sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:כה

דימוי–האדם החדש , ההומניסטי , הדימוי של סובייקט המפעיל כוחות וזכויות כדי לממש את מעמדו הראוי בעולם , לא היה ייחודי למהפכה הציונית דווקא . במידה ידועה הוא היה אופייני לפוליטיקה היהודית החדשה בכלל . אמנם , החשש מפני "מה יאמרו הגויים" הוסיף לפגוע בביטחון העצמי האזרחי של היהודים גם לאחר קבלת שוויון הזכויות . אבל בהשוואה לימי הביניים היתה אפילו בשדולות היהודיות הזהירות ביותר מידה של "חוצפה" לא אופיינית , כלומר , אישור עצמי פוליטי , הנובע משינוי הזמנים . יש אומרים שהעת המודרנית החזירה את היהודים להיסטוריה , או לפוליטיקה . ואולם היהודים לא יצאו מעולם מן ההיסטוריה , ותמיד היתה להם פוליטיקה . מה שלא היה להם הוא פוליטיקה ריבונית , מבוססת על מדינה עצמאית המשמשת מרכז ; וכן לא היתה להם בעבר פוליטיקה של אישור עצמי הומניסטי , המודעת לכוחות ולזכויות של היחיד היהודי כאזרח ותובעת לממש אותם . מדינת ישראל משתי הבחינות הללו , מדינת ישראל היא מוצר מובהק של הפוליטיקה היהודית המודרנית והחילונית . מדינת ישראל נוצרה על ידי ההחלטה הציונית לחלן את הפוליטיקה היהודית , לנתק אותה מן הציפייה למשיח , מסמכות הרבנים , ומהנורמות שיסודן בעולם אלוהי–טרנסצנדנטי , ולעגן את הפוליטיקה וכלליה במציאות הארצית ובכוחות הממשיים הפועלים בה . אמנם , באופן אירוני , היום פועלים במדינת ישראל גורמים דתיים אולטרה–ציוניים , שהשראתם באה דווקא מן הציפייה למשיח , הניצב , לדעתם , בפתח , והפוליטיקה הקיצונית שלהם נועדה כאילו לזרז אותו . בכך הם עומדים בסתירה ליסודות המדינה כפי שנוסדה והתכוננה . אבל פעולתם המשיחית המתסיסה , יחד עם המאבק המתנהל בין הסקטור החופשי בישראל לבין הדת הפוליטית–הרבנית על התחיקה הדתית , המעמד האישי , חוקי השבות והאזרחות , החינוך , מעמד האישה וזכויות היסוד האמורות להיכלל בחוקה שאיננה , מעידים כי ישראל המודרנית , אף שהיא מוצר של תרבות פוליטית חילונית , עדיין נתונה בתהליך התהוות . אין לה תשובה מספקת , לא תשובה עקרונית ולא פרגמטית , לשאלה של מקום הדת בתוכה , ובכך היא לא הצליחה לממש בפועל את עקרונות היסוד של התרבות הפוליטית שממנה היא נולדה . ה . מבט פנורמי בעשרה מדורים נוכח חולשתן של ההגדרות הפורמליות לתרבות חילונית יהודית , נראה שהדרך לקבל מושג הולם ועשיר יותר עליה היא להשקיף במבט פנורמי על המרחב שבו הגלקסיה שלה משתרעת – לצ > ות במבחר של שמשות , כוכבי לכת , שביטים , לוויינים וכוחות משיכה ודחייה , המהווים את הקונסטלציה הפזורה של תרבות זו , וגם בכמה חורים שחורים שלידה . בגישה זו בחרנו לצורך הספר שלפניך . החיבור האנציקלופדי , גם כשהוא בנוי כמבחר מייצג שאינו כולל הכול , מאפשר למי שקורא בו ברציפות , או רק משוטט בין דפיו , לעשות היכרות עם יצירות , אישים , תנועות , ויכוחים , רעיונות ומוסדות שהשתתפו ביצירת רקמתה של התרבות החילונית היהודית ברבע האלף האחרון , ועם אלה המוסיפים ליצור אותה היום . נראה לנו שהמבנה האינדוקטיבי של אנציקלופדיה , ושיתוף הפעולה של כמאתיים וארבעים מחברים , חילוניים ודתיים , הכותבים מנקודות מבט שונות , מתאימים לאופיו המשתנה והרב–צדדי של המושא שמפעל אנציקלופדי זה מנסה לאייר . ארבעת כרכי האנציקלופדיה מחולקים לעשרה מדורים , שכל אחד מהם סוקר את תהליכי המודרניזציה והחילון בתחום אחר של התרבות היהודית . חלק מנושאי המדורים נסקרו לעיל : חילון אורחות חיי היומיום ; חילון הספרות והאמנויות ; ההגות היהודית החדשה ; חידוש וחילון של הלשון העברית ; חילון הזיכרון והמחקר ההיסטורי ; מודרניזציה וחילון של הפוליטיקה היהודית . מדור נוסף מוקדש למדינת ישראל ול " יישוב " שקדם לה . כוונתו אינה לסקור את כל ענייני המדינה , אלא רק נושאים המבטאים את היות המדינה מוצר של חילון הפוליטיקה היהודית והתאמתה לתנאים המודרניים . מקום ניכר במדור הזה תופסים , באופן טבעי , יחסי המדינה והדת , והמאבק המתנהל על כך בפוליטיקה ובחברה האזרחית בישראל . המדור גם מדגים כיצד הקהילייה הפוליטית היהודית בארץ–ישראל , לפני ואחרי הקמת המדינה , אפשרה את פריחתה של תרבות יהודית חדשה , חילונית רובה , בהיקף ובגיוון שאינם מוכרים כלל מן העבר . מדור נוסף מוקדש לתגובות הדת וההלכה למודרניות ולחילון . המודרניות לא רק דלדלה את השפעת הדת , אלא גם גררה בה שינויים , ולעתים התחדשות , וזאת בשלוש דרכים : ( א ) מתוך הדת עצמה קמה התנגדות לאורתודוקסיה , שהולידה רפורמה דתית ביהדות , על זרמיה ( והיום תת–זרמיה ) השונים , הממסדיים והממסדיים פחות . רפורמות אלו באו בחלקן במענה לחילוניות , ובחלקן נולדו ממניעים רוחניים פנימיים , שביקשו דתיות יהודית אחרת . ( ב ) חלקים בדת האורתודוקסית עשו מאמצים להסתגל לתנאי המודרנה , מתוך גילוי גמישות מסוימת בעניינים הלכתיים ; נוצרו תנועות וארגונים דתייםאורתודוקסיים שלא היו בעבר , והשתנו קודים של הליכות יומיום ותפקוד חברתי . ( ג ) מצד אחר , נוצרה באורתודוקסיה גם מגמה של הסתגרות "חרדית , " מתגוננת או לוחמנית . גישה זו סבורה שהיא ממשיכה את המסורת כמות שהיא , אך למעשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help