sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

המחשבה הניאו–אורתודוקסית בעם ישראל ( עד לישעיהו ליבוביץ ' בישראל , ( מוקף בסופו של דבר במחשבת מנדלסון באמונה הדתית , שכן בעיניו של מנדלסון , גם " השכל האנושי " וגם " האור הטבעי " הם מתנות שנתן הקדוש ברוך הוא לאנושות ולפיכך , במובן מסוים , הכול הוא פרי התגלות אלוהית . לא את כל ההוגים היהודיים שבאו אחריו אפיינה האמונה התמה המאפיינת , בצד הרוח הלוחמנית של ההשכלה , את הגותו . אך כולם חיפשו דרך כלשהי של שילוב בין המיוחד ליהדות לבין המשותף לתרבות האירופית כולה . בכל כתביה של תנועת ההשכלה היהודית , אלה שנכתבו בעברית וכן אלה שנכתבו בגרמנית , ברוסית ובצרפתית , אין שום הד לעמדת החלק הרדיקלי בתנועת ההשכלה האירופית ששאף להתנתק מכל מסורת "ולהתחיל הכול מחדש" על יסוד "טבע האדם" או " ביקורת התבונה . " תביעה מעין זו אפשר לשמוע רק לאחר שתנועת ההשכלה ברחוב היהודי כבר עברה מן העולם ואת מקומה ירשה "ההתעוררות הלאומית . " המשכילים היהודיים ברוסיה יכלו לבקר את הרבנים על נוקשותם , לתבוע רפורמה רדיקלית בחינוך היהודי , שתכלול בו לימודי דקדוק ומקרא , מדעי רוח כלליים , מדע ואמנות . הם יכלו , בעקבות חבריהם אנשי הרפורמה במערב , לכונן תנועת תיקונים התובעת לחנך ילדים יהודיים ללמוד את שפת המדינה , ללמוד מקצוע פרודוקטיבי "חילוני" כהנדסה או רפואה , לקבל על עצמם אחריות על מראה גופם וביתם ולהקפיד על אסתטיקה . אך איש מהם לא יכול היה לכתוב מה שכתב הוגה מתון של ההתעוררות הלאומית כאחד העם ב : 1891– " אני יכול להוציא משפט כלבבי על האמונות והדעות שהנחילוני אבותי , מבלי שאירא פן יינתק על ידי זה הקשר ביני לבין עמי" " ) עבדות בתוך חירות , " כל כתבי אחד העם , תל–אביב , תשכ"ה . ( אין ספק כי בעיני רוב המשכילים נקיטת חירות מוחלטת כזו כלפי כל מכלול הדעות והאמונות המסורתיות היתה שקולה כנגד יציאה מן העם ( או הקהילה , ( כגורלו של שפינוזה , למשל , וכל זאת אף שמלחמתם של המשכילים בשלטון האורתודוקסיה בחברה ובחינוך היתה מרירה ומיליטנטית הרבה יותר ממלחמתו של אחד העם . בתובעם תיקונים או התאמת ה"דת , " כלומר , ההלכה , ל"חיים , " לא היססו להציג את הרבנים כ"מורדי אור , " החרדים לעמדת השלטון שלהם , מעודדים קבצנות וטפילות , והם בורים בכל עניין לימודי , לרבות בכל מה שנוגע למסורת ישראל . ועם זאת , מעולם לא הציגו את כל "הדעות" ו"האמונות" של העבר כנושא שהיהודי המודרני יכול להתייחס אליו "כלבבו , " ואפילו לדחותו . משפטו של אחד העם מבטא באורח תמציתי את עמדת תנועת ההשכלה האירופית כלפי המסורת . לאוזניים אירופיות הוא לא היה נשמע בסוף המאה ה19– רדיקלי ביותר . דורות של הוגים וסופרים הציגו זה מכבר את ה"סובייקט" של המחשבה ואת ה"תבונה" כאוטונומיים לעומת כל מורשת וכל סמכות חיצונית ועשו אותם לפוסקים אחרונים בכל עניין . לא כך במחשבה היהודית ובספרות העברית . כאן נשמע קולו של המשכיל האירופי כרדיקלי ביותר . מחציתה השנייה של המובאה מאחד העם מבארת היטב מדוע יכלו להיכתב אצלנו הדברים הכלולים במחצית הראשונה שלה אך ורק בזמן כה מאוחר כעשור האחרון של המאה ה . 19– בתקופה זו , לפחות באינטליגנציה היהודית–הרוסית , ירשה הפרדיגמה הלאומית את הפרדיגמה הדתית לצורך הגדרת מהותו של הקולקטיב היהודי בהיסטוריה . כדי שהוגה יהודי יבטא חופש מוחלט כלפי הדעות והאמונות של אבותיו , צריך היה "המצב היהודי" להיראות באור חדש . צריך היה שבהוגה היהודי יהיה הביטחון שעל ידי התביעה הזאת לחירות מחשבה ולחירות ביטוי מוחלטות כלפי המסורת אין הוא מאיים על עם ישראל בסכנת כליה מתוך טמיעה . הביטחון הזה נקנה לאחד העם מן ההתעוררות הלאומית ומהתפשטות האמונה בנורמליזציה הקרבה והולכת של הקיום היהודי , שתעשה את היהודים לעם שאינו תלוי בקבלת אורחות חיים מיוחדות , דעות או אמונות . ולעומת זאת , לקודמיו , סופרי ההשכלה , לא היה הביטחון הזה . ואף כשהיו רחוקים מעמדת האורתודוקסיה , ואפילו היו קרובים לכפירה בדת , רחוקים היו עדיין מכפירה בטוחה–בעצמה באמירתו של ר' סעדיה גאון , "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה . " הם לא היו מסוגלים לרעיון כי יכול להיות ניתוק של הקיום היהודי הקולקטיבי מתוכנה של תורה יהודית ספציפית כלשהי . אפשרות של ניתוק כזה בהווה ובעתיד התבטאה בצורה ברורה בדברי אחד העם . תלמידו וברהפלוגתא שלו בספרות העברית , מיכה יוסף בן–גריון , מבטא אותה בצורה חריפה עוד יותר , שכן הוא פתח פתח רחב יותר להבנת העבר היהודי בנפרד מתורה רציפה כלשהי של יהדות : " עם אנו וחשבנו כך וכך . אך לא ( עם אנו ) בשביל שחשבנו כך וכך" ( מיכה יוסף בן–גריון [ ברדיצ'בסקי , [ "חרות וחירות , " כל מאמרי מי"ב , דביר , תש"ך . ( עם ישראל ומחשבת ישראל – אסכולה רוחנית או אקזיסטנציה היסטורית ? עמדתו של ברדיצ'בסקי משמשת בסיס לקליטת ההבדל בין שני המודלים השונים ששימשו את ההגות היהודית המודרנית , להבנת התרבות וההגות של עם ישראל . מצד אחד , היתה התפיסה שתרבותו של עם ישראל מגלה קווי רציפות לאורך כל תולדותיו וניתן להציג את מה שכלול בה אם לא כאסכולה דתית , הרי לפחות כאסכולה פילוסופית–אתית , וזוהי ה"יהדות . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help