sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:כ

בימים עברו , כדי לתת לאדם היחיד לגיטימיות מפורשת ואפילו קדימ # ת , היו דרושות תהפוכות היסטוריות כמו הרפורמציה , הנאורות , המהפכה הצרפתית ושלוחותיה השונות . כיום היה העיקרון הזה לחלק של תרבות המערב , והוא מתפקד ( לא בלי חריקות ) כיסוד של התרבות והמשפט הבינלאומיים . אך במשך דורות רבים היו גילויי היחידיות והתודעה הפנימית מוגבלים לתחום הפרטיות ולחוגים יוצאי דופן – בעיקר דיסידנטים דתיים , ספקנים וחילונים מוקדמים ( ובהם חלק מן האנוסים היהודים לשעבר . ( למעשה , חוגים אלה ייסדו בכך את התחום הפרטי ככזה ; ויחד עם זה נשאו בתוכם זרעים , שהיו עתידים להבשיל במרחב ההיסטורי הציבורי . ג . בירורים נוספים העצמי כאינטרס של העולם הזה האינטרס החילוני הנעוץ בעולם הזה אינו חומרי או תועלתני גרידא . אמנם זה אינטרס עצמי , אך ה"עצמי" שהוא בעל האינטרס הוא מושא לשאיפה גם לשם עצמו : הוא חותר לאשר את עצמו , להשליך את עצמו קדימה , ולהגשים את עצמו בתוך העולם . החתירה אינה מכוונת אך ורק לרכישת מושאים חיצוניים – נכסים , עוצמות , כיבודים והכרה חברתית . באמצעותם של אלה היא גם מכוונת אל האישיות עצמה , אל הנתיב שהיא מפלסת לה בתוך ההוויה , אל העקבות והסימנים שהיא מטביעה בעולם ( ומקבלת ממנו ) – ואל ה"עצמי" הנוצר ומתעצב מכל אלה . זוהי הצורה החילונית , המחליפה את מושג הגאולה הדתי , של הדחף המודרני המכונה לעתים "מימוש עצמי : " חתירה לעצמיות , על ידי מימוש ערכים והישגים הקשורים לגורם החד–פעמי הקרוי "אני עצמי , " ושאותם האדם אמור להגשים בחיים האלה ולא בעולם אחר , או כהכנה לקראתו . אפשר לומר שה"עצמי" המודרני כונן את עצמו בכך שהציב את עצמו כמטרה , ובו בזמן גם התגלה ונעשה מודע לעצמו . היפוך ערכים חברתי לאור האמור מסתבר עוד , שלחילון נלווים בדרך כלל שינויים מרחיקי לכת בערכי החברה שבהם משתקף יחס חדש ליחיד , כולל מידה של דמוקרטיזציה ביחסים בין–אישיים , וכולל הדרישה לכבד בני אדם אך ורק בזכות המאמצים וההישגים ( החומריים , הרוחניים , המוסריים וכדומה ) שאליהם הגיעו כיחידים , ולא בגלל סטטוס שקיבלו מלידה או שהוקנה להם על ידי הסמכה דתית–מטפיזית . אידיאולוגיה חדשה זו ביטאה , בין היתר , את הצרכים של הבורגנות המתהווה ושל מעמד היזמים הקפיטליסטי . אבל באותה מידה – לפחות בעיקרון – היא מייצגת גם את החריגים של החברה המודרנית , שהשמרנות הבורגנית מתייחסת אליהם בחשד או בסלידה ( ובכללם קבוצות אתניות , גזעיות , מיניות וכו , ( ' וכן את האמן והאינטלקטואל המודרני , המתקן החברתי , המטיף הפוליטי הרדיקלי , ואת היחיד המודע לזכויותיו בכלל . פילוסופיה מובלעת של אימננטיות את מרבית האפיונים שלעיל ניתן לכנוס במושג "פילוסופיה של אימננטיות . " זוהי תפיסת עולם , שתהליכי החילון המודרניים נתנו לה מידה ניכרת של ביטוי . פירוש הדבר : גישה לחיים המתרכזת בעולם הזה כמכלול חומרי ורוחני , ותופסת אותו כהיקף השלם של כל המטרות והדאגות של חיי האדם ושל כל המשאבים העומדים לרשותו . זו לא תמיד עמדה שאדם מגבש לעצמו ביודעין . ניסוחה הפילוסופי אומר שהתחום הטרנסצנדנטי או שאינו נמצא כלל או שאין יסוד לייחס לו נוכחות פעילה בעולמנו . לכן אי אפשר לייחס להוויה שום פרספקטיבה על–טבעית בעולם שמעבר–מזה , אלא התחום האימננטי , העולם שבכאן , הוא האופק הכולל של הקיום , והוא גם המקור התקף היחיד של מטרות , משמעויות , מבחנים מוסריים וצידוקים פוליטיים למוסדות החברה : כל אלה נובעים מרצונם של בני אדם , מרוחם , מתשוקותיהם ומן התרבות המשתנה שלהם . יתר על כן , כל אופן של "גאולה" שבני אדם מייחלים לו – שפירושה גם חירות , אמנסיפציה או התקדמות שלמה יותר למטרות ראויות – גם הוא חייב להיות מושג בעולם הזה ונרכש מתוך משאביו . במידה שהתחום הטרנסצנדנטי ממלא תפקיד באופק הקיום , זהו תפקיד ללא תוכן , פרספקטיבה שותקת , שיש לכבד את שתיקתה ולהתייחס אליה כאל שאלה ללא תשובה , כחלל אינסופי פתוח וריק , המפנה את מבטנו חזרה אל העולם הסופי שבו אנו חיים . זהו גרעין הפילוסופיה של האימננטיות , שווריאציות שלו חוזרות ונשנות בתולדות ההגות המודרנית , ואפשר לראות בו את אחת מתבניות היסוד של תהליך החילון , שניתן לממש אותה בפירושים שונים ומתחרים . חילון וסקראליזציה : תחליפי דת חילוניים ? תהליך החילון לווה בעת המודרנית בתופעות של קידוש ( סקראליזציה . ( פירוש הדבר : יצירת תחליפי דת חילוניים , מקודשים כמו הדת עצמה . אווירת הרוממות והקודש הכרוכה בהלך הרוח הדתי הועתקה ממושאים דתיים מובהקים לאובייקטים ולאידיאלים חילוניים – הלאום , המעמד , התבונה , המדינה , המנהיג , המוסר הכלל אנושי ( קאנט , ( חזון הסוציאליזם , זכויות האדם וכדומה , והגיעה לביטוי בטקסים , סמלים , ימי מועד , גיבורים ומרטירים , שהילת קדושה נקשרה בהם . ליד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help