sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:טו

מבוא כללי : מודרניזציה וחילון בתרבות היהודית ירמיהו יובל א . תרבות יהודית בעידן של חילון חיבור אנציקלופדי זה בא לסקור את תהליכי המודרניזציה והחילון שעברו על העם היהודי במאתיים וחמישים השנים האחרונות , ולהציג ( נכון יותר , להדגים ) את התרבות המגוונת והרב–צדדית שיצרו היהודים עקב התהליכים האלה . המושג "תרבות" מציין לא רק ספרות , אמנות , מוזיקה , תיאטרון , אדריכלות וכדומה , אף שלאלה יש מקום מרכזי בתוכו . התרבות מקיפה גם את ההגות והאידיאולוגיה הציבורית , את הזיכרון ההיסטורי , את השימוש בלשון , את חיי היומיום , הפוליטיקה , הסמלים , המוסדות , הרגלי הלבוש , הבידור והפנאי , ובקיצור – את כל מה שבני אדם יוצרים במשותף , ואשר חוזר ומשפיע על פירושי העולם שלהם ועל יחסיהם ההדדיים . עם זאת אין מטרתנו להקיף הכול , אלא לייצג את עיקרי התהליכים והמוצרים והאנשים הקשורים בהם . ברוב שנות התפוצה היתה תרבות היהודים דתית באופן כמעט בלעדי . אבל לא בכל הזמנים , ובוודאי לא בזמן המודרני . תרבות חול יהודית התקיימה ואף שגשגה בתקופות שונות , למשל באלכסנדריה העתיקה , בספרד בימי הביניים , באיטליה של הרנסאנס , בהולנד ובאנגליה בראשית העת החדשה . היהודים באותם המקומות המשיכו ליצור ולשחזר מוסדות , כתבים ואופני חיים דתיים , ויחד עם זאת היו פתוחים למה שנחשב אז "התרבות הכללית" של הזמן – מדע ופילוסופיה , שירה וחקר הלשון , אמנות פלסטית וצורות ממשל , עד לאופנה , לבוש וסגנון חיים אישי . המתחים הלא נמנעים בין רכיבי התרבות הדתיים לחילוניים לא היו תמיד בלתי ניתנים ליישוב . אדרבה , בנסיבות שונות הם הצליחו להתקיים יחד ללא משבר , ובכמה אופנים העשירו זה את זה . אפילו משה בן–מימון ( הרמב"ם , ( גדול הרבנים בעידן שלאחר התלמוד , דגל בלימוד הפילוסופיה והמדע כמפעל האינטלקטואלי הראשון במעלה שראוי לאדם לעסוק בו ( אם הוא מוכשר לכך . ( עם זאת הצדיק הרמב"ם את הלימוד הזה כחובה דתית , וכך שמר על הקדימ # ת הנורמטיבית של הדת . דוגמאות כאלה מעידות , שתרבות חילונית אינה חייבת כשהיא לעצמה לערער את עולם הדת , אף על פי שייתכן כי תעשה זאת בתנאים מסוימים . תנאים כאלה צמחו במאתיים וחמישים השנים האחרונות , עם חדירת המודרניות אל העולם היהודי המסורתי . המודרניות קשורה לבלי הפרד בתהליך החילון ( סקולאריזציה ) שהתרחש בתרבות המערב . תהליך ארוך זה לא רק הוסיף ממד של חול לתרבות ימי הביניים הדתית , אלא הפך אותה מעיקרה , כלומר , גרם להעתקה הדרגתית של בסיס התרבות ומרכז החיים מתחום הדת אל העולם הארצי ( ה"סק # ל # ם . ( " אף שהחילון הוא מושג מורכב ורב פנים , בכל זאת הוא מציין תופעה חלקית ומוגדרת יותר במכלול של המודרניות . למעשה , בין השניים האלה , המודרניזציה והחילון , קיימת השפעת גומלין , אף שהיקפם אינו חופף . החילון הוא אחד המנועים של תהליך המודרניזציה ובו בזמן גם מוצר שלו . אין לתאר את המודרניות במערב בלי גורמי חילון מובהקים , כמו הלגיטימיות שניתנה לביקורת על כל מסורת , ובכלל זה על המסורת הדתית ; הערך שיוחס למעמדו של הסובייקט החושב , היחיד ; התפקיד של הרצון האנושי ( ולא האלוהי ) בכינון המדינה ובהצדקת סמכותה ; ועוד . אך , מצד שני , כדי שהסמכות המוחזקת בידי הדת תועתק למקורות של העולם הזה , וכדי שהיחיד , כתודעה וכרצון , יוכל לתבוע את מעמדו האוטונומי מול המסורת , היה צורך שכבר יתהוו תופעות של מודרניזציה בתחומים אחרים . ביניהן : התפתחות תרבות הערים ; הופעת המדע החדש ויישומיו בטכנולוגיה ; התפשטות הקריאה והדפוס , ובעקבותיהם הלימוד והידע , הכושר ללשון ולחשיבה אישית ; עליית קרנו של השכל כשהוא צמוד לניסיון ; התפשטות הסקרנות , גילוי נתיבי מסחר וקולוניזציה , ובעקבותיהם אופקים חדשים ביקום ובטבע ; גילוי וכינון הסובייקטיביות ועולם הפנים ( כולל הפסיכולוגיה ;( הרפורמציה בדת הנוצרית , והופעת דרכים חלופיות לגאולה בתוך הדת ומחוצה לה ; גילוי ההיסטורי # ת של הקיום האנושי ; עליית משקלו של הרצון במערב ; רתימת הטבע לתועלת האדם ; היווצרות המדינה הריכוזית הבנויה על הסכם ; ועוד גורמים שהשתתפו , לטוב ולרע , בבניין העולם המודרני , ורובם נקשרו בצורה כלשהי של חילון החיים . בעקבות התהליכים האלה פחת משקלה של הדת במערב , גם בחיים הפרטיים וגם במרחב הציבורי . כיום אנשים רבים חיים בפיצול בין מצב תודעתם הממשי לבין קשר שיורי אל כמה סמלים , תחושות ורגישויות של הדת . ( דבר זה ניכר באירופה יותר מבארצות הברית ( . אנשים רבים נעשו עוינים או אדישים לדת , ולפעמים הם מגלים כלפיה נוסטלגיה ללא מסקנות מעשיות . חילונים קיצוניים , תלמידי וולטר , מצפים שהדת תרד מן הבמה , כי לפי הרגשתם היא מיצתה את תפקידה כגורם מחולל ציוויליזציה , ועכשיו היא מכשול לשיפור המוסרי והרציונלי של בני האדם , המוליד בעיקר אי–סובלנות , אלימות , דיכוי ו"מלחמות קודש . " לעומתם , יש חילונים מתונים , ברוח קאנט , הרוצים בהמשך קיומה של דתיות מתוקנת , סובלנית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help