sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יז

משמעותה של תרבות יהודית חילונית ? דרך אחת , עקרה למדי , היא לבקש הגדרה פורמלית . ואולם הגדרות פורמליות אינן מחכימות בדרך כלל , ובמקרה הזה גם אי אפשר לתת הגדרה כזאת . תרבותם החילונית של היהודים , על ריבוי אופניה , נוצרה בתשובה לצורך שלא היה לו תקדים היסטורי ; עקב כך תפוצתה של תרבות זו , עם כל אופייה החי והדינמי , היא באופן טיפוסי דיפוזית וחסרת מרכז , ללא סמכות שליטה ובלי מוקד שיטתי מלכד . ( מבחינה זו היא מדגימה מגמה פוסט–מודרנית ולא רק מודרנית . ( יותר מזה : לפי טבע העניין , אי אפשר לייחס לחילוניות או לגלות בתוכה דגם נורמטיבי מחייב , כמו שהדבר אפשרי בתחום הדתי . לאדם חילוני אין פוסק רבני ואין לו אפיפיור ; תרבותו אינה קשורה בספר קאנוני , ולא בעיקרי אמונה אחידים ( קאטכיזם , ( ואין לה תוכן מרכזי , נבואי או היסטורי , שבו מתעמקים ואותו דורשים מצדדים שונים . העמדה החילונית היא בעיקרה גישה , ולא תוכן דווקא ; היא אופן התייחסות העשוי להתחבר לריבוי גדול של תכנים ולעצב אותם בדרכים שונות – אסתטיות , מחשבתיות , מוסדיות , שכליות ורגשיות , הכול לפי אופי העניין והמדיום שבו עוסקים . אבל שום תוכן מאלה אינו שולט בכולי # ת הגישה החילונית ואינו מייצג אותה ככזו . מבחינה זו , אם להשתמש בדימוי רטורי מקובל , אין לחילוניות " עגלה" אחת ויחידה הנושאת את המגוון הגדול של תכניה . התרבות החילונית מלאה וגדושה בתכנים שכולם מקבלים את משמעותם החילונית לא מעצמם אלא מאופן ההתייחסות אליהם ; ומספר העגלות הוא כמספר אופני ההתייחסות . הדרישה השגרתית להשיב על שאלת "מיהו יהודי" על ידי קבוצה מגדירה ומחייבת של תכנים ואמונות מציגה את השאלה מראש בתבנית דתית ; ומכיוון שהיא מצפה לקבל תשובה כעיןדתית , אי אפשר לתת לה תשובה חילונית שתתאים למונחי השאלה . להיות יהודי אין פירוש הדבר להחזיק באמונות מסוימות או לקיים פולחן זה או אחר , אלא להשתייך , מרצון או מכוח העובדות , לקבוצה ההיסטורית והעכשווית של היהודים . מי שמכיר בשייכות אקזיסטנציאלית זו ומאשר אותה , עשוי להוסיף לה רובד אישי בעל משמעות רבה יותר – למשל , רגש לאומי , אמונה דתית , מחויבות היסטורית , הסתגרות כיתתית או ייעוד קוסמופוליטי כלל–אנושי ; ומכאן יכולים להיוולד רגשי הזדהות , אכפתיות , ביקורת כואבת או תובענות כלפי יהודים אחרים . אבל הבסיס לכל אלה אינו אמונה זו או אחרת , אלא הפנמה של מצב קיומי–היסטורי הקודם לכל אידיאולוגיה . מאפיינים של יהודיות חילונית גם בלי שיש ליהודי חילוני תוכני אמונה מחייבים , נראה שיש כמה מאפיינים מנטליים וסוציולוגיים שתופעת היהודיות החילונית ניכרת בהם , לפחות בחלקם . יהודים חילוניים נוטים , למשל , לפרש את עצמם במונחים של תיאור כפול " ) יהודי" ו"חילוני ( " ומצפים שיכירו בהם ככאלה . יש להם , ברמה מסוימת , תחושת שייכות לקבוצה היהודית הכוללת ולהמשכיות ההיסטורית שלה , בלי שהם מתנים את שייכותם באמונה תיאולוגית באלוהי ישראל או בסמכות הנמשכת של התורה . מכאן שיהודים חילוניים תופסים את הקיום הקבוצתי היהודי – בין שהם קוראים לו עם ובין שהם קוראים לו אתנוס , או לאום או קהילה על–לאומית או מצב אקזיסטנציאלי וכו' – כיחידה רחבה יותר מהדת היהודית . מי שנותנים דעתם על כך יגלו שיש ליהודיות בסיס אקזיסטנציאלי , הנקבע מבחוץ באופן לא רצוני , בין השאר על ידי האנטישמים והנאצים , ובאופן פנימי על ידי הרצון והבחירה של היהודים עצמם . כמו כן יהודים חילוניים ייטו להכחיש שהיהודיות אינה מתירה שאלות ללא תשובה . בנוגע למרביתם נכון לומר שלהיות מועסק אישית בשאלת היהודיות – זה סימן טבעי ומספיק לכך שאדם הינו יהודי . בהכללה , אופייני ליהודים מודרניים ( וליהודים חילוניים בייחוד ) שהם מזהים בתוך עצמם מערך של שני # ת שאי אפשר ואין צורך לבטלו – בין עבר והווה , מסורת וטרנספורמציה , דת וספק ( או אתיאיזם , ( והם חווים שניות זו כלגיטימית לגמרי – לא כפגם או חיסרון , כפי שהפונדמנטליסטים מייחסים להם , אלא כסימן מובהק של מצבם המודרני ( ועוד יותר , המודרני המאוחר או הפוסט–מודרני , ( וכאופן "אותנטי" לגמרי להיות יהודי היום ( באותנטיות הכוונה איננה לזהות אינטגרלית – בזו ניתן לראות אשליה והונאה עצמית – אלא להתאמה למצב האמיתי , הלא–אינטגרלי , של אדם בן ימינו . ( רבים חיים ומפרשים את זהותם האישית כזהות הארוגה מרכיבי זהות חלקיים שאינם צריכים בהכרח להיות הרמוניים ולכידים ( קוהרנטיים , ( ובכל זאת הם שייכים לאותו רצון אישי ומודעות אישית . הרצון ממלא כאן תפקיד חשוב , כיוון שהניסיון היהודי החילוני בנוי על נאמנות לפרויקט נמשך והולך , ולא רק על זיכרונות מהעבר . ברקע פועלים תהליכים של פירוש עצמי וכן של אישור וחיוב עצמי , של קבלה ודחייה – ואלה מתייחסים לרצון . חילוניות , חולין ורוחניות לא פעם נאמר שהביטוי העברי "חילוניות" כתרגום ל"סקולאריות" אינו הולם . אך כיוון שנתקבל ונפוץ בלשון , נראה שמאוחר להחליף אותו , והניסיון ייכשל . אבל ניתן לתקן שגיאות בהבנתו . בעיקר , אין לפרש את הקונוטציה הרומזת לעולם ה"חול" כאילו החילוניות שוללת ערכים וחוויות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help