוא נתון בגלות . התפילה לגאולה שלמה בארץישראל נראתה ליהודים מודרניים חדשים כמתן תמיכה להאשמות האנטישמיות בדבר אי–נאמנותם של היהודים למדינה . השינויים בסדרי הפולחן ובעיקרי האמונה של יהדות הרפורמה נעשו במכוון כדי להשיג שני דברים : להתגבר על " הדיסוננס הקוגניטיבי" שבין האמונות שזיהו את היהודי בעבר לבין אלו שבהן מחזיקים יהודי ההווה , ולהדוף את הטענות האנטישמיות בדבר "נאמנות כפולה . " נמרצים פחות , אך באותה רמה של מודעות עצמית , היו השינויים בצורות המסורתיות של פעילות מדינית יהודית . מעמדם המסורתי של היהודים חייב ניתוק וניכור מפעולה מדינית שנחשבה לנחלת הלא–יהודים . ואולם כשהמעמד הרגיל והמוסכם של יהודים נסבלים היה בסכנה – אז ורק אז נחלצה הקהילה לפעילות מאומצת להבטחת האינטרסים הקולקטיביים ותבעה את זכויות התושב . ואילו עתה , בקרב היהודים החדשים שזכו לאמנסיפציה , נעשתה הזכות ליטול חלק בענייני הציבור של המדינה לבוחן מרכזי להצלחת האמנסיפציה . אך הזכות הזאת נשמרה בקפידה כזכות אינדיווידואלית בלבד . כל פעילות פוליטית של היהודים כגוף קולקטיבי גונתה כפעילות שאינה הולמת התאגדות דתית ופוגעת בשוויון ובאינטגרציה של היהודים בתוך החברה הכללית . יהודים הפועלים באופן אינדיווידואלי ( ומה שרצוי עוד יותר – באופן שאינו מובחן מפעולתם של אחרים ) לא עוררו כעס . ואולם יהודים הפועלים במשותף ובמאורגן למען האינטרס היהודי הכללי נחשבו למי שמספקים תמיכה להאשמה האנטישמית שהיהודים הם ישות זרה בתוך המדינה . מה שתואר עד כאן הוא תגובות האופייניות ליהודים ליברלים חסרי ביטחון , התגובות הראשונות שלהם לאמנסיפציה כשזו כבר ניתנה בחוק אך עדיין לא הוגשמה במלואה . יהודים שנתפסו לרעיונות ההשכלה והליברליזם ראו עצמם חייבים להדחיק שני מרכיבים עיקריים של העמדה המסורתית שהובלטו על ידי המבקרים העוינים : האופי האתני של הדת היהודית והתפקודים הכלכליים הייחודיים להם שנודעו לשמצה . הם מצאו מקלט בזהות יהודית שהועמדה על מונותיאיזם אתי , שזוקק מתוך זרם ההיסטוריה היהודית ונענה לציוויי האוניברסליזם הרציונלי של ההשכלה , ציוויים שבהם החזיקו היהודים האלה בצוותא עם הליברלים הנוצרים . בכל אלה הורגש , מלבד מתן מענה לצרכים פנימיים , גם המאמץ לשכנע אחרים – הלא–יהודים שבחוץ – שהיהודים ראויים או יהיו ראויים בקרוב לאמנסיפציה הניתנת להם . חוסר הביטחון הזה של היהודים הליברלים נשתמר עקב הדחייה הממושכת של האמנסיפציה הפוליטית בהרבה מדינות לאום שהיו נתונות בתהליכי מודרניזציה , וכן עקב הגבולות הברורים שהושמו לאינטגרציה החברתית לאחר קבלת האמנסיפציה הפוליטית . אלה שהגבילו את היהודיות לתחומי בית הכנסת והפולחן הפרטי ציפו להיות שווים לאחרים ולהתקבל ללא כל אפליה בכל תחומי החיים האחרים . הם גילו , לעומת זאת , שקו ההבחנה ביניהם לבין האחרים עובר במקום אחר : לא בין התחום הדתי לתחומים החילוניים , אלא בין התחום הציבורי לתחום הפרטי . כך אף בקרב ליברלים עקיבים , ובסופו של דבר , גם בתחום הצרכים הפנימיים שלהם עצמם . עמדות כלכליות וחברתיות מיוחסות שהיו תפוסות בידי לא–יהודים היו נחלותיהם הפרטיות של אלה והם לא שיתפו בהן יהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help