sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יח

של רוח ונפש . אדרבה , העמדה החילונית טוענת לקיומם של ערכים וחוויות אלה בלי לנעוץ את מקורם בעולם דתי מוחלט וטרנסצנדנטי , ופונה לשאוב אותם מבני אדם ממשיים בעולם הממשי . הנחתה היא שהתרבות האנושית אינה זקוקה לאמונה דתית או לממסד דתי כדי שיתקיימו בה ערכי ציוויליזציה ומוסר , ובצדם חוויות של התעל # ת רוחנית ונפשית , וכדי שבני אדם יוכלו לצאת מקיומם הנתון והאינרטי ויתקדמו לקראת אפשרויות קיום עדיפות או גבוהות יותר , אישיות וציבוריות . יצורים אנושיים קיימים כקשר הדדי של גוף ורוח שאינו ניתן להפרדה ; וחיי הרוח שלנו – המחשבה , הרגש , התקשורת בין בני אדם , האהבה והערצת הטוב – הם חלק לא נפרד של כלל החיים בעולם הזה . לכן אותה טרנסצנדנציה עצמית , הדרושה כדי שיהיה לבני אדם אופק של התקדמות מוסרית ורוחנית , יכולה להתרחש כחריגה מעצמנו בתוך העולם ולא דווקא כחריגה שלנו מן העולם . במובן הזה , עולם ה"חול" אינו בהכרח עולם של ח # לין . הוא לא רווי קדושה דתית , כשם שאין בו גם סלעים מדברים או לידת בתולה ; אבל יש בו חוויות של התעלות נפשית ורוחנית שבהן קיומנו חורג אל מעל לבנאלי ולשוטף , וחש שהוא עולה מדרגה או נטען באיכות מיוחדת . וכן מתרחשות בנו חוויות של יופי , אהבה , רוממות , התעלות , כבוד לבני אדם והערצה להישגים נעלים , לרעיון הצדק , ליופי שבאמנות ובטבע , וגם לתופעות נבחרות בעולם הדת ( כאשר מתגלים בהן סגולה אנושית נדירה או כוח השפעה חיובי על הציבור . ( כל אלה אינם מותנים באמונה באלוהים בורא ומשגיח , ובוודאי לא בכפיפות לממסד הדתי . אדרבה , יש טוענים כי הישגים נפשיים ואתיים יכולים לשגשג רק בעולם פתוח לחופש מחשבה ורגש , ללא דיכוי של ממסד דתי ושל צווים המנוגדים לתפיסה המוסרית של הזמן . ב . חילון מהו ? לאור חשיבות החיל # ן במודרניות היהודית , רצוי להקדיש בירור קצר למובניו הכלליים . חילון הוא מעבר מתרבות בעלת מרכז דתי לתרבות חילונית . ככזה , החילון הוא מקבץ של תהליכים , ולא תוצאה סטאטית . לכך יש צורות ורמות שונות . למשל , חילון אינו כרוך בהכרח באתיאיזם ( שלילת מציאות האל , ( או באגנוסטיות ( שלילת האפשרות לדעת אם אלוהים קיים , ( או ב ; איזם ( שלילת מעורבותו של האל בענייני העולם , ( אף שהרבה פעמים הוא מופיע יחד איתם . את מובניו העיקריים של מושג החילון ניתן להציג כך : ( 1 ) אירכוזה של הדת במובן הראשון והעיקרי , חילון פירושו שהדת נדחקת ממקומה במרכז החיים , ונחלש כוחה כמקור מצדיק של חיי היחיד והגוף החברתי . ענייני העולם רוכשים חשיבות וערך בפני עצמם . בני אדם יחידים לא רואים עוד את חייהם על האדמה בעיקר כמעבר או הכנה לעולם הבא , ואינם שואבים את המשמעות המצדיקה של קיומם מכך שהם חיים לנגד פני אלוהים , עושים את רצונו , ומשתתפים בכנסייה – או ב"קהילה קדושה" – שנוסדה במאמרו . העולם – העולם הזה , ופעולת האדם בתוכו – נעשים לגיטימיים בפני עצמם ואינם נחווים כמציאות נחותה ופגומה , # ודאי לא כפיתוי וסטייה . לתמורה זו היו כמה דרגות . אחת מצורותיה הרדיקליות מבוטאת באמירה שיש רק חיים בעולם הזה , ומה שמעבר לו אינו משמעותי או אינו קיים . בגרסות מתונות יותר , הדת נסוגה אל רקע מטפיזי רמוז ולא–ודאי . היא חדלה לרחף מעל קיומם היומיומי של בני האדם , ואינה קובעת במישרין את הערך של פעולתם ואת הלגיטימיות של מוסדותיהם . רבים נזקקים לדת רק בנסיבות תחומות ומוגדרות היטב – חגים , אירועים משפחתיים , טקסי מעבר – וגם אז היא מתפקדת לרוב כהרגל חברתי , כמחווה סמלית של השתייכות , כהצהרה על שותפות בקהילה . המשמעות המטפיזית של אירועים דתיים מתפוגגת , או מצטמצמת אל סף הקרוב לאפס ( שממנו , ברגעים נדירים , היא עשויה להתעורר בצורה של זיכרון מודחק , נוסטלגיה עצורה או שאלה נעדרת תשובה . ( גם בשביל אלה המוסיפים להחזיק בדרגה מסוימת של אמונה דתית , האופק הטרנסצנדנטי של החיים מצטמצם ונעשה ממד גרידא שלהם , ואינו מגדיר את כוליותם . ( 2 ) אמנסיפציה של תחומים ארציים מבחינת המרחב הציבורי , החילון פירושו שתחומים ומוסדות מרכזיים של החיים נחלצים מן הפיקוח הנורמטיבי של הדת . התחום הפוליטי מקבל את עיגונו בתבונת האדם ולא עוד בחסד האל . הפעילות הכלכלית משתחררת מהגבלות דתיות ( איסורים על ריבית , מיסוי דתי וכו ( ' והולכת אחר הגיונה העסקי בלבד . המדינה מתייסדת על הרצון והאינטרסים הארציים של אזרחיה , ולא על רצון האל המגולם בשליט המונרכי . מדעי הטבע משתחררים מהצנזורה של הממסד הדתי ומתחילים לציית למבחנים ולמתודות האימננטיים שלהם עצמם , גם כאשר מסקנתם נוגדת את כתבי הקודש . הפילוסופיה אינה נחשבת עוד לנערת השירות של האמונה , אלא היא מעצבת את עצמה על יסודות עצמאיים , שמתוכם היא פונה גם לעיון ביקורתי בדת . המוסר האישי והאתיקה הציבורית נבנים מחדש על יסודות ארציים ( כגון : יצר ההישרדות , תבונה אוניברסלית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help