sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:טז

ולא פוליטית , שאינה מטיפה לד ( גמ ( ת אי–רציונליות ואינה מתערבת בעסקי המדינה , אלא מעודדת ומשלימה את החינוך למוסר אישי וציבורי . מאז סוף המאה ה18– החלה המודרניות לחדור לרחוב היהודי ולסביבתו . יהודים רבים "יצאו מן הגטו" ( כלומר , מן הקהילה המסורתית ) והחלו להשתלב בחברות האם שלהם ולאמץ את דרכי חייהן וחשיבתן ( כלומר , "להתבולל" בדרגה מסוימת , ( בלי שהמירו את דתם . עקב כך , בלי שתמיד ידעו להגדיר את מצבם החדש , הם ייצרו מכלל מג # ון של יצירות , מוסדות , דפוסים מנטליים וסגנונות חיים , שלכולם זיקה יהודית זו או אחרת , אך שלא היו תלויים באדיקות דתית או בקיום המצוות , ולא פעם דחו במפורש את הדת הרשמית ודרך חייה . וכאשר נוסדו היישוב היהודי בארץ ומדינת ישראל , קיבלה היצירה התרבותית החילונית תנופה מיוחדת . גילויי התרבות החילונית של יהודים משתרעים מן ה"איגוד לתרבות ולמדע היהדות" בראשית המאה ה19– בגרמניה עד לאוניברסיטת בן–גוריון בנגב ; מארגון "בני ברית" היהודי ( העשוי במתכונת הבונים החופשיים ) לסיפורי יצחק בשביסזינגר ולסרטיו של וודי אלן ; מתיאטרון "הבימה" במוסקבה ובתל–אביב לכתבי אחד העם וז'בוטינסקי , לציורי שאגאל וחיים סוטין בפריז , לאינטלקטואלים היהודים בעיראק ובמצרים , ועד לתזמורת הפילהרמונית הישראלית , לתנועה הקיבוצית , לגלריות ולבתי הקפה של תל–אביב היום ובמאה הקודמת , ולתרגומים לעברית של כתבי זיגמונד פרויד , היהודי "חסר האל" ( כהגדרתו . ( יהודים חילוניים אחרים השקיעו את הלהט והמקורות היהודיים שלהם במטרות פוליטיות וחברתיות ( ובמגמות אסתטיות ופילוסופיות ) של חברות האם שלהם , ואף בחזונות כעין–משיחיים של אירופה והעולם כולו , כשהם מצוידים במניעים ובאופני ראייה שאת אופיים היהודי קל לזהות יותר מאשר להגדיר . רבים מאלה התפרסמו בזמנם או מעבר לו – משה הס וליאון טרוצקי , ארנולד שנברג ואלברט איינשטיין , פרנץ קפקא , קארל קראוס , ליאון בלום , ואלטר רתנאו , ואלטר בנימין , נלי זק"ש , השופט לואי ברנדייס , חנה ארנדט ואירווינג האו ( אם להזכיר באופן אקראי רק אחדים ) – ואילו ליגיונות של אחרים נותרו אלמונים . להדגמה נוספת , נתבונן בשנה אחת של המאה שעברה – נאמר , . 1925 בשנה זו נפתחו הלימודים באוניברסיטה העברית בירושלים , וממש באותו הזמן , בווילנה , הוקם מוסד ייוו"א לחקר היידיש ולטיפוחה , בכוונה לעשותה , ברוח דובנוב , ללשון התרבות החילונית של היהודים . בחיפה נפתח הטכניון בבניינו החדש , לאחר שהמאבק על לשון הוראת המדעים הוכרע לטובת העברית . בתל–אביב נפתח התיאטרון הארצישראלי בהצגת " בלשצאר" ( את נאום הפתיחה נשא ביאליק ;( האופרה של גולינקין העלתה שש אופרות ; נוסד העיתון דבר ; הונחה אבן הפינה לבניין העיתון הארץ ; ומשה הלוי ייסד את הסטודיה הדרמתית "אוהל , " שנעשתה בהמשך לתיאטרון . במוסקבה העלה תיאטרון "הבימה" את המחזה הגולם בהצגת בכורה . במגדל דוד בירושלים נערכה תערוכה של 19 "ציירים מודרניים" בהנהגת זריצקי , ועוררה התקפה מצד "שמרני בצלאל . " מספר היהודים בארץ היה אז 130 , 000-120 , 000 נפש : באותה שנה נמכרו בארץ כ 150 , 000– ספרים , התקיימו 162 מופעים מוזיקליים , נפתחו ספריות רבות , ויצאו לאור כ30– כתבי עת בעברית ( שרובם החזיקו מעמד לא לתקופה ארוכה . ( בפוליטיקה היהודית המודרנית הוקמו בשנת 1925 שתי מסגרות בינלאומיות מנוגדות – הימין בראשות ז'בוטינסקי ערך בפריז את ועידת היסוד של "ברית הציונים הרוויזיוניסטים , " שפרשה לימים מן ההסתדרות הציונית , ובשמאל , בעקבות הפילוג ב"פועלי ציון" בין האגף השמאלי לימני , התאחד זה עם גוף ושמו "ציונים סוציאליסטים" והוקמה תנועה מאוחדת . אספת הנבחרים הראשונה של היישוב החליטה באותה שנה , למרות מחאת הצירים הדתיים שעזבו את הישיבה , לתת זכות הצבעה לנשים – במדינות רבות במערב עדיין לא היתה זכות כזו – ונבחרו לאספה 24 נשים . ( 12 % ) בקיבוץ עין–חרוד , שהתיישב אותה שנה במקום הקבע שלו , היתה התארגנות נגד ההחלטה להפקיד את רישום הנישואים , הלידות והפטירות בידי הממסד הרבני ( מאבק הנמשך עד היום , ( ובקיבוצי עמק יזרעאל נחוג לראשונה חג השבועות בדגש של חג הביכורים ולא של מתן תורה דווקא . באותו זמן בפולין , בעיירה פולאבי , למד הנער משה קליינבוים בן ה16– ( שנודע לימים כמשה סנה ) בגימנסיה פולנית , ופרסם מאמר בעיתון של האינטלקטואלים האתיאיסטים על רעיון הלאומיות ; בפרק הזמן הזה הוא התגורר בבית סבו החסיד האדוק ( אך הסובלן , ( שהבין בכאב את הצורך של נכדו לצאת ללימודים בשבת . ואילו בעיירה ירוסלב בגליציה נפרד הנער זישע פרייפלד בן ה17– ( אביו של הח"מ ) מהוריו שומרי המסורת , ונסע לפלשתינה במסגרת תנועת " החלוץ , " שאליה הצטרף בגיל 13 לאחר שחתך את פאותיו ; הוא היה אחד מ 23 , 000– עולים שהגיעו לארץ באותה שנה . אין צורך למנות את כל הגילויים והמוצרים של התרבות המודרנית היהודית כדי להיווכח שברקעה עומדת חוויה או התנסות חדשה – חוויית החילון של החיים היהודיים במגוון צורות והיבטים , ושל הקונפליקטים והתהייה העצמית הכלולים בהם . בימינו ממשותה של התרבות החילונית אינה נתונה לשאלה ; היא נוכחת בכל מקום , ופיזורה חופף את פיזורו של העולם היהודי החילוני שהוליד אותה . אבל איך נבין מה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help