sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

ההשכלה במאה ה18– אל תוך המחשבה היהודית , ממשיכים הוגים יהודיים מעטים בלבד לטעון – כרב קוק , למשל – לקיומה של הכרת"– אמת" יהודית מיוחדת . כתוצאה מכך נשרו הנושאים הוותיקים של ההגות היהודית בימי הביניים וברנסאנס – הנושאים הקוסמולוגיים והתיאולוגיים – אל מחוץ לסדר היום המחשבתי . מרבית המחשבה היהודית אינה טוענת עוד לייחוד של הכרות ואמיתות הנוגעות לאל , לאדם או לעולם . היא מוגדרת מעתה מחשבה יהודית מיוחדת אך ורק על שום הייחוד של נושאיה ( היהודים ) ושל נושאה : העם היהודי – עברו ועתידותיו , כלומר , על פי העובדה שהיא נכתבת בידי יהודים ובעיקר גם למען יהודים . מנדלסון עצמו הוא דמות המעבר החשובה שבה משתלבים בדרך מקורית נושאים דתיים וחילוניים . האופן שבו צמצם את משמעות קיום המצוות למעין הכנה יהודית מיוחדת למוסריות , שהיא עצמה נורמה כלל אנושית , מגלה את המזיגה המיוחדת במינה שחתר אליה בין המסורת היהודית לרעיונות ההשכלה . כזוהי גם תפיסתו שלפיה משלימים ההתגלות ו " האור הטבעי " זה את זה . אך ייחודו של עם ישראל בתוך האנושות הכללית הוא נושא שירש מנדלסון מן המסורת והוא זה הנעשה מעתה , למעשה , לנושא האחד והיחיד של החלקים המודרניים ביותר והחילוניים במחשבה היהודית . כתוצאה מכך , בצד הצמצום הנושאי של סדר היום הפילוסופי יש הרחבה ניכרת בדיסציפלינות של העוסקים במחשבה יהודית , שהרי לא רק תיאולוגים ופילוסופים ( כמו משה מנדלסון ומרטין בובר ) מייחדים את מחשבתם לעם היהודי . לפחות שלוש קבוצות של מחברים אחרים עושים כך . אלה הם היסטוריונים ( כגון צבי–היינריך גרץ ושמעון דובנוב , ( אינטלקטואלים ספרותיים ( כאחד העם ) או רפורמטורים חברתיים ( כגון תיאודור הרצל ונחמן סירקין . ( כולם חלק אינטגרלי מן המחשבה היהודית ודבריהם מפרים את המחשבה היהודית לא פחות מדברי הפילוסופים . ההגדרה הנושאית חשובה כאן כי ברור שלא כל מחשבת יהודים היא גם "מחשבה יהודית . " קארל פופר , ישעיהו ברלין וריימון ארון הם הוגים יהודיים כשם שקארל מארקס ואמיל דירקהיים היו הוגים יהודיים , אבל הגותם אינה חלק מן המחשבה היהודית אלא חלק מן המחשבה הכללית מפני שהיא נסבה בעיקרה על עניינים אנושיים כלליים וכמו כן גם לא הופנתה במיוחד לנמענים יהודיים . מבחינה זו גם הגותו של שפינוזה במאה ה17– והגותו של שלמה מיימון בסוף המאה ה18– אינן , ברוב אגפיהן , "הגות יהודית . " ההגדרה שראוי לקבלה , הן לצמצום הנושאי והן להרחבה הדיסציפלינרית של המחשבה היהודית המודרנית , שרובה – אם גם לא כולה – חילונית , היא אפוא ההגדרה הבאה : בגדר מחשבה יהודית נכנסים כל החיבורים העיוניים שנכתבו בידי יהודים במיוחד ( אם כי לא בהכרח רק ) למען נמענים יהודיים ועניינם הוא עם ישראל בעבר , בהווה ובעתיד . חיבורים אלה , בתקופה המודרנית , אינם נבדלים , בדרך כלל , מחיבורים עיוניים אחרים שאינם בגדר מחשבה יהודית במתודות שלהם או בדרכי הטיעון שלהם , אלא באובייקט המרכזי של עניינם שהוא עם ישראל . המאפיין המכריע של הגות יהודית בתקופה המודרנית הוא אפוא האפשרות לראות בה רפלקסיה של האקזיסטנציה היהודית על עצמה , עיון של יהודים בשאלות הקיום היהודי . בין מחשבת יהודים למחשבה יהודית תהליך מקביל למודרניזציה של המחשבה היהודית , המתבטאת כאמור בהצטמצמותה הנושאית של המחשבה היהודית ( במובן שהוגדר לעיל ) ובהתרחבותה אל דיסציפלינות שונות , הוא תהליך חדירתם של היהודים או של אנשים ממוצא יהודי לפילוסופיה האירופית הכללית . תהליך זה פותח בהופעתו החלוצית של ברוך שפינוזה בשליש האמצעי של המאה ה , 17– שסירב לראות את עצמו וגם את הגותו כשייכים לנצרות או ליהדות . הוא נמשך והולך עם הגותו של שלמה מיימון בשלהי המאה ה18– ובראשית המאה ה19– ומגיע לשיאו במאה ה20– עם התבלטותם של יהודים במרכז החיים הפילוסופיים בארצות שונות ובאסכולות פילוסופיות שונות . תרומתם של היהודים למחשבה הכללית ניכרת ומכרעת . קשה לתאר את העידן המודרני כולו ללא שמותיהם של קארל מארקס , בנם של יהודים מטריר שבגרמניה שהמירו את דתם , ושל זיגמונד פרויד , בנם של יהודים שומרי מסורת מווינה . ממש כשם שאת הפילוסופיה של המדע ואת המדע עצמו קשה לתאר ללא אלברט איינשטיין . אך שמות מרכזיים בהגות המאה ה20– הם גם אמיל דירקהיים , אנרי ברגסון , קלוד לוי–שטראוס , ריימון ארון וז'אק דרידה בצרפת , קארל פופר וישעיהו ברלין באנגליה , גוסטב לנדאואר , רוזה לוקסמבורג וואלטר בנימין בגרמניה , נועם חומסקי והילרי פטנם בארצות הברית . כל האישים האלה , ורבים אחרים ידועים פחות מהם , כתבו בשפות העמים שבתוכם ישבו למען קהל המשכילים הכללי על נושאים שהעסיקו את הקהל הזה ובעיקר את החוקרים במדעי הרוח ובמדעי החברה . הם מוכרים לעתים קרובות כמייסדים של אסכולות או ענפי מחקר שוודאי אינם מוגבלים לתחום העניינים היהודיים : כך אמיל דירקהיים הנחשב לאבי הסוציולוגיה , זיגמונד פרויד , הרופא ומייסד הפסיכואנליזה , נועם חומסקי , שהוא אבי הבלשנות הטרנספורמציונית , קלוד לוי–שטראוס , שהוא אבי האנתרופולוגיה הסטרוקטורליסטית , וז'אק דרידה , הדמות הבולטת של הדקונסטרוקציה . לאלה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help