sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

האנטישמיות בראי התגובה היהודית המודרנית בן הלפרין האנטישמיות היא תופעה שהיקפה ומשקלה בהיסטוריה עצומים אך טבעה לא קבוע והוא משתנה כצבעה של הזיקית . גם תיאוריה מחליפים צורה , וטיעונים בדבר זיהויה והשפעתה תלויים בוויכוחים על משמעויות לוואי של ביטויים לשוניים . הגדרה כללית שלה נחוצה אפוא ולו גם למען בהירות הדיון . המכנה המשותף המינימלי שלה הוא זה : האנטישמיות היא יחס של עוינות ליהודים שנעשה מסורתי וממוסד . מכך נובע , ראשית , שהאנטישמיות היא דעה קדומה של קבוצה שמלמדים אותה בחברות מסוימות , ולא רגש דחייה שניתן לבארו על ידי ניסיון חייו של הפרט , ושנית , שהאנטישמיות אינה מסתיימת תמיד ובהכרח בהכחדת היהודים אלא היא יכולה גם להיעשות מצב מתמיד האופף את קיומם . ואמנם היהודים היו פזורים מאות שנים בחברות שהיתה להן מסורת של אנטישמיות . לפי שהיו בדרך כלל מיעוט בקרב רוב של לא–יהודים , שהיה בעל עוצמה פיזית רבה יותר , יש להניח שבכל מקום שבו שרדו היהודים כקבוצה , אוזנה האנטישמיות על ידי רמה מתאימה של סובלנות כלפי היהודים . אנטישמיות וסובלנות הן אפוא שני צדדים של מטבע הקיום הקבוצתי של היהודים בקרב הלא–יהודים . לפי עצם ההגדרה , יש יחס הפוך בין מידת התפוצה והאינטנסיביות של כל אחד מהגורמים האלה . שיווי משקל , שיהיה קביל על יהודים ולאיהודים , בין עוצמתם של שני הגורמים היה חיוני להשתמרותם של היהודים כקבוצה בקרב הגויים , שכן , כפי שמוכיחה ההיסטוריה הארוכה של גירושים , מעשי טבח והגירות – כשהאנטישמיות גואה ואילו הסובלנות בשפל מתחסלות קהילות יהודיות . שיווי המשקל הקביל על יהודים ועל לא–יהודים כאחד בין אנטישמיות לסובלנות משתנה בתקופות שונות וכן גם במקומות שונים בתקופה אחת . כדי להבין את פעולתו בהיסטוריה המודרנית , נצביע על מודל שונה של שיווי המשקל הזה בתקופה ה 89 ה–מודרנית . מדובר בתקופה ובמקומות שבהם נקבע מעמדם של היהודים ( ובמידה רבה גם מעמדם של אחרים ) במונחי הדת ולא במונחים חילוניים . החלפת הקטגוריות הדתיות בחילוני : ת , שאירעה בהשכלה של המאה ה18– ובאמנסיפציה שבאה בעקבותיה , זעזעה את שיווי המשקל הישן ובמרוצת הזמן הביאה לידי יצירת שיווי משקל חדש . הנחות היסוד שקבעו את מעמדם של היהודים בחברות הפרה–מודרניות היו משותפות ( מתוך אמביוולנטיות ) ליהודים וללא–יהודים , ובעיקר לנוצרים . שני הצדדים הסכימו שהיהודים נדונו לגלות כדי לעשות תשובה , אלא שהיהודים סברו שהמצב היהודי המיוחד הכרוך בין השאר בוויתור על טריטוריה ועל חיים מדיניים עצמאיים . ואולם מרבית ההוגים היהודיים המודרניים , ועל אחת כמה וכמה ההוגים והסופרים הציוניים , לא ראו באנומליה היהודית חלק מייעוד נשגב אלא תיבת פנדורה של צרות ופגעים . בעיני הרדיקלים שבהוגים האלה , פגעים אלה אינם רק כלכליים או פוליטיים אלא גם נפשיים . בהעדר מולדת היהודי הוא "אורח בכל מקום ובן בית בשום מקום" ( פינסקר ;( מוקד לפחד ושנאה המנקז אליו את כל המתחים החברתיים ( פינסקר , ליליינבלום , הרצל , סירקין ;( נעדר זיקה נפשית לטבע , לעבודה וליקום ( ברדיצ'בסקי , א"ד גורדון ;( נעדר כושר לסולידריות לאומית ולהגנה עצמית ( ביאליק , ברנר ;( ואפילו בלתי מוכשר ליצירה תרבותית מקורית וייחודית ( קלוזנר . ( הוגי הציונות הסוציאליסטית קשרו את האנומליה שבהעדר טריטוריה באנומליה נוספת בתחום המבנה החברתי–מעמדי של העם היהודי , וגם אנומליה זו נתפסה כטעונה תיקון שבנורמליזציה . כיוון שבימי הביניים נאסרו על היהודים עיסוקים רבים , ובעיקר אלה שחייבו חברות בגילדות מקצועיות , נדחפו היהודים למסחר ולבנקאות . גורל זה גרם מבנה מעמדיפרנסתי מעוות של החברה היהודית . לקראת סוף המאה ה19– עסקו 40 % מן היהודים במזרח אירופה ברוכלות או במסחר זעיר , מרבית האחרים היו כלי–קודש שנתמכו בידי הקהילה , ופחות מ 10 % – היו פעילים בתעשייה ובחקלאות . לפי הניתוח של ההוגים האלה , כדוגמת בר בורוכוב ונחמן סירקין , העם היהודי חסר , בהשוואה לעמי תרבות אחרים , מעמד פועלים איתן מושרש בענפי הייצור הראשוניים בחרושת ובחקלאות . ריכוזם של היהודים בענפי התיווך ומיעוט פעילותם בענפי הייצור " ) פירמידה הפוכה , " בלשונו של בורוכוב ) הופכים את היהודים לעם שהוא למעשה גם מעמד ( בורגנות זעירה המתרוששת והולכת , ( חושפים את היהודים לשנאת המעמדות הגבוהים והנמוכים גם יחד , וכופים על היהודים חיים של תלות משפילה ומסוכנת ביחסה של הסביבה הלא–יהודית אליהם . הנורמליזציה שציפו לה וחתרו אליה הציונים הסוציאליסטים היתה אפוא כפולה : שינוי המבנה החברתי של העם היהודי באמצעות יצירת מעמד עובדים בחקלאות ובתעשייה , תוך כדי חידוש זיקתו של העם היהודי לכברת–ארץ , שתהיה לו למולדת .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help