sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

אפשר להוסיף גם את אדמונד הוסרל , מייסד הפנומנולוגיה שהמיר את דתו כדי שיוכל לשמש פרופסור בגרמניה , את איש התיאוריה הבלשנית והפואטיקה רומן יאקובסון ואת פילוסוף המדע קארל פופר , המבקר הראשי של הפוזיטיביזם הלוגי . איש מאלה אינו שייך לתחום המחשבה היהודית אף כי אחדים מהם ( כגון איינשטיין , פרויד וישעיהו ברלין ) הביעו את דעתם על נושאים יהודיים וכתבו או ביטאו דעות על משמעות יהודיותם . היות שלקבוצה מגוונת זו של הוגים אין כאמור לא נושא , לא תחום מחקר , לא מתודה , לא טיעון ואף לא קהל קוראים משותף , ניתן למצוא אך ורק מכנה משותף מינימלי ביניהם . ובאמת , מכנה משותף כזה נמצא , אם אפשר לומר כך , רק קרוב מאוד למצב החיים של ההוגים האלה , כהוגים ממוצא יהודי בחברה לא–יהודית . ואותו המכנה המשותף הוא העובדה שרובם ככולם רציונליסטים מתונים או קיצוניים , שאינם מצדדים בקבלה עיוורת של מסורת דתית או של מוסכמות חברתיות כלשהן , אך ורק על שום מושרשותן של אלו בחברה ובתרבות , אלא כמעט תמיד הם שואפים , בכל תחום של פעילות עיונית , לביקורת הקיים לפי עקרונות רציונליים , ולפיכך הם שייכים כמעט תמיד לאגף הליברלי או הסוציאל דמוקרטי ולא לאגף השמרני של החברות שבהן הם חיים ופועלים . ואמנם סופרים אנטישמיים שמרנים נאחזו בכך , לעתים קרובות , כדי להציג את המכנה המשותף הזעום הזה של מארקס , פרויד ואיינשטיין , למשל ( אם להזכיר רק את השלישייה הבולטת ביותר של רציונליסטים יהודיים , הורסימקובלות , ( כמכנה המשותף של כל המשכילים היהודיים . לפי התיאור הזה , המשכילים היהודיים בולטים כולם כמבקרים יותר מאשר כיוצרים , ונטייתם לביקורתיות מוגזמת חותרת תחת היסודות ( המיסטיים או האי–רציונליים ) של החברה . כנגדם זכו לא אחת ההוגים ממוצא יהודי לשבחים מצד מעריציהם הלא–יהודיים דווקא על שום התכונות האלה של יצירתם : החדשנות , הביקורתיות , ההימנעות מקבלה עיוורת של מוסכמות מושרשות , הרציונליזם . מעבר לתווי הדיוקן האלה של איש ההגות הכללית ממוצא יהודי , קשה למצוא בין הוגים יהודיים השקפת עולם משותפת . רק גזענים ינסו לגלות השקפה כזו " מתחת " או " מעבר " לתוכנה המפורש של כל הגות של הוגה יהודי , ומלאכתם לא תהיה קלה ביותר בתחום המחשבה , ממש כפי שלא הצליחו למצוא את המשותף לסופרים , מוזיקאים או ציירים ממוצא יהודי . ניסיון מעין זה מכזיב בדרך כלל גם יהודים החותרים לגלות מכנה משותף בהגותם של חוקרים ממוצא יהודי , אף כי אין מחסור בכתבים של יהודים השואפים להצביע על ה " שורשים " היהודיים של הפיזיקה של איינשטיין , של הפסיכואנליזה של פרויד או של תורתו של מארקס . חילון חלקי וחילון מלא של המחשבה היהודית בכל תחומי החיים והפעילות בחברה האירופית נוהגים להבחין בין שני מובנים של המונח "חילון : " חילון חלקי הוא עצם ההוצאה של תחומי חיים ופעילות מכפיפות לדת והפיכתם לתחומים חברתיים או תרבותיים אוטונומיים שהם "ניטרליים" מבחינה דתית . חילון מלא מתרחש כשהפעולה בתחומים האלה ( המוסר , הפוליטיקה , המדע , הספרות והאמנויות האחרות ) מתנגשת בסמכויות , במוסדות , באורחות החיים או בנורמות דתיות וגוברת עליהן . בתחום ההגות היהודית קשה למצוא עד לסוף המאה ה19– קריאה לחילון מלא של החיים היהודיים , אף כי ניתן בהחלט לדבר , למן אמצע המאה ה , 18– על מודרניזציה מלאה של המחשבה היהודית ועל קריאות למודרניזציה של מכלול החיים היהודיים . עד למה שמכנים " ההתעוררות הלאומית " ביהדות רוסיה בשני העשורים האחרונים של המאה ה , 19– שואפים כל ההוגים היהודיים – ממנדלסון ועד הרמן כהן ומרטין בובר – לקיים מעין דו–קיום של הדת והחילוניות בתרבות היהודית . בכל טלטולי תנועת ההשכלה היהודית , שעברה מגרמניה לגליציה ואחר כך לליטא ולרוסיה , חיפשו סופריה והוגיה דו–קיום של " הדת " ו " החיים " ( כשם הרומן של ראובן אשר ברודס , ( " האמת " ו " האמונה " ( כשם הפואמה של אד " ם הכהן ) או " הישן " ו " החדש . " מרביתם של הסופרים וההוגים האלה , שהיו בהם גם רבנים , היו חניכי החינוך היהודי המסורתי לפחות באותה מידה שהיו חניכי התרבות האירופית , הגרמנית או הרוסית ולא היה להם רצון או צורך להיפטר מהחלק היהודי שבעיצובם . מחשבתו המקורית של הוגה ההשכלה הראשון , משה ( בן–מנחם ) מנדלסון , הוקדשה לתחימת גבולות ברורים בין רשויות הדת לרשויות התבונה , דבר שיאפשר ליהודים גם להגדיר את תחום ייחודם וגם לחתור בקנאות לשותפות עם משכילי אירופה הלא–יהודים במאבק לסובלנות ולנאורות . תורתו היא ביטוי מובהק לחילון " רך " או מתון של המחשבה היהודית . היא מלמדת שהתחום המדיני והחברתי ( תחום האזרחות כולו ) צריך להיות מנוהל , בדומה לתחום החקירה המדעית , על פי עיקרים של ה " שכל " או " האור הטבעי , " המשותפים לכל בני האדם , ולא על פי עיקרים הנגזרים מ " התגלות " אלוהית . אך עם זאת , מנדלסון עצמו מאמין ב " התגלות " שהיתה במעמד הר–סיני וזו נתנה ליהודים מערכת של נורמות התנהגות ") מצוות (" המכשירה אותם בדרך מיוחדת לא רק להיות אנשים אתיים , " אנשי צדקה וחסד , " אלא גם אזרחים למופת במדינה סובלנית ונאורה . דו–קיום זה של " האנושי הכללי " ושל " היהודי המיוחד , " שנעשה דגם יסוד בכל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help