sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:כד

שבני אדם חיים בתוכה בכל ענייניהם , והיא אשר מעצבת גם את רגשותיהם האינטימיים וחלק מראיית עולמם . הדבר קרה בארץ–ישראל שלפני הקמת המדינה , והיו לו , אף לפני כן , גילויים מקבילים במזרח אירופה ( כגון בבתי הספר של אגודת " תרבות , " שעשו את העברית לשפה מדוברת גם בתפוצה . ( המודרניזציה של השפה העברית , והשימוש הנרחב בה בחיי היומיום , בחינוך , בתעשייה , בתקשורת , בצבא , בחקיקה החילונית ובאקדמיה הישראליים , היא אחת התולדות המרשימות – וגם אחד הכוחות הדוחפים – של חילון התרבות היהודית . הגות , היסטוריוגרפיה וקריאה ביקורתית של התנ"ך יהודים רבים נכנסו לעולם המחשבה הכללי כפילוסופים ומסאים . מקצת הפילוסופים ( משה מנדלסון , נחמן קרוכמאל , הרמן כהן , פרנץ רוזנצווייג , מרטין בובר , עמנואל לוינס ) הקדישו את עיוניהם לשאלת היהודי # ת , ועל ידי כך חודשה במידה מסוימת מסורת הפילוסופיה היהודית , שפסקה בסוף ימי הביניים . אמנם , כמו שאר הפילוסופיה הקרויה יהודית , גם זו המודרנית היתה בעיקר בעלת אופי תיאולוגי . עם זאת חשוב ומעניין לציין שמרבית ההגות של יהודים מודרניים על יהודיותם לא אירעה במסגרת הפילוסופיה השיטתית , אלא בכתיבה מסאית חופשית יותר ( וחילונית ברובה הגדול ) – בוויכוחים ספרותיים , במאמרים עיוניים ופובליציסטיים , במכתבים , בנאומים , בעיצוב של דמויות בדיוניות ובדברים שהסופר שם בפיהן . ייתכן שהסיבה נבעה מן האופי הציבורי והפוליטי של ההגות הזאת , שהיתה קשורה בשינויים בעולם המעשה , וכן מן הקשר שבינה לבין הלאומיות לגווניה . הגות בעלת עניין לאומי מחליפה לא פעם את התיאולוגיה כפורום אידיאולוגי–חילוני , שבו מתרחש הוויכוח על הזהות הקולקטיבית , בייחוד כאשר זו נתונה במעבר או במשבר . לכאן הצטרף מפעל היסטוריוגרפי מודרני , שהיה חידוש בתרבות היהודית . היסטוריוגרפיה זו , ובצדה המחקר המדעי של המקרא , הבינו את התרבות היהודית – ובכללה את ספר הספרים שלה – כתופעה היסטורית הכפופה לשינויי הזמן ולחוקי המציאות , ולא כמהות טרנסצנדנטית קפואה ונצחית . ההיסטוריונים וחוקרי המקרא המודרניים ניסו לשחזר את העבר של היהודים ולהתוות קווים לזהותם , הישנה והחדשה ( ובעצם : לזהותם הישנה לאור זו החדשה , ( באמצעי המחקר ההיסטורי המודרני , שנחשב ל"מדע , " ולא עוד במושגים תיאולוגיים של שכר ועונש ושל השגחת האל . בכך עבר הזיכרון היהודי עצמו מודרניזציה ומידה ניכרת של חילון . כמו הסופרים , המשוררים והפובליציסטים היהודים , גם ההיסטוריונים היהודים קיבלו עליהם תפקיד של מורי הוראה והלכה לציבור המחפש את דרכו בעידן החדש . דבר זה השפיע לא מעט על מחקרם והיטה אותו לכיוונים דידקטיים ואידיאולוגיים . נוצר מוסד של "אנשי רוח" יהודים , אנשי ספרות ואנשי עיון , שהחליפו את הסמכות הדתית–הרבנית בהתוויית כיוונים ונורמות לאומיות . סמכותם הלא–פורמלית נשענה על כישרונם , על הדינמיקה של צמיחתם , ועל הצורך של ציבורים רחבים להישען עליהם , אחרי שאיבדו אמון ברלוונטיות של חכמי ההלכה התלמודית וחיפשו מוקדי השראה והדרכה אחרים ברוח הזמן החדש . לספר התנ"ך היתה עדנה חדשה . תחיית מעמדו סימלה מרד נגד התרבות הרבנית–התלמודית , שפיחתה את משקל התנ"ך והעמידה את התלמוד , למעשה , מעליו . יהודים מודרניים מכל הזרמים – משכילים , רפורמיים , לאומיים וציוניים – פנו אל התנ"ך כמשקל–נגד לתלמוד היבש , המשפטי והמתפלפל , שבו ראו מייצג מנטליות יהודית עייפה ודקאדנטית . התנ"ך , שהוחזר למובני הפשט שלו ועוצמת ביטויו הספרותית והפסיכולוגית נתגלתה מחדש , הופיע להם כסמל לחיוניות , לאותנטיות יהודית החוזרת למקורותיה . גם תפקיד מגייס היה לכך , שכן תנועות לאומיות לא מעטות פנו אל העבר הרחוק , ובכללו זה המיתולוגי , כאמצעי לגיבוש תמיכה ותחושת המשכיות . עם זאת , כאמור , הגישה החדשה לתנ"ך השקיפה עליו כעל יצירה היסטורית הכפופה לביקורת לשונית , היסטורית , ארכיאולוגית וכדומה , וגם בכך חילנה את הגישה אליו . הפוליטיקה החדשה הלאומיות היהודית הולידה שלוחות פוליטיות , שהיו חילוניות בעיקרן . הפוליטיקה הציונית ביקשה לכונן מחדש ריבונות יהודית פוליטית וטריטוריאלית בלי להמתין למשיח , ועוררה בכך התנגדות נמרצת במרבית הממסד הרבני . זעם הרבנים ניתך לא רק על "החוצפה כלפי שמים" הגלומה < רצון האדם לגאול את עצמו במקום לצפות לגאולת האל . הוא יצא גם נגד תפיסת האדם החדשה , ההומניסטית , המובלעת בכך , ונגד המהפכה באורח החיים היהודי שראשי הציונים רצו לחולל . מחדשים חילוניים לא ציוניים רצו לממש את הזהות הלאומית היהודית דווקא בגולה . חסידי שמעון דובנוב ראו ביהודים "עםעולם" היסטורי המגשים את ייעודו הלאומי בתוך כדי ישיבה בקרב העמים ובלי טריטוריה משלו ; ה # < " נד" הסוציאליסטי ציפה שהזהות הלאומית היהודית תיספג בסופו של דבר כמרכיב בתוך אירופה מתקדמת , שתיווצר בעתיד . בכל המגמות הללו היתה התייחסות לזהות לאומית חילונית , אשר הוצבה בפרספקטיבה היסטורית רחבה ( שבה הדהד מוטיב דתי עתיק – עוד גילוי של "יין ישן בכלים חדשים" המאפיין חלק של התרבות החילונית . (

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help