sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יט

ורגשי סימפתיה ונדיבות . ( הסדר החברתי משתחרר מקידושו על ידי המסורת , ונפתח לשינויים בכיוון רציונלי וצודק יותר . וחשוב לא פחות : התודעה הדתית עצמה נחשפת לרפורמה ולזרמים מתחרים . בכך היא נעשית פתוחה לשוני , לכוחות המערערים את נוקשות המסורת ומעודדים מגמה של נאורות ושל חילוניות–למחצה מתוך פנימיות הדת עצמה . ( 3 ) התפוגגות חוויית הקדושה הזורמת מעולם אחר היבט נוסף של החילון נוגע להתפוגגות של תחושת הקד # שה שנקשרה בחפצים , באישים ובאירועים שבעולם או מחוצה לו , ושל כל משמעות מיסטית שיוחסה לעולמנו . כפי שניסח זאת הגל : ניתק "חוט האור המקשר את כל מה שהווה אל השמים . " המקורות של משמעות והצדקה הזורמים מן העולם האחר , האלוהי , מתייבשים , והיקום , בחוויית האנשים , שוב אינו רווי באור הטרנסצנדנטי שהעניק לטבע עצמו הילה על–טבעית מסוימת . תופעה זו של "התפוגגות הקסם" משאירה את היקום כזירה "פרוזאית , " ובשביל אחדים כ"עמק בכא" חסר צידוק עצמי , שניתן למלא אותו בתוכניות ומטרות אנושיות כמקור למשמעות ולצידוק . ( 4 ) משבר האמון בגורמי תיווך מסורתיים לחוויה המודרנית האופיינית הזאת יש גם צד מוסדי . בדרך כלל , אנשים דתיים תלויים במתווכים מוסדיים וסמליים , המחברים אותם לממשות שמעבר לכאן . מתווכים כאלה הם הכנסייה , חוקי התורה , הליטורגיה , הפולחן והתפילה בציבור , הקהילה הקדושה של עובדי האל , וגורמי תיווך וממסר אחרים אשר , בעיצובם ההיסטורי המסוים – שהוא תמיד כזה ולא אחר – מעבירים את המשמעות והחוויה הדתית אל היחיד המאמין , איש או אישה . העיקר בדת ההיסטורית אינו האמונה באל עליון – זו משותפת לדתות רבות , אלא מערכת הפולחן והמוסדות הנבדלים , האמונות המיוחדות , אנשי הכהונה , פסיקות ההלכה , הקדושים והצדיקים , שבהם מגולמת ההתייחסות לאלוהים והם אשר מתווכים את פעולתה . והדבר הראשון המאפיין חילון הוא שחיקת הגשרים המתווכים הללו , היעלמות האמון באמיתותם וביעילותם . אחד הגורמים שסייעו לשחיקה זו במערב היה אובדן המונופול של הכנסייה הקתולית כמתווך יחיד בין האדם לגאולה , למשמעות החיים ולגורל שלאחר המוות . בעקבות הרפורמציה הופיעו ( גם בעולם הדת וגם מחוצה לו ) תופעות של פרישה ודרכים חלופיות לגאולה . מקצתן רכשו לגיטימיות פוליטית והוכרו כזרמים דתיים חדשים , ואילו אחרות נשארו במצב מתנודד ; אך כולן הבליטו את ההיסטורי # ת של הדת , את מרכיביה התלויים בזמן ובמקרה , וכך ערערו על יומרתם המוחלטת של כל המתווכים . כמובן , הפלורליות החדשה הולידה לא מעט כיתתיות צרת אופק וקנאית , אבל גם סללה את הדרך לאוניברסליזם דתי , ; איזם , ספקנות , וחופש לבחור אחרי איזו דת ללכת , אם בכלל , ועד לאיזו מידה . ( 5 ) ספק ודעיכת האמונה מובן נוסף ומוכר של החילון הוא , כמובן , דעיכת האמונה הדתית . בני אדם מגיעים לידי ספק בד ( גמ ( ת של הדת ובסיפורי התנ"ך , חדלים להאמין בנבואה , בנסים ובחיי העולם הבא , מאבדים אמון בערך הפולחן והתפילה , ומפקפקים במעורבות האל בעולם עד כדי שלילת עצם קיומו . תהליך הדעיכה מתייחס לרמות שונות של אמונה : מאמונות מיוחדות ( כמו לידת הבתולה או בוא המשיח ) ופרטי הפולחן והמוסדות של דת היסטורית זו או אחרת ; עד למעורבות האל בענייני האדם והעולם ; ועד לעצם קיומו של בורא עולם צודק ומוסרי . נראה שדרגה מסוימת של דעיכת האמונה הדתית היתה דרושה כדי שתהליך החילון יתרחש בשאר ממדיו : הדת לא היתה מסוגלת לעבור אירכוז , לאבד את שלטונה במרחב הציבורי , להקצות מקום למצפון אישי , וכן הלאה , בלי שלפני כן כבר אירעה מידה משמעותית של אי אמונה , שחדרה אל צורות הדת הקדם–מודרניות ופוררה את מוצקותן ; ודבר זה מניח את כוחה החתרני של מודעות עצמית ספקנית , התרה אחר דרכים חלופיות ומאתרת אותן . ( 6 ) חילוניות והאישור העצמי של היחיד כל מובני החילון שבוררו עד כאן כוללים במובלע מובן נוסף , והוא : האישור העצמי של אישיות בעלת כוח בחירה ושיפוט . תהליך החילון כולל דרישה שאדם יחיד , איש או אישה , כמי שמסוגל לומר "אני עצמי" ( כלומר , כ , ( self– יוכל לחוות , לפרש , לאשר או לדחות , ולשפוט בכל דרך אחרת , את מה שמציגים לו כמסורת נורמטיבית המחייבת אותו , או אמורה לשמש הצדקתו התרבותית . במילים אחרות , היחיד צריך להיות מסוגל לזהות באותה מסורת נורמטיבית ביטוי נאות של עצמו , ובכללו הכרה במעמדו , וכאשר אין הדבר אפשרי – לחלוק עליה או לפרוש מתוכה , חלקית או גם בשלמות . עצם הופעת הדרישה הזאת מסמנת , ש"עצמי" יחיד כבר החל בוקע ככזה מתוך התרבות האופפת אותו , ושתודעה עצמית פרטית , על כוח השלילה הביקורתית שבה – ועל היכולות והדרישות המיוחדות לה , ובכללן הצורך בהכרה מצד הזולת – כבר פועלת את פעולתה . קבלת הכרה מאחרים , ובכלל זה מצד החוק ומוסדות החברה והמדינה , היא גורם מפתח . רק באמצעות הכרה כזאת עשויה הופעתו הארעית והמהוססת של האינדיווידואל , שלעת עתה רק הכריז על עצמו שהוא כזה , לקבל אישוש ולהיעשות ממשית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help