sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לעצמו רעיון מרכזי זה של פוירבאך וכן גם את ביקורת הדת של הגליאני נוסף מן השמאל : היהודי , משה הס ( ר' ערך במדור זה . ( בהשפעת האחרון ראה בדת לא רק ניכור אלא גם מחאה ( מנוכרת לעצמה ) על התנאים הלא–אנושיים של החברה הקיימת , "אופיום של ההמונים . " "ביטולה של הדת כאשליה בדבר האושר של האדם בעולם הבא תסלול את הדרך לאושרו של האדם עלי אדמות . " גם לפרידריך ניטשה היתה האמונה הדתית בראש ובראשונה אשליה . "מות האלוהים , " שניטשה ראה בו את החוויה המרכזית של האנשים המשכילים בזמנו , הוא תוצאה של ביקורת המטפיזיקה של קאנט וההכרה שהמדע אינו מספק ידיעה מוחלטת בדבר ישויות מוחלטות קבועות או מתמידות כלשהן . היאחזות בדת היא אקט של ייאוש . מחמת הניהילזם הפוקד בני–אדם משהם חדלים להאמין ב"עולם אמיתי" שמעבר לתופעות החיים ( החולפות כולן ) – "עולם אמיתי" דתי , מדעי או פילוסופי – ניהיליזם שעליו צריך להתגבר באימוץ ערכים חדשים . בעיניו כל המושגים הוותיקים של המטפיזיקה המסורתית – הנפש , הדבר כשהוא לעצמו , האובייקט המתמיד בעצמותו – הם כולם פיקציות . אך ראש וראשון לכל אלה הוא מושג האל בכל צורה שמבינים אותו . ביקורת–הדת של ניטשה היתה , כנראה , אחת ההשפעות שהביאה גם את פרויד לראות באמונה הדתית אשליה הניזונה מחולשת האדם ומן הטינה של הסובל המתפשטת ונעשית טינה כללית כלפי כל "העולם הזה . " הדת פוגעת בדחפים הבריאים של האדם ובחתירתו לאושר ומפחיתה את חיותו . במאמרו " עתידה של אשלייה" ( 1927 ) מציג פרויד את הדת בעיקר כתנחומים על סבל אישי . אולם בחיבור האחרון שכתב האיש משה והדת המונותיאיסטית ( 1939 ) העמיק את ביאורו . עכשיו ראה באמונה המונותיאיסטית משאלה בלתי–מודעת של בני האדם לאב מושלם מבחינה מוסרית שהוא גם כול–יכול . בעיניו היתה זו אחת הצורות של נרקיסיות ואהבה עצמית . היא הביאה במיוחד את היהודים לראות עצמם כנבחרים בשל זיקתם לאלוה אדיר–כוח ואוהב . בהתייצבו בשנות חייו האחרונות מול החיזיון של הנאציזם אפשר מאוד שפרויד התכוון לומר לבני עמו שהאמונה המונותיאיסטית היא לא רק אשליה נרקיסית אלא גם אשליה נוראה המסכנת , פשוטו כמשמעו , את חייהם . במהלכה של המאה ה , 20– בעיקר תחת השפעת התורות האקזיסטנציאליסטיות , החלו הוגים יהודים , המבטאים פנים שונות של היהדות , לחשוב מחדש על האמונה כהכוונה רוחנית של החיים ואופן של קיום בעולם . תוך שימוש בקטגוריות של הפנומנולוגיה האקזיסטנציאליסטית כתב ר' יוסף דב סולובייצ'יק ( ר' ערך במדור זה ) את חיבורו "איש האמונה הבודד , " שהוא אולי המחקר החשוב ביותר על משמעות האמונה לגבי היהודי שומר ההלכה . במונחים פיוטיים נרגשים דיבר אברהם יהושע השל על האמונה כעמדה של "השתוממות קוסמית" שאבדה לאדם המודרני . בחיבורו , "התשוקה לאמת , " משווה השל את הרב החסידי מנחם מנדל מקוצק לבן–זמנו 'אביר האמונה' הנוצרי סרן קירקגור . לדעתו שניהם הבינו נכון את האמונה בבוראעולם כדיאלוג על–לשוני , ואילו מרטין בובר ופרנץ רוזנצווייג ( ר' ערכים במדור זה ) ביקשו להחיות מחדש את התפיסה המקראית של האמונה כביטחון וכמתן אמון . אנומליה ונורמליזציה מנחם ברינקר ההכרה שהמצב היהודי הוא אנומלי , בהשוואה למצבם של עמים " נורמליים , " קיימת כבר במחשבה היהודית המסורתית הקדםמודרנית . המהר"ל מפראג , למשל , רב ופוסק שעמד כולו בתחום המחשבה הדתית , הגדיר את הקיום היהודי בגולה כמחלה . במונחי הפילוסופיה של אריסטו שהיו מקובלים במחשבת ימי הביניים , הוא ראה בקיום הזה קיום שסובל מ"העדר" ( פריווציה ) כמו שהעיוור נעדר ראייה או החיגר נעדר יכולת ההליכה שהן סגולות השייכות לאקזיסטנציה , לקיום האנושי המלא והשלם . כאן ההעדר הוא העדר מולדת , שהוא פגם יסוד לכל קיום לאומי בריא . מובן שאת תקנת המצב הפגום רואה המהר"ל , כקודמיו המקובלים , בחזרה בתשובה שתגרום לאלוהים לתקן את הפגם הזה ולהסיר את קללת ה"גלות" מעל עם ישראל . לעומת זאת , היו במסורת הדתית של עם ישראל שדרשו "אנומליה" זו לשבח " ) צדקה עשה הקב"ה עם ישראל שפיזרם בין האומות ( " וראו בה אות וסימן לייחוד היהודי ולייעוד היהודי . גם בעידן המודרני , ולאחר תהליכי החילון החלקי או המלא של המחשבה היהודית , נמשכה מחלוקת זו על הערכת ה"אנומליה" היהודית . הכול הודו בה , אך לא הכול ראו בה קללה . ההיסטוריון שמעון דובנוב , למשל , סבר שישנה לאומיות מדרגה גבוהה יותר , העומדת מעל לטריטוריה , לפוליטיקה ולצבאיות , ומתבססת על זיכרון היסטורי ועל זהות תרבותית ולשונית . בעיניו , עם ישראל הוא הדוגמה המובהקת של לאומיות גבוהה יותר מסוג זה . הפילוסוף הרמן כהן לעג למאמצי הציונים , "הרוצים להיות מאושרים" על אדמתם ככל הגויים , ואינם מכירים בייעוד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help