sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:כג

צריך – ויכול – לעשות זאת מבחירתו שלו . קמו ארגונים יהודיים חדשים , וולונטריים , ששימשו תחליף מודרני–מחולן למסגרת הקהילה הדתית ויצרו כעין חברה אזרחית . יהודים התארגנו במוסדות פילנתרופיים , במפלגות , בארגוני שדולה ועזרה הדדית , בגופי ייצוג כלפי השלטונות וכלפי החברה הלא יהודית , באגודות מקצועיות ובארגוני מהגרים של יהודים ; קמו ספריות , עיתונים , תיאטרונים ולהקות נגינה , מוסדות חינוך ותרבות , מועדונים ואחוות ( כגון בני ברית , ( שבהם יכלו יהודים למצוא לשייכותם היהודית ביטוי חדש , שהיה בנוי על בחירה מרצון ולא עוד על חובה משפטית , והיו לו סימני היכר מודרניים שהתחרו באורח החיים של החברה הדתית–הרבנית הישנה . נוסדו גם מוסדות דתיים מובהקים שאופיים וולונטרי – מפלגות , בתי כנסת , וקמו מנהיגים חסידיים שמבחינה סוציולוגית זו , לפחות , היו גם הם ביטוי למודרניות , כלומר , לחילוץ הדת משאר ממדי החיים וייחוסה לתחום משלה . הלאומיות היהודית מקור חיוני של תרבות יהודית חילונית נבע מן הלאומיות היהודית המודרנית , שגם היא התעוררה בעקבות פירוק הקהילה המסורתית . המרכיב האזרחי–העדתי של הקהילה נתפס עכשיו כ"לאומי . " הקהילה היהודית לא היתה עוד מקומית , אלא ארצית וגלובלית – קהילת העם היהודי כולו , שנתפס כ"לאום" במובן האירופי המודרני , ועם זאת נחשב למקרה נבדל ( עם ללא טריטוריה . ( הלאומיות היהודית התפשטה בעיקר במזרח אירופה ובמרכזה , ששם שלטו אימפריות רב–לאומיות ( הרוסית והאוסטרית , ( והתביעות של העמים האתניים הכפופים להן ( פולנים , סרבים , צ'כים , הונגרים , קרואטים , רותנים , אוקראינים ועוד ) לאוטונומיה ושחרור לאומי היו גורם בולט ומוכר בשיח הפוליטי . הלאומיות היהודית הושפעה לא רק מן העמים הללו , אלא גם מן הספרות והלהט של התנועות לשחרור ולאיחוד איטליה וגרמניה – ובו בזמן היא שימשה תגובה לאנטישמיות החדשה , החילונית והאקזיסטנציאלית , שנולדה מתוך אותה לאומיות אירופית עצמה . חילון הספרות , האמנות והלשון בדומה לתנועות הלאומיות האירופיות , גם הלאומיות היהודית הדגישה את התפקיד הבונה–אומה של השירה והספרות היפה , הכתיבה ההיסטורית וחקר הלשון , כשמתייחסים אליהם כאל גורמים תרבותיים אוטונומיים , שאינם תלויים בדת . ( את הדת עצמה תפסה הלאומיות כמוצר ה"גאוניות" והרצון של האומה ( . וכך , יחד עם היווצרות ארגוני חברה אזרחית שהחליפו את הקהילה הרבנית , צמחו בקרב היהודים גם ספרות יפה חילונית ושירה יהודית חדשה , בעיקר בעברית אבל גם ביידיש ובלשונות אחרות , שעיקרן היה ביצירה אסתטית ועיונית–חופשית , בזמן שהמסורת הרבנית נתנה עדיפות לדיון פרשני–משפטי בענייני ההלכה והקודש . הספרות החדשה נתנה ביטוי לעולם הסובייקטיבי של בני האדם , לסגולות אנושיות במובהק , לצרכים ולכוחות יצירה שבהם האדם מגלה את עצמו , ולא רק את אלוהיו ואת הצווים שלאורם הוא חי ; ומכל הבחינות הללו היה בה גורם מובהק של חילון . בדורות הראשונים שמרו מרבית ה"משכילים , " יחד עם זה , על אמונת הדת ; אך מסוף המאה ה19– השתנתה המגמה . חלק ניכר , אולי העיקרי , של היוצרים הסתייג מהדת ובעיקר מבעלי הסמכות שלה . המשכילים חיפשו לקיום היהודי מקורות מזינים ומצדיקים אחרים , ושאבו אותם מקריאה חדשה , אנטימסורתית , של התרבות היהודית , ומקבלת השראה מתרבות העמים . בצד הספרות הבדיונית , השירה , התיאטרון והמוזיקה צמחו עיתונות ופובליציסטיקה יהודיות ענפות ; וכל המרחב הספרותי והאמנותי החדש תפס את עצמו כיורש הספרות הדתית–הרבנית בשני תפקידיה : גם כעיסוק רוחני מרכזי של היחיד , וגם כפורום נורמטיבי , האמור לברר את דרכי החיים והמטרות שראוי לציבור היהודי ללכת לפיהן . בירור זה נעשה ללא פוסקי הלכה מוסדיים , אלא בדרך של ביטוי אסתטי ושל שיח עיוני–ספרותי , שהיה לעתים נרגש ומתלבט . לענין זה אופייניים דבריו של משה גליקסון , עורך הארץ , לרגל "יום הספר העברי" : 1 . 4 . 1926 " אם הספר העתיק , שנקדש קדושת דת ומסורת , עמד להם לאבותינו במשך עשרות דורות של גלות שוממה לקיים – קיום לקוי ורעוע אמנם – את שארית היסודות העתיקים והצורות העתיקות של חיים לאומיים – הרי הספר החדש , פרי היצירה החפשית של האומה המחודשת , הוא תנאי ראשון ותוצאה טבעית לאחדות המחודשת של המהות הלאומית וצורות החיים הלאומיות ; הוא כביכול יוצרה ויצירה של האישיות הלאומית החיה כאחד . " חשובות לא פחות היו המהפכות בלשונות היהודים . הלאומיות האירופית יצרה קשר אינטימי בין זהות ולשון , והלאומיות היהודית הלכה בעקבותיה . היידיש היומיומית , שנחשבה למעין "ז'ארגון" נחות , עלתה בדרגה וזכתה לכבוד ספרותי ולצורות סגנוניות ואסתטיות חדשות . בצדה , ובניגוד מתחרה לה , הופיעה לשון עברית מחודשת , שעברה דהסקראליזציה ( כלומר , ממד הקדושה שלה חולן ) וקיבלה תנופה מואצת . במקום לשמש , כמו בעבר , בעיקר "לשון קודש" ליטורגית ופולחנית , ובשעת הדחק ברירת מחדל לתקשורת בין יהודים מארצות שונות , נעשתה העברית לשון חיה וארצית , וזאת בשני מהלכים : תחילה כלשון של ספרות ושל שיח מדעי ופובליציסטי כתוב , ובהמשך כלשון יומיום תוססת ומתחדשת ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help