sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כבר בתלמוד מצויה ההכרה בכך שהאמונה הישראלית מחייבת קבלת רעיונות והיגדים מסוימים הנוגעים באל ובעולם . המדרש מציג זאת בדרך השלילה : החזקה בדעות מסוימות , למשל אלו המוליכות לעבודת אלילים , הופכת אדם לכופר בעיקר , וכמו–כן , הכופר בעיקר מן העיקרים , נאמר בסנהדרין , " אין לו חלק לעולם הבא . " הנטייה להגדיר את האמונה במונחים של מחויבות לעיקרים גברה ככל שהיהדות פגשה על דרכה אמונות מונותיאיסטיות אחרות , כנצרות וכאיסלאם . המודעות לקיומן של צורות אחרות של עבודת האל , עבודת "אותו" האל , חייבה לבאר את העקרונות המיוחדים של היהדות ולהגן עליהם . האמונה קיבלה אז אופי של דוקטרינה וכדי לשמר את ממד האמון עלה השימוש במונח "ביטחון , " שהיתה לו קונוטציה של ביטחון אישי בסדרו של עולם . בספר האמונה והביטחון , המיוחס לרמב"ן אך שנכתב כנראה על ידי בן–זמנו יעקב בןששת גרונדי , כתוב : "אמונה כמו אילן והביטחון כמו פרי . " לא יכול להיות פרי ללא עץ ולפיכך אין ביטחון ללא אמונה . אדם אינו יכול לבטוח באל אם אינו מאמין בקיומו . גם בתקופה המודרנית נעה תפיסת האמונה בין שני קטבים אלה : אמונה כביטחון ( או 2 טחה ) ואמונה כמערכת אמונות המוחזקות כאמיתות . משה מנדלסון ( ר' ערך במדור זה ) רצה שהנאמנות לתורה ולציווייה לא תמנע מן היהודי ליטול חלק בתרבות הכללית של הנאורות . לפיכך הורה , שהיהדות אינה מערכת של "אמיתות" שאדם מישראל חייב להודות בהן גם כשהן מנוגדות לתבונה האנושית . בעיניו , היהדות היא "חוק נגלה" המורה לאדם כיצד לחיות ולא כיצד לחשוב . במקום ה"אני מאמין , " הפותח כל אחד מעיקרי האמונה של הרמב"ם בנוסחה המסורתית , הציע מנדלסון לומר "אני משוכנע בהחלט . " בן–דורו הצעיר ממנו שאול אשר ( ר' ערך במדור זה ) מחה כאשר נפרצו חומות הגטו וטען : אין די לאפיונו של היהודי בקיום מצוות התורה . יש להגדיר מחדש את תוכן האמונה היהודית בצורה שלא תפגע בנאורות . הרפורמה , דור אחד לאחר מכן , הלכה בעקבותיו . היא הגבילה את הפולחן הדתי בבית הכנסת לימים ספורים במהלך השנה וכנגד זה עסקה הרבה בתוכנה של האמונה היהודית . במאה ה19– היא חיברה גם קאטכיזם , המלמד בצורת שאלות ותשובות את עיקרי האמונה היהודית . בשל להיטותם של היהודים להתקבל אל תוך העולם הליברלי של המדינה המודרנית הושפעו דיוניהם על תוכנה של האמונה היהודית יותר ויותר מן הדיונים של הוגי האתיקה המודרנית . במיוחד השפיע על דיונים אלה עמנואל קאנט . קאנט , שהיה מודע למורשת ארוכה של דיונים ביחסים שבין ידיעה לאמונה שהתקיימה במחשבה הנוצרית מאז ימי הביניים ועד הרפורמציה , הבחין בין ידיעה , דעה ואמונה . לכל אחד משלושה אלה מתאים תחום מיוחד של ודאות סובייקטיבית המלווה היגדים . דעה – אין לה על מה להישען לא מבחינה סובייקטיבית ולא מבחינה אובייקטיבית . ידיעה מבוססת היטב הן סובייקטיבית והן אובייקטיבית . אמונה נשענת על ודאות סובייקטיבית , אך לא ניתן למצוא לה ביסוס אובייקטיבי . הוא ביקש להבהיר הבחנה זו בהבחינו בין המושאים של שלושה אלה . מושאה של דעה הוא מצב–עניינים אפשרי אך בלתי–מוכח או גם בלתי–ניתן להוכחה . מושאה של ידיעה הוא דבר שניתן להוכיחו בעזרת נתוני חושים והמושגים האפריוריים של התבונה . מושאי האמונה , לעומת זאת , נקלטים בתבונה , אך כיוון שלא מתאימה להם שום ממשות אובייקטיבית בניסיון ( כלומר , בנתוני התפיסה ) אין התבונה יכולה לערוב לקיומם " מבחינה תיאורטית . " קאנט מונה שלושה מושאי אמונה כאלה : א ) החירות האנושית – יכולתו של האדם לפעול פעולה שאינה נובעת מחוקי הטבע ; ב ) קיום האלוהים ; ג ) הישארות הנפש . אף שאין לדבר על שלושה אלה כמושאים של ידיעה יש לתת כבוד לאמונה בשלושה מושאים אלה , שכן הם מאפשרים חיים המוקדשים לעשיית הטוב המוסרי . לכך מכוונים דברי קאנט במבוא למהדורה השנייה של ביקורת התבונה הטהורה , שראה עצמו " מחויב להגביל את תחום הידיעה כדי לפנות מקום לאמונה . " " ברכת הרב , " ציור של מוריץ אופנהיים . הנאמנות לחוקי המסורת נוסחה בעיקרי אמונה שיהודי חייב היה לקבלם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help