sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:כב

כל יחיד רקום לעתים קרובות מתרכובת נבדלת של רכיבים אישיים . קשת הצורות הכלליות של היהודיות כוללת , בימינו , בין היתר : יהודיות מסורתית , פולחנית , ניאו–אורתודוקסית , חרדית , משפחתית–ביולוגית , רפורמית , חילונית , לאומית , חברתית ואקזיסטנציאלית , וכן יהודיות ללא תואר נוסף שמעבר להחלטת הרצון והתודעה העצמית של היהודי . משום כך התהייה על מה שעושה אדם ליהודי ועל מה שקושר בין היהודים גם היא חלק של המצב היהודי המודרני , והיא נובעת מן הבקע שבין הקיום היהודי לדת ; עד שניתן לומר ( כפי שהוזכר לעיל ) כי יהודי הוא מי שיש לו עניין אישי בשאלה : "מה עושה אותי ליהודי , " בין שיש לו תשובה עיונית לכך ובין שלא . השכלה וביטול הקהילה המודרניזציה איחרה לבוא לרחוב היהודי , אך משהגיעה , חוללה בו שינויים מהירים יחסית . תנועת "ההשכלה , " שנולדה בגרמניה במחצית השנייה של המאה ה18– והתפשטה למזרח אירופה , החדירה לקהילות היהודים המסורתיות רעיונות ולימודים חילוניים , ורוח של לימוד וחקירה המזכירה , בשינוי הזמן והאופי , את הרנסאנס וראשית "הנאורות" באירופה ; ואלה קראו תיגר על סמכות המסורת הדתית–הרבנית . ייתכן שהיו לתנועת ההשכלה גם גורמים שנבעו מתוך הניסיון היהודי הפנימי , כגון הפילוסופיה הרציונליסטית של ימי הביניים ( רמב"ם ) ומשבר השבתאות והפראנקיזם , וגם תופעת האנוסים ( שחזרו ליהדות לא שגרתית , לעתים הטרודוקסית , אחרי שהיו נוצרים ;( אך בעיקר פעלה כאן השראת העולם האירופי הסובב . בד בבד נחלש כוחה של האוטונומיה הקהילתית היהודית , שהיתה בעבר הגורם העיקרי שאפשר ליהודים לשרוד מתוך השתלבות בסדר העולם הישן . בימי הביניים היו היהודים מאוגדים במסגרת הקורפורטיבית של ה"קהל" או "הקהילה הקדושה" – ישות דתית–פולחנית , פוליטית–משפטית , עדתית–משפחתית וכעין–מוניציפלית , שכל ממדיה שזורים זה בזה . היחיד היהודי חויב בצו המלך או השליט המקומי להשתייך לקהילה קורפורטיבית זו ולציית לחוקיה – ואלה היו בעיקר חוקי ההלכה והממסד הרבני . סדר זה התחיל להשתנות עוד לפני בוא ה"השכלה , " עם התהוות מדינת המנהל הריכוזית . המדינה המודרנית הכירה פחות ופחות בסמכותן של קהילות ביניים המתווכות בינה לבין האזרח או הנתין היחיד , ועל ידי כך ערערה גם את מעמדה של הקהילה היהודית המסורתית , עד לביטולו במאה ה . 19– את קו פרשת המים בתחום הזה מסמנת המהפכה הצרפתית . המהפכה נתנה תפוצה אדירה לרעיונות החופש והשוויון ולעצמאות היחיד מול המסורת , ואלה חדרו גם לרחוב היהודי ; ובעיקר , המהפכה התחילה את תהליך ה"אמנסיפציה" של יהודי מערב אירופה ומרכזה . צרפת הקנתה ליהודים שוויון משפטי מלא כאזרחים ( ולא רק כנתינים , ( כלומר , כשותפים בכינון הריבונות הלאומית , ויחד עם זאת ביטלה בהינף קולמוס את מעמד היהודים כעדה או "אומה" נפרדת . היהודים נחשבו מעתה לבני הלאום הצרפתי , הנבדלים רק באמונתם הדתית . דגם זה השפיע אחר כך על מעמד היהודים גם בארצות אחרות – בגרמניה , בקיסרות האוסטרו–הונגרית , ובשוני מסוים , גם בארצות הברית . מרכיב הדת הופרד ממרכיבי העם , העדה והמעמד האזרחי–המשפטי . היהדות נתפסה כאמונה דתית גרידא , בדומה לקתוליות או לפרוטסטנטיות . דבר זה , וספיגת רעיונות מן הסביבה הנוצרית , הביאו יהודים מודרניים בגרמניה לבצע רפורמה בדת היהודית בנוסח ששאב השראה מן הפרוטסטנטיות , או להתרחק מכל דת , או להתנצר , לא פעם לשם קידום חברתי גרידא . בינתיים התערערה מסגרת ה"קהל" או הקהילה גם בארצות שבהן לא היתה אמנסיפציה , בעיקר במזרח אירופה , ששם ישבו רוב היהודים . באמצע המאה ה19– בוטלה מסגרת הקהל בידי האימפריה הרוסית , בלי שהיהודים זכו לזכויות אזרח כמו במערב . רובם נאלצו להצטופף באזורים מיוחדים שכונו "תחום המושב" והוגבלו באפשרויות הפרנסה , החינוך והקידום החברתי והאזרחי ; ובעשורים שלאחר מכן סבלו אי ביטחון פיזי ופוגרומים , שהביאו להגירה גדולה החוצה , בעיקר לאמריקה . עם זה רבים מן הנשארים במזרח אירופה יצאו מן ה"גטו" של העיירה אל הערים הגדולות , רכשו השכלה , שינו את לבושם וסגנון חייהם , והשתלבו בחיי הכלכלה והתרבות של העיר הגדולה , במקצועות החופשיים , בתנועות חברתיות ופוליטיות . מקצתם נעשו פעילים בחוגים ספרותיים ומשכיליים , ובארגונים יהודיים ספציפיים שנוצרו למטרה חילונית . ברוסיה התקיים מצב מיוחד , כיוון שהחברה הרוסית עצמה עברה מסוף המאה ה– 18 תהליך מאוחר ומואץ של אירופיזציה , שכלל חילון . היהודים ברוסיה לא נכנסו למודרניות מן המוכן , אלא השתלבו בתהליך של עצם חדירתה והתפשטותה בארץ מושבם . בדרך זו , אפשר לומר כי גם במערב אירופה וגם במזרחה , עם כל ההבדלים בתנאי המקום , התרחשה כעין "הפרטה" במעמד היהודי . מבחינה פוליטית , היהודי עמד עכשיו בזיקה ישירה למדינתו ולממשלתו ; ומבחינת החיים האישיים , עברו רבים לחיות ביחידות משפחתיות אינדיווידואליות , בדומה למרבית תושבי הערים המודרניות . לא היה עוד קשר מחייב בין היחיד לבין קולקטיב יהודי כלשהו . יהודים השתלבו בחברה הכללית השתלבות חלקית או גורפת . החלה התרחקות מן הדת , אבל גם קליטה של יסודות ורעיונות מן התרבות הסובבת , שהותאמו לצרכים יהודיים ספציפיים . יהודי שרצה להוסיף ולהשתייך למסגרת יהודית היה עכשיו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help