sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מדינת לאום שתוכל לפתותם להתבוללות לאומית . הם התגוררו במזרח בשתי אימפריות רבות–לאומים , הרוסית והאוסטרו–הונגרית . העם , כיחידה רציפה מבחינה היסטורית , דתית , לשונית ותרבותית , השוכן בצד עמים אחרים באותה מדינה רבת–לאומים , היה להם עובדה מוחשית שאינה ניתנת לעקירה . וכך חוויית הלאומיות שלהם היתה ספונטנית ואינסטינקטיבית , ואילו האופציה של התבוללות – מוזרה , בלתי נוכחת למעשה . נקל היה להם אפוא לרכז את מחשבתם בשאלות העתיד של עם ישראל בכלל , ובשאלות העתיד של היהודים כפרטים , בלא הצורך לבקש הגדרות מהותניות ( אסנציאליסטיות ) היוצרות גדרות סביב הקיום היהודי ומגוננות עליו מפני הטמיעה . לסופר עברי או סופר יידי ברוסיה נראה ייחודו של העם בין העמים האחרים כה בולט והמשכיותו כה ברורה מאליה עד שאלה לא נזקקו להגדרה או לביסוס . מבחינות רבות ירשו ישראל וארצות הברית את הבדלי הגישה שהפרידו את מרבית ההוגים בשאלות היהדות בגרמניה וברוסיה . בארצות הברית נעשו עד לא מכבר ניסיונות להציע סיכומים של היהדות כתרבות אחידה ומחייבת – למשל , אלה של מרדכי קפלן – ואילו בישראל מסרבים כל ההוגים שאינם שומרי מצוות להציע סיכומים כאלה בצורת עיקרים . גדול ההיסטוריונים של היהדות בדורות האחרונים , גרשום שלום , בתשובה לשאלון שהציג בשעתו בן–גוריון למאה תלמידי חכמים בשאלה " מיהו יהודי , " כתב כי מעולם לא נתקבלו בני אדם לתוך העם היהודי או נדחו ממנו על פי עיקרים של אמונה או תוכני הגות . יותר מכל היסטוריון לפניו הוא הכיר ברבגוניות הרוחנית וההגותית של הקיום היהודי בהיסטוריה . בישראל מקבלים הכול – ולו גם בשתיקה – שסיכומים מעין אלה של יהדות אינם אפשריים ואולי גם אינם נחוצים ליהודים הישראליים . ההבדל הזה של המודלים בגישה לבעיית היהדות אינו מצטמצם לשאלות של הבנת התרבות וההיסטוריה היהודית . יש לו כמובן השלכות על העמדות בשאלת הזהות היהודית , לפחות כל עוד נדונה זהות זו על פי קני מידה סוציו–תרבותיים . ההוגים המציעים לזהות זו אופי רעיוני וסבורים שיהודי הוא יהודי "אמיתי" או "אותנטי" רק כל עוד הוא מחזיק בדעות ואמונות מסוימות , או אפילו מחונן בתחושות ורגישויות מסוימות שהן ייחודיות ליהודים , מציעים בדרך כלל חילון " רך" או חלקי בלבד ליהודים . לפיכך מתיישבת מחשבה זו היטב בהוויה היהודית של יהדות ארצות הרווחה , ובעיקר , יהדות ארצות הברית , ששם , נוסף על הצורך לבסס ייחוד תרבותי יהודי , מוגדרת הקהילה בפי הלא–יהודים כעדה דתית . חילון רדיקלי בארצות האלה יהיה קשור כמעט תמיד בטמיעה . מכאן שחילון רדיקלי העולה בקנה אחד עם חוויה לאומית יהודית חיובית אפשרי , למעשה , רק בישראל . אך מרבית הישראלים , לרבות ההוגים שבהם , רחוקים מן הגרסה הרדיקלית של החילון , ומעדיפים לקיים זיקה חלקית וסלקטיבית כלשהי למסורת הדתית . חילון רדיקלי הוא אפוא למרבית היהודים , גם היום , חזון לעתיד . אמונה פול מנדס–פלור פילוסופים מבחינים בין "אני מאמין שפ" לבין "אני מאמין בפ . " בהתאם לכך דיבר מרטין בובר על שני מושגי–אמונה : האחד מצוין במונח היווני pistis והשני – במונח העברי " אמונה . " הראשון מציין אישור קוגניטיבי לעיקרים של אמונה , ואילו השני מציין עמדה של אמון באלוהים , בטובו ובצדקתו . ואמנם במקרא ובתלמוד גם יחד המונח מציין בראש ובראשונה מתן אמון זה באל . על פי מסכת מכות , מובנם של חיים המודרכים על ידי התורה מבוטא במאמרו של חבקוק "צדיק באמונתו יחיה . " חבקוק מתאר אמונה באל שאינה נעכרת גם בתנאים הקשים ביותר ( ג , יז-יח : ( כי תאנה לא–תפרח / ואין יבול בגפנים כחש מעשה זית / ושדמות לא עשה אוכל נזר ממכלה צאן / ואין בקר ברפתים ואני ביהוה אעלוזה / אגילה באלהי ישעי . אמון זה הוא גם נאמנות אשר שפינוזה הגדירה כציות לחוק האלוהי . חסר בהגדרתו הממד האקזיסטנציאלי . ייתכן שהבנתו של שפינוזה את האמונה הושפעה מן העובדה שגדל בסביבת אנוסים , שלגביהם היה בנאמנות לחוקי המסורת , אותם חוקים שנאסרו עליהם על ידי האינקוויזיציה , משום הישג . נוסף לכך , היהדות שהכירו אבותיו של שפינוזה , ושאליה שבו בגלוי באמסטרדם , נוסחה בעיקרי אמונה שיהודי חייב היה לקבלם . הרמב"ם מנה 13 עיקרי אמונה כאלה , שלאחר מכן נכללו בסידור התפילות , כאשר כל אחד מהם מתחיל בנוסחה "הנני מאמין באמונה שלמה . " רשימת העיקרים של רמב"ם היתה נושא למחלוקת ולהשגות מצד רבים ובהם חסדאי קרשקש , שמעון דוראן ויוסף אלבו . אך כולם הסכימו שאמונתו של היהודי מחייבת הסכמה לעיקרים מסוימים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help