sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

והיסטוריוסופיה , ובתוכניות לשיפור החיים היהודיים לא פחות משהיא קיימת בספרי פילוסופיה מובהקים . להלן יידונו הדברים האלה ביתר פירוט , אך די במה שנאמר כאן לבאר מדוע יש להעדיף את המונח המרחיב על פני המונח המצמצם . המודרניזציה והחילון של המחשבה היהודית חילונה של המחשבה היהודית אינו אירוע חד–פעמי אלא תהליך מתמשך שלא הסתיים עד היום , שהרי לא כל המחשבה היהודית בת זמננו היא חילונית . ולעומת זאת , בעבר היתה ההגות היהודית רובה ככולה דתית , שכן גם באותו מובן של חילוניות שאינו בהכרח ביקורתי כלפי הדת ואינו מתעמת איתה אלא עוסק עיסוק אוטונומי בנושאים מחשבתיים שונים מתוך אדישות כלפי הדת , כמעט לא היתה קיימת מחשבה יהודית למעט ספרי עזר מעטים טכניים או דידקטיים כגון ביאור מילות ההיגיון ( מעין מבוא ללוגיקה ) לרמב " ם , או ספרי עזר ללימוד הרפואה , הדקדוק , או הפואטיקה , כגון שירת ישראל לרבי משה אבן–עזרא . למעט ספרים בודדים אלה כל השיטות הגדולות בפילוסופיה היהודית ראו עצמן מחויבות לרעיון ההתגלות ולכתבי הקודש . חשובי ההוגים כללו בכתביהם התייחסות למצוות הדת , ביארו את טעמיהן ונימקו את החובה או את התועלת החברתית שבקיומן . רבים מן ההוגים היו רבנים שעסקו גם בפסיקה או מילאו פונקציה אחרת בחיי הקהילה . מובן שכך הדבר כל עוד מדברים בהגות המצויה בספרי התלמוד או המדרש , אך כך הוא גם במחשבה הפילוסופית , במובן המצומצם של המילה , שראשיתה לפי התפיסה המקובלת אצל סעדיה גאון ובספרו עיקרי האמונות והדעות . הפסוק הפותח ספר זה אומר : " אין אומתנו אומה אלא בתורותיה " וכך קושר הוא מתחילת דרכה את הפילוסופיה היהודית ( או הפילוסופיה של היהדות ) עם תורת ישראל , קשר שהתמיד עד לאמצע המאה ה . 18– התמורה העיקרית חלה אז , כאשר קיבלה המחשבה היהודית ברובה הגדול את רעיונות תנועת ההשכלה . רק מכאן ואילך אפשר לדבר על חילון חלקי או מלא של המחשבה היהודית . סדר היום במחשבה היהודית המסורתית – מסעדיה גאון ועד למשה מנדלסון – כלל נושאים תיאולוגיים מובהקים : תוארי האל , יחסו של האל לעולם , ההשגחה והחופש , ידיעת הכול של האל וידיעת האדם , הבריאה , הקוסמוס , הגאולה בדרך הנס , הנבואה ויחסה לפילוסופיה , משמעות התורה ויחסה לאמת הפילוסופית וכיוצא באלה . אף על פי שהמחשבה היהודית המסורתית בימי הביניים וברנסאנס הושפעה עמוקות מן הפילוסופיה האיסלאמית , ובתיווכה של זו גם מן הפילוסופיה היוונית הקלאסית , נקבע ייחודה על יסוד התייחסותה מרובתהפנים לכתבי הקודש היהודיים ולהלכה הדתית היהודית . החשובים שבפילוסופים היהודיים עסקו בפרשנות המקרא מתוך התייחסות לא רק לחוקי התורה אלא גם לספרות האגדה והמדרש . נושא מרכזי בהגות זו היה ייחודה של תורת משה ושל הנבואה , ובמילים אחרות , ייחודה של הכרת האל והכרת העולם היהודית . ההוגים היהודיים – החל בחיבורו הערבי של סעדיה גאון עיקרי האמונות והדעות – ראו את היהודי כמחויב להחזיק בדעות ואמונות ייחודיות בתוספת למה שהיה מקובל עליהם כאמיתות אנושיות כלליות . הם ראו חובה לעצמם להילחם באפיקורסות ומאוחר יותר נכנסו במפורש או במובלע לתחום הוויכוחים הבין–דתיים , שאז הושפעו לא רק מן ההגות המוסלמית אלא גם מן ההגות הנוצרית ואף השפיעו עליה לא במעט . במאה ה , 18– עם הניצחון ההדרגתי של תנועת ההשכלה , נעלמים בזה אחר זה חלקים ניכרים מסדר היום הזה . מרבית ההוגים של מאה זו פסלו את הדת–שעל–יסוד–ההתגלות כמקור של אמת הקיים בצד החקירה המדעית והפילוסופית , ואילו החיוב הנובע ממצוותיה וחוקיה על חיי האדם , הן על חיי הפרט , הן על חיי המדינה , הועמד בסימן שאלה ושימש נושא לביקורת . " התבונה" ו"השכל" נעשו למקור בלעדי של אמיתות . כישורים אלה נתפסו כקיימים אצל כל בני אדם במידה שווה וכמה שמאחד אותם מעבר ומעל לכל סמכות מקומית , המתבססת על מסורות מושרשות שלא עמדו לביקורת התבונה . הוגים אלה – במידה שבכלל ראו חיוב בדת – רוממו את "הדת הטבעית" המשותפת לכל בני האדם , דת שאינה תובעת לעצמה סמכות של התגלות אקסקלוסיבית וחותרת להיות מיושבת עם חוקי "השכל" ו"התבונה . " ההוגים האלה – שחמישה מן החשובים שבהם הם שפינוזה , לוק , רוסו , יום וקאנט – חתרו להראות , בניגוד לטענות תיאולוגיות שכיחות , כי ניתן לקיים חברה אנושית הרמונית ומכבדת–חוק גם ללא תקוות הגמול ויראת העונש הדתית , על יסוד תובנות משותפות לכל בני האדם הנובעות מכישוריהם השכליים הטבעיים . מרבית ההוגים היהודיים , ומרבית היהודים בכלל , קיבלו בברכה ואף בהתלהבות את הרעיונות החדשים . הם נראו להם כמבטיחים עתיד טוב יותר בתוך אנושות חדשה המתבססת על רעיונות החירות , האחווה והשוויון . ואולם למעמיקים שבהוגים האלה – כגון הראש והראשון שבהם , משה מנדלסון – היה ברור כי כתוצאה מקבלת רעיונות אלה , עצם ייחודיותה של פילוסופיה יהודית ועצם טעם קיומה מועמדים בסימן שאלה , שהרי האמת אוניברסלית היא , ומכאן ואילך אין להעריך שום שיטה מחשבתית–פילוסופית על פי הזהות האתנית של יוצריה אלא על פי תוכנה . לאחר משה מנדלסון ( ר' ערך במדור זה ) וחיבורו ירושלים , שהחדירו את הרעיונות העיקריים של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help