sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קאנט רחוק היה מגישת "האמונה מתוך אבסורד , " שכן לדעתו האמונה מבוססת די הצורך כאמונה ( לא כידיעה ) ואין היא חייבת לא להתבסס על הידיעה ולא להתנגד לה . על יסוד תפיסתו את האמונה כשכנוע סובייקטיבי , הנובע מפוסטולאטים ( דרישות הגיוניות ) הנחוצים לחיים המוסריים , הוא מבחין בין " אמונה דתית טהורה" לבין "האמונות ההיסטוריות . " הראשונה היא האמונה כי מי שמנהל חיים מוסריים ימצא חן בעיני האלוהים . האחרונות עומדות על האמונה שניתן לתקן מעשי עוול או לכפר עליהם . כדוגמה לעיוות "האמונה הטהורה" בדתות ההיסטוריות מביא קאנט את היהדות . בהשפעת המשפט הקשה שהוציא שפינוזה על דת אבותיו , שבה ראה ציות עיוור להלכה הרבנית , ראה גם קאנט את היהדות כדת לגליסטית המרוקנת את האמונה מתוכנה המוסרי . הרבה מן המחשבה הדתית היהודית המודרנית כרוך בתגובה לשיפוטו של קאנט את היהדות . כך טען הרמן כהן ( ר' ערך במדור זה ) בספרו דת התבונה ממקורות היהדות , שיצא לאור לאחר מותו , ( 1918 ) שכאשר מבינים את היהדות לאור מבנה האבולוציה שלה , המוליך ממיתוס לרציונליות , רואים שדווקא היהדות היא "דת התבונה . " היא נותנת ביטוי ליטורגי פולחני וסמלי לכפרה על חטאים מוסריים אך עבורה זה אמצעי בלבד להשבתו של היחיד לחיק החיובים שתובע ממנו המוסר . היהדות גם מבינה חיובים אלה ככוללים בתוכם אופקים פוליטיים : החובה לכונן את מוסדות החברה ברוח החזון הנבואי של צדק , שוויון וחמלה . הכרה זו הביאה את כהן עצמו להיות חבר נלהב במפלגה הסוציאל–דמוקרטית . הוגים יהודים אחרים הסתייעו בפולמוסם עם קאנט בביקורת שמתח עליו הגל . במאמרו "אמונה וידיעה" ( 1802 ) ביקר הגל את קאנט על הדיכוטומיה שהעמיד בין ידיעה לאמונה . בהעמידו את האמונה מחוץ לתחום האמת והידיעה , מאלץ קאנט את המאמינים להגן על אמונתם מפני הצגתה כדעה קדומה ואמונת–הבל ומאמץ זה מחייבם להציג את האל כבלתינתפס בהיותו מצוי מעבר לתחום הידיעה . האמונה נהפכת במצב זה להלך–רוח רומנטי , עמדה של אבל ושל געגועים לאל שאין אליו כל גישה . השקפתו של הגל על ההיסטוריה כתהליך רציונלי דיאלקטי טוענת להתגברות על הדיכוטומיה של סובייקט–אובייקט , שעליה ביסס קאנט את תורת ההכרה שלו , לרבות תורתו בדבר האמונה . לגבי הגל , אמונה היא בראש ובראשונה עמדה כלפי ההיסטוריה . עמדה זו רואה בה תהליך תכליתי המתקדם לעבר יעד שהאמונה המקראית כינתה אותו גאולה . ואמנם תורתו חוזרת אחורה למקרא העברי המאמין באלוהי ההיסטוריה . הגל מעביר באופן זה את שאלת האמונה מן המטפיזיקה ותורת ההכרה אל ההיסטוריה , המובנת כהתגלות גוברת והולכת של האמת , שבה נופלות מחיצות בין הבורא והנברא , הסובייקט והאובייקט . לגביו יש לאמונה טבע כפול : אמון בהיסטוריה האנושית כתהליך בעל משמעות של 5 דמה , ואמונה שנזדקקה מיסודות אי–רציונליים בעקבות הבנה אמיתית זו של ההיסטוריה . המשמעות הרחבה והחדשנית של תפיסה זו מתגלה בדברי תלמידו ובר הפלוגתא שלו קארל מארקס ( ר' ערך במדור תנועות לאומיות וחברתיות . ( מארקס נפטר מן האל אך שימר את אמונתו של מורהו בתבוניותה של ההיסטוריה והעמיד אותה , כדבריו , " על רגליה . " בעיניו "החיים" אינם מונחי–תודעה אלא התודעה מונחית בידי צורכי–החיים . את המצעד הדיאלקטי של האנושות , המוליך למימוש התבונה , הוא הפך להתעוררות מודעותה של האנושות לדיכוי החומרי היומיומי . מפרספקטיבה זו מפתח מארקס את החזון המשיחי המיוחד לו של ההיסטוריה האנושית . תקוותו מבוססת על כך שמהלך דיאלקטי חייב להביא את האנושות לשחרור סופי מן המחסור ומניכורה של העבודה בשיטה הקפיטליסטית , שתי קללות שהאנושות המיטה על עצמה במו–ידיה . מארקס שם אפוא את ביטחונו בהיסטוריה ביתר–מפורשות מהגל . ההיסטוריה ניתנת להבנה רציונלית וראויה לאמון אתי גם יחד . אמונתם של הגל ומארקס ב"סוף המושכל של ההיסטוריה" מצאה הדים במחשבה היהודית הדתית והחילונית גם יחד . בצירופים פרדוקסליים לעתים מצאה אמונתם בהיסטוריה כתהליך של גאולה הדים אצל הוגים כה שונים זה מזה כמו אברהם גייגר ( ר' ערך במדור זה , ( התיאולוג הנחשב ביותר של הרפורמה , הרמן כהן הסוציאל–דמוקרט , וה"תיאולוגים" המארקסיסטיים ארנסט בלוך וואלטר בנימין . אמונה בגאולה בתוך היסטוריה רציונלית סיפקה השראה גם לחזון הציוני בדבר תחיית היהודים בבית לאומי שיעמיד מופת של חברה צודקת ושוויונית . בגייסו את חזון–הגאולה של הגל לשחרור האנושות מאיצדק כלכלי ומן העבודה המנוכרת , השתמש מארקס במתוד הדיאלקטי של מורו ורבו כדי לפתח ביקורת של כל המסופר בכתבי הקודש היהודיים והנוצריים גם יחד . הוא ראה בהם מיתולוגיה ואמונה תפלה ובאמונה המתבססת עליהם ראה את המכשול העיקרי לקדמה מדינית ותרבותית . לאחר–מכן הרחיב ביקורת זו לגבי כל הדתות ואימץ את המשפט ששם אייסכילוס בפי פרומתיאוס : "בקצרה , אני שונא את כל האלים " ! חברו לחוגי ההגליאנים השמאליים לודוויג פוירבאך פרסם בשנת 1841 ספר רב–השפעה בשם מהות הנצרות , שבו השתמש במושג הניכור של הגל לתיאור מהות הדת . בדת מבצע האדם היטל ( פרויקציה ) של דמותו שלו לתחום העל–טבעי וכך מנכר מעצמו מה שלאמיתו של דבר שייך לו ולו בלבד . מארקס אימץ

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help