sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הזה בא עליהם מתוך היותם העם הנבחר של אלוהים והתשובה נחוצה למען גאולתם ולמען גאולת העולם , ואילו הנוצרים סברו שהגלות היא אות להתגלות שבברית החדשה וסימן שהאלוהים דוחה מפניו את היהודים . שני הצדדים הסכימו שהיהודים שגלו מארצם מחויבים בשעבוד מלכויות ובדרך כלל גם ברובעי מגורים מיוחדים להם . בעיני היהודים היה זה כדי לשמור על ייחודם וקדושתם , ואילו בעיני הנוצרים בא שעבודם של היהודים כדי לשמור עליהם עצמם מזיהום דתי ועל היהודים עצמם מהכחדה . במונחים האלה הושג איזון בין עוינותם של הלא–יהודים לבין סובלנותם , והאיזון הזה יכול להיות קביל גם על היהודים , שכן , אף שנשען על אחדות דעים מסוימת עם הנוצרים בנוגע לקללת הגלות , ניתן היה לפרשו פירוש יהודי המנוגד לשאט נפש שבו התייחסו אליהם הלא–יהודים . מה שייחד את היהודים הפרה–מודרניים ( בייחוד במקרה הקלאסי של יהדות מזרח אירופה ) הוא שבשעת עליית גלים אנטישמיים הם היו מחוסנים בפני תגובות של רגש בושה שיהודי מודרני יראה בו בלתי נמנע בעת השפלה . כה מרוחקים היו מערכי החברה הזרה עד שהשפלה חיצונית לא יכלה לחדור את חומות המגן של תרבותם ולגעת בפנימיותם . הפולנית שבפיהם היה בה די לנהל עסקים עם הלא–יהודים , אך לא יותר מזה . בינם לבין עצמם דיברו יידיש ושמרו פרוטוקולים ומסמכים בעברית ובארמית . בנושאים מכריעים היו כפופים לחוק הכללי אך שמרו גם – באישור השלטונות או בלעדיו – על חוקיהם שלהם בכל הנוגע ליחסים שבין היהודים לבין עצמם . אמות המידה של גאווה ובושה , בוז והוקרה היו ייחודיות להם , והסטריאוטיפים והסטיגמות שהדביקו להם האחרים – הם יכלו לא רק להשליך אותם הצידה , אלא גם להפוך את מובנם מגנאי לשבח . המיתוס הדתי בדבר הגלות והגאולה , בנוסחו היהודי , ייחס להגבלות , לשעבוד ולסטיגמות , לכל האנטישמיות הממוסדת ששלטה במצב היהודי הפרה–מודרני , משמעות נשגבת , וכך יכלו היהודים לא רק לקבל אותם בשלווה כלפי חוץ אלא גם לראותם בפנימיותם כלא מזיקים ואולי אף כמיטיבים עמם . בנקודה הזאת של שיווי המשקל בין סובלנות לאנטישמיות נראה היה שהעוינות כלפי היהודים מחייבת תגובה רק כאשר היא סוטה מן הנורמה הממוסדת המסורתית . התרופה נמצאה אז בדמות פניות לסמכות החיצונית לשמור על הנורמה המקובלת . גירושים , מעשי טבח והמרות דת כפויות היו אסונות שהרסו את שיווי המשקל וחייבו תגובה שונה , אך גם לזו היתה דרך מסורתית . מלבד הפניות לשליטים נגד פעולות ההמון , הוקמו מוסדות של עזרה הדדית יהודית , שסייעו לפדיון שבויים , לעזרה ליהודים הנסים על נפשם וכן לאלמנות וליתומים . גם התגובה לרודפים עוצבה באופן טיפוסי מופשט ומסורתי . המדכא המוחשי , שללא ספק עורר תגובות טבעיות של זעם ופחד , הוכנס לתבנית המוכנה–מראש של צוררי היהודים שבכל הזמנים . כפי שאומרת ההגדה של פסח , כל דור ודור יש לו צורר היהודים שלו . תווי הדיוקן של הצורר המוחשי שקעו לתוך הדימוי המסורתי ונעשו מטושטשים . ומעל זאת , כל צוררי היהודים היו מכשיר בידי ההשגחה , והשקפה כזו לא יכלה שלא לעמעם את הרגשות השליליים העזים שהם עוררו . הכאב לנוכח האסון המוחשי נספג בטקסי אבל שהביאו לסובלימציה שלו . כל האסונות היהודיים הצטרפו לקינה הממושכת על גלות האומה . בדרכים האלה זכתה הקהילה היהודית המסורתית לדרגה גבוהה יחסית של חסינות בפני רגשי בושה הנולדים מעלבונות שעולבים בהם . הסימן הכללי ביותר שקהילה יהודית נעשתה מודרנית הוא שהיא מגיבה ברגשי בושה לעלבונות והשפלות וגם לדיכוי ואפליה שמפעילים כלפיה הלא–יהודים . טיפוס התגובה של היהודי המתבייש בפני הגוי שונה מזה של היהודי שאינו מסוגל לכך . ציור של ז'ינובי טולקאצ'ב – "דרגשים : " שחרור מיידאנק ואושוויץ . ההיסטוריה הארוכה של גירושים , מעשי-טבח והשמדות מוכיחה כי כשהאנטישמיות גואה ואילו הסובלנות בשפל – מתחסלות קהילות של יהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help