sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אנשי "חוכמת ישראל" ביקשו מאז השליש האמצעי של המאה ה19– לגלות מהות זו שהיא היהדות ( והם גם שהעלו מושג זה של "יהדות , " שכמעט לא מילא כל תפקיד בשדה המדע לפניהם . ( אותה שעה חתרה יהדות הרפורמה לראות ביהדות – בהקבלה לנצרות – ברית דתית מחוסרת משמעויות לאומיות , שניתן להצטרף אליה תוך כדי השתייכות ללאומים שונים ולמדינות לאום שונות . היו , כמובן , גוונים שונים לתפיסה זו , משומרי מצוות אורתודוקסים , שקישרו את ה"יהדות" עם אורח החיים שעל פי ההלכה , עד רפורמים , שקישרו "יהדות" עם עיקרי אמונה מטפיזיים , וחילונים למחצה או לחלוטין שראו ביהדות "אסכולה אתית" או "פילוסופית" יותר מאשר דת . אבל כל אלה האמינו שניתן לסכם את המחשבה היהודית ואת תרבותו של עם ישראל בתורה כלשהי או בעיקרים כלשהם המגדירים אותה לעומת תורות ומחשבות אחרות "בלתי יהודיות . " מרבית ההוגים היהודיים במערב מאז משה מנדלסון ועד הרמן כהן ומרטין בובר הלכו בדרך זו . כנגד המודל הזה העלתה שורה של סופרים ואינטלקטואלים ספרותיים ביהדות רוסיה , החל במשה ליב ליליינבלום ובפרץ סמולנסקין וכלה במיכה יוסף בן–גריון ( ברדיצ ' בסקי ) וביוסף חיים ברנר , את התפיסה שלפיה המחשבה היהודית , כמו התרבות היהודית , אינה אחידה , רציפה או הרמונית ואין אפשרות להציגה כאסכולה פילוסופית בעלת תוכן ייחודי לה . אין היא יהודית אלא בכך שהוגיה הם יהודים , כלומר , שייכים מדעת לקולקטיב לאומי בעל זהות היסטורית ברורה . המודל הזה , שעלה לראשונה בפולמוסו של סמולנסקין עם מנדלסון , ביטא תחילה את המחאה של משכילי רוסיה הלאומיים נגד שאיפת משכילי ברלין להפוך את היהדות לעדה דתית היכולה , כביכול , להתקיים בתוך כל לאום בהיותה היא עצמה חסרה ממד לאומי . כנגד זה הדגישו משכילי רוסיה את רגש ההשתייכות המשפחתית כגורם אשר שימר ומשמר גם בהווה את היהודיות יותר מכל מחשבה מופשטת . לפי המודל הזה , עם ישראל אינו אסכולה רוחנית או דתית , אלא משפחה בעלת תודעת רציפות היסטורית . תרבות היהודים והגותם היא אחידה רק במובן שהיא יצירתה של " משפחה " אחת או לאום אחד . ואמנם משפחה זו העלתה בתקופות שונות בתולדותיה השקפות עולם שונות ובתקופות מסוימות היו בה יותר מאסכולה רוחנית , דתית או אתית אחת . אצל הראשונים שפיתחו תפיסה זו הושם כאמור הדגש על רגש ההשתייכות הלאומי שאינו זקוק לשם השתמרות היהדות לרשימת " עיקרים " של אמונה . ואולם בעיני המיליטנטיים שבדור הבא של סופרים עבריים , כברדיצ ' בסקי וברנר , שבהגותם היה גוון אקזיסטנציאליסטי חריף , היה עצם הרעיון שבני עם אחד חייבים לחשוב מחשבה אחת ולהאמין באותם רעיונות ואידיאלים , לא רק רעיון משונה שאינו הולם את ההיסטוריה היהודית אלא גם רעיון מעליב . כמשכילים רדיקליים , במובן האירופי של המילה , המאמינים באוטונומיה של היחיד , הם ראו במחשבה הכפותה מראש למוצא ולתעודת לידה של ההוגה , מחשבה שאינה מחשבת בן–חורין . בעיניהם ברור היה כי הניסיון להקנות רצף ואחידות להגות של יהודים במרוצת הדורות ולראות בה הגות המסתכמת בהשקפת עולם אחידה או במה שכינה ברדיצ ' בסקי , הקיצוני והעמקן שבקבוצה זו , " חשבון עולם קבוע ומוגבל " ( דהיינו מוגדר , ( אינו יכול לעלות יפה . המחיר שמשלמים על הניסיון הזה הוא הזיוף שבהאחדה מלאכותית של זרמים שונים שהתקיימו בעם ישראל לאורך כל תולדותיו : אליליים ומונותיאיסטים , פרושים וצדוקים , רציונליסטים ומיסטיקנים , חסידים , מתנגדים ומשכילים , אגנוסטים וכופרים . באופן כללי ניתן לומר שיהודי המערב אימצו את המודל הראשון וכך נכנסו לסבך הבעיות הכרוך בצורך להגדיר ייחוד יהודי שאינו פוגם לא באוניברסליזם של המדע ושל המוסר , רעיונה העיקרי של ההשכלה שנתקבל בברכה בידי היהודים , ולא בנאמנות למדינה מסוימת שהיהודים אזרחיה . לעומת זאת , הוגיהם של יהודי רוסיה אימצו את המודל השני , ונתקלו בבעיה של מציאת מכנה משותף מינימלי לכל תופעות היהדות . לא חסרו גם ניסיונות לשלב בין שתי הגישות – כדוגמת אלה שעשו ר ' נחמן קרוכמאל ( רנ " ק , ( גרץ ואחד העם , שהעמידו את המשנות שהן אולי המעניינות ביותר בנושא התרבות היהודית . אפשר בהחלט לראות בהבדל הזה שבין מודל האסכולה למודל המשפחה לא רק הבדל עיוני טהור בתפיסת מהות התרבות היהודית , אלא גם ביטוי ל " מצב יהודי " שבפניו עמדו הוגי היהדות בארצות האמנסיפציה במערב , " מצב יהודי " השונה מן הקצה אל הקצה מזה שניצב בפני יהודים משכילים במזרחה של אירופה , ומכל מקום קשה לראות כאן מקריות . במערב נהרסו זה מכבר חומות הגטו . בקצב גובר והולך החלו היהודים לחדור לא רק לחיי החברה והכלכלה אלא גם לחיי התרבות של גרמניה , צרפת , אנגליה ושאר ארצות המערב . לתקוות לשוויון זכויות מלא ואפילו להתמזגות תרבותית היה , לכאורה , ביסוס . בכל חריפותה עלתה אפוא השאלה : מדוע לא להתבולל לחלוטין בעם שבתוכו יושבים . מכיוון שההכרה הדתית התמימה ואורח החיים האורתודוקסי לא היו נחלת מרבית ההוגים , הכרח היה אפוא לתת צידוק עיוני להמשך הנבדלות היהודית , שהיתה מעתה לנבדלות שמרצון ולא נבדלות שמהכרח . צידוק זה ניתן במונחים של תרבות . במזרחה של אירופה , לעומת זאת , נראו תקוות האמנסיפציה רחוקות מלהתגשם וגם אם קיוו לה ההוגים היהודיים , הם לא האמינו שבבואה תופיע שם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help