sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:כא

אלה נוצרו תחליפים מוסדיים לדת בדמותן של תנועות חברתיות ואידיאולוגיות הפועלות ככנסייה חילונית ; ונעשה שימוש במטבעות לשון ודימויים הלקוחים מעולם הדת כדי לציין מושאים וערכים חילוניים . יש כאן מעין דתיות ללא דת , המתפשטת מעבר לאופקיה של הדת ההיסטורית . מצד אחד , הדת מוחדרת מחדש אל עולם החול וקובעת את אופי המנטליות והתודעה הפועלות בו ; בכך היא מרחיבה את עולם החוויה הכעין–דתית אל הרבה מעבר לגבולותיו המקוריים . אך מן הצד האחר ברור שגם הפונים לתחליפי דת מוחלטים מבצעים מהלך של חילון : הם יוצאים מן הדת המסורתית ודוחים את זיקתה למקורות צידוק טרנסצנדנטיים . במקום זה הם מחפשים מושאים חדשים , ארציים , הנראים להם ראויים יותר להילה של קדושה או שגב , ומעבירים אליהם את הערך הלא–מותנה ששללו מן הדת . מבחינה זו קידוש החול הוא ביסודו אחת מתבניות החילון המודרניות : סקראליזציה היא אופן של סקולאריזציה . מחשבה ביקורתית עשויה אמנם לקבוע שזה חילון מופרך או לא שלם , שלא הצליח להיחלץ מן העולם המנטלי שנגדו הוא אמור לצאת ; לכן הוא מכשיל את עצמו , מעורר תחושה של דיסוננס ואי נחת , לפעמים גיחוך , ובמקרים קיצוניים נולדות ממנו קנאות ומשיחיות שקר חילונית . אבל אין להכחיש שכל התופעות הללו שייכות לערוץ מוכר ומובהק של החילון המודרני , ערוץ המודגם בדמויות שונות ונבדלות כמו קאנט ומשה הס , רובספייר ומוסוליני , וולט ויטמן וא"ד גורדון , קומוניסטים ולאומנים , בונים חופשיים ובעלי אוטופיות , וגם חלק מן הסופרים , המשוררים ומבקרי הדת היהודים בעידן החילון . בכל מקרה , בין שנראה בכך שארית דתית ובין שנראה בכך היפוך וגלגול קיצוני של הדת , הרי גם מן ההיבט הזה , עולם ה"חול" אינו בהכרח עולם של חולין . חילון חיי יומיום מול חילון מקורות הסמכות וההצדקה ; מסורתיות ופולחן אנשים רבים בזמננו משתתפים בתרבות שחיי היומיום שלה ח # לנ # לבלי הכר בהשוואה לדורות הקודמים , והדבר הזה נכון גם ליהודים דתיים . גם כשאלה דורשים למנוע נישואים שלא לפי ההלכה , או להגביל תחבורה ומסחר בשבת וצריכת מזון לא כשר – הרי מבחינתם לא מדובר בשינוי מקיף של פני החברה , אלא בהצבת תמרורים ואיים דתיים בתוך מרחב שהוא חילוני בעיקרו . מכאן ברור שאין הכרח שחילון חיי היומיום יבוא יחד עם חילון מקורות המשמעות של החיים ויסודות ההצדקה של הנורמות השוררות . זה האחרון הוא חילון יסודי ועקרוני יותר , ויש מי שיראו רק בו "חילון כהלכה . " לעומתם , יש אנשים , שניתן להגדיר אותם "מסורתיים , " אשר מקבלים מידה ניכרת של חילוניות באורח חייהם ובסביבתם , אך נמנעים מחילון שלם של מקורות המשמעות והצידוק של עולמם ; הם נוטים לשמור על אמונה מסוימת בכוח אלוהי , וברוח אמונה עמומה זו – וגם מתוך כבוד למורשת הוריהם – הם מקיימים כמה יסודות פולחניים של הדת שבה גדלו . ולעומת זאת , יש חילונים "קשים" שגם הם מתקרבים למעין מסורתיות , מכיוון אחר . בשבילם , מקורות המשמעות והסמכות שוכנים רק בעולם הזה ; אבל מתוך המקורות האלה הם חוזרים ומתייחסים בחיוב , כאל חלק מתרבותם , אל כמה יסודות טקסיים של הדת ואל חלוקת הזמן שלה , ומסכימים לשבץ בחיי היומיום טקסים ומועדים מסורתיים בפירוש לא דתי . ד . חילון ומודרניזציה בעולם היהודי תופעות החילון בעולם היהודי דמו בדרך כלל לאלה שבמערב , אך הופיעו בלוח זמנים שונה , ומתוך הדגשה של קווי היכר מיוחדים ליהודים . קו האופי הייחודי ביותר של החילוניות היהודית היה האתגר שהיא הציבה בפני האמונה רבת השנים שהעם היהודי ודתו הם דבר אחד זהה . להלן כמה תהליכי יסוד המקבלים ביטוי בגוף האנציקלופדיה ובמבואות למדורים . הבקע בין העם היהודי לדתו במונחים בני זמננו ניתן לומר כי למצב היסוד היהודי המודרני אופייני שאין עוד דגם אחד ויחיד שלפיו ניתן להיות יהודי . הסיבות נבעו מתהליכי החילון עצמם ; מביטול מעמד הקהילה המשפטית היהודית ; מרפורמות בדת ; ומהופעת תחליפים לאומיים ומוסדיים–אזרחיים להמשך הזיהוי היהודי של היחיד , וכל זה מתרחש על רקע האנטישמיות החילונית המודרנית , העוינת את היהודי בלי שים לב לאמונותיו . עקב כך בעידן המודרני נוצר בקע בין העם היהודי לדתו ( ר' מאפיינים של הזמן היהודי החדש במדור זיכרון , מיתוס והיסטוריה . ( כיוון שחלק ניכר מן היהודים שהתרחקו מהדת בחרו להישאר יהודים בממד כלשהו של חייהם , או נדחפו לכך בגלל עוינות הסביבה , נולדה תופעה היסטורית רחבה האופיינית לעידן הזה : יהודים שאינם דתיים , הנחשבים ליהודים בעיני אחרים ובעיני עצמם , ויהודיותם אינה תלויה באמונה מטפיזית או בשמירת מצוות התורה . בימי הביניים היהודיים היה כל ניסיון לחרוג מן הדת המסורתית–הרבנית מסתיים בחרם ובהדרה כוללת . ואילו למודרניות היהודית אופייניים פלורליזם ומורכבות : לא רק שיש צורות חיים יהודיות שונות , אלא שהגורם היהודי בתוך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help