sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

המודרניזציה והחילון של המחשבה היהודית – מבוא מנחם ברינקר המושג "מחשבה יהודית" בגדר המחשבה היהודית יש לכנס טקסטים עיוניים , לפחות חלקית , אשר ( א ) נכתבו בידי יהודים , ( ב ) נכתבו בעיקר בשביל קוראים יהודיים , ( ג ) דנים בעניינים הנוגעים במישרין למי שרואים עצמם יהודים . זוהי הגדרה רחבה ביותר המקיפה ריבוי עצום של טקסטים תיאולוגיים , פילוסופיים , סוציולוגיים , היסטוריוסופיים , מדיניים וספרותיים , מהם פרשניים ומהם מקוריים . כל אחת משלוש ההגבלות שנמנו לעיל היא תנאי הכרחי לראייתו של חיבור כלשהו כחלק מן המחשבה היהודית , ושלושתן יחד הן תנאי מספיק . לעומת ההגבלות האלה , אין כל הגבלה לשונית או טריטוריאלית , שכן מצד אחד , טקסטים של מחשבה יהודית נכתבו בעברית , בערבית , בגרמנית , באנגלית , ברוסית , בצרפתית , ביידיש ועוד בעשרות לשונות אחרות , בארצות וביבשות שונות , ומצד אחר , קיימות יצירות רבות שנכתבו בשפות שרק יהודים ( או כמעט רק יהודים ) דיברו בהן , עברית , יידיש , לאדינו ועוד שלושים שפות ז'רגון יהודיות אחרות , אבל אינן בגדר מחשבה יהודית כי אם בגדר ספרים כלליים , כגון ספרי לימוד במתמטיקה או באסטרונומיה , מדריכים בלוגיקה או בגיאוגרפיה , ספרי רפואה או ביולוגיה וכיו"ב , וכמובן קיימים טקסטים פיוטיים בכל הלשונות האלה שהם בגדר ספרות יהודית אך אינם ספרי מחשבה . לעומת זאת , אין די בכך שחיבור מסוים ימלא רק שניים מן התנאים שלעיל כדי שיתקבל כחיבור במחשבה יהודית . כל טקסט עיוני , פרשני , מחקרי או מקורי שנכתב בידי מחבר ישראלי בעברית ולא תורגם ללשון אחרת מקיים מניה וביה את התנאים א' וב , ' אך אם עניינו לוגיקה או אסתטיקה או אפילו תולדות הפילוסופיה ( הכללית ) אין הוא בגדר מחשבה יהודית . גם טקסט המקיים את התנאים ב' וג' אך מחברו אינו יהודי אינו בגדר מחשבה יהודית . ישנם חיבורים – אף שאינם מרובים – שנכתבו בראש ובראשונה למען קוראים יהודיים , בעניינים המעסיקים בראש ובראשונה יהודים , בידי לא–יהודים . כאלה הם רבים מן המחקרים בנושאים יהודיים שנכתבו בידי לא–יהודים ובייחוד כתבי הגנה על היהודים מפני האנטישמיות . הרהורים בשאלה היהודית מאת ז'אן פול סארטר , למשל , דן בעניינים המעסיקים בעיקר יהודים ונכתב – על פי עדות המחבר – בראש ובראשונה בשביל קוראים יהודיים , ואף על פי כן בהיותו כתוב בידי צרפתי הוא חלק מן המחשבה הצרפתית ולא מן המחשבה היהודית . לעתים קרובות גם כתבי הגנה ופולמוס , שכתבו היהודים עצמם כנגד אויביהם ותוקפיהם בזמנים קדומים או מודרניים , אינם חלק ממחשבה יהודית שכן אינם ממלאים את התנאי השני , בהיותם מיועדים בעיקרם לקהל של לא–יהודים . כך הוא , למשל , בתקופה הפגאנית חיבורו של יוסף בן–מתתיהו ( יוספוס פלאוויוס ) נגד א יון , שנכתב ביוונית , ובתקופה המודרנית , בזמן האמנסיפציה , כתבי הפולמוס שכתב גרץ בגרמנית כנגד ההיסטוריון האנטישמי טרייצ'קה . את הראשון יש לראות כחלק מן הספרות והמחשבה היווניות והשני שייך לספרות העיון הגרמנית , ואף על פי שהם דנים בעניינים המעניינים בעיקר יהודים , ואף שנכתבו בידי יהודים , הם כוונו ספציפית לקהל קוראים של לא–יהודים המקיף ידידי יהודים ושונאי יהודים . הבהרה אחרונה מתחייבת למונח "מחשבה" ( או "הגות . ( " המונח הזה מקיף הרבה יותר מן המונח המצמצם "פילוסופיה . " לדעת מרבית החוקרים , "פילוסופיה יהודית , " במובן המוגדר של המילה "פילוסופיה , " אינה קיימת ביהדות לפני חיבור מן המאה ה9– מאת סעדיה גאון , והיא נכנסה לתרבות היהודית בהשפעת הפילוסופיה המוסלמית . לדעת רבים אחרים , אין עוד למעשה היום "פילוסופיה יהודית" מאחר שכל היצירות הפילוסופיות המקוריות הנכתבות כיום בידי יהודים אינן שונות במתודות ובנושאי החקירה שלהן מן היצירות הפילוסופיות שנכתבות בידי לא–יהודים . המונח "פילוסופיה" מייצג כאן סוג של מחשבה או כתיבה עיונית המתייחס בדרך זו או אחרת לשאלות , נושאים , טיעונים ומתודות של בירור עיוני שאפיינו את הפילוסופים באתונה הקלאסית , במאה ה4– לפסה"נ , ימי אפלטון ואריסטו . ואולם אם זוהי , באמת , הפילוסופיה , אין היא חופפת את המחשבה בגילוייה הרבים והשונים . מחשבה קיימת גם במיתוס ובשירה , בהיסטוריוגרפיה ובעבודת המחוקק . ישנה מחשבה דתית בספרי הנבואה ובספרי החוכמה המקראיים ובוודאי ישנה מחשבה מופשטת – אם גם לא פילוסופית – במאמר של חז"ל כגון "הכול צפוי והרשות נתונה" ( בין אם מבינים מאמר זה כפרדוקס תיאולוגי ובין אם מתירים את הפרדוקס על פי תפיסתו של אורבך , אחד מחוקרי התלמוד המודרניים , שלפיה מובנה של האמרה הוא "כל הנעשה על ידי הבריות מתוך חופש הבחירה נצפה על ידי האלוהים . " בשני המקרים לפנינו מחשבה דתית שאינה פילוסופיה . ( ומה שנכון לגבי ספרות המחשבה הישראלית שלפני המאה ה , 9– ודאי שהוא נכון לגבי ספרות המחשבה היהודית במאתיים השנים האחרונות . זו קיימת בספרות היפה ובביקורת הספרותית , בספרי היסטוריה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help