sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

הקדמה לפניך ארבעת הכרכים של זמן יהודי חדש – תרבות יהודית בעידן חילוני , מבט אנציקלופדי . בחרנו בכינוי " מבט אנציקלופדי" כדי להבדיל בינו לבין אנציקלופדיה רגילה . הכינוי אנציקלופדיה ניתן בדרך כלל לפרסומים המבקשים להביא מידע בתחום כלשהו – או בתחומים רבים ושונים – והם בנויים בסדר מסוים , הנחשב אופייני לאנציקלופדיות . אבל הוא ניתן גם לספרים שאין בהם יסוד כזה והמידע המובא בהם מתחומים שונים מאורגן בצורה אחרת מן הסדר המקובל באנציקלופדיות , שהוא לרוב סדר אלפביתי של שמות הערכים . סדר זה מקל על החיפוש במקום שנמצאים ערכים רבים , אבל הוא אינו מהותי . ישנן אנציקלופדיות רבות שלא נכתבו בסדר כזה . האנציקלופדיה הצרפתית המהוללת , הופיעה תחילה בסדר אלפביתי . כעבור זמן סודר המידע מחדש ב160– כרכים שלא נערכו בסדר אלפביתי כי אם בסדר ענייני , לפי תחומים ונושאים . עניין אחר , שהוא מהותי לרוב האנציקלופדיות המקובלות , הוא שהן שואפות לכאורה לאינקלוסיביות . הן מבקשות לכלול , במידה כזו או אחרת של קיצור , את כל המידע הזמין בתחומים שבהם הן עוסקות , או לפחות את כל המידע החשוב . אבל גם הן , בעשרות כרכיהן ( במאה ה16– הופיעה אנציקלופדיה סינית בת 240 כרכים , ( אינן יכולות להנחיל לקוראיהן את כל הידע המצוי – גם לא את כל הידע הזמין בתחום מסוים – כי אם להעניק להם גישה אל הידע הזה . הידע שהחיבור האנציקלופדי שלפניך מבקש להקנות לקוראיו גישה אליו הוא הידע על אודות תהליכי השינוי , ההתחדשות והמודרניזציה שעברו על התרבות היהודית במאתיים וחמישים השנים האחרונות , כחלק מתהליכי החילון וההתחדשות של התרבות הכללית . מערכת זמן יהודי חדש שמה לעצמה מטרה להביא לפני הקורא נקודת מבט ייחודית , מבוססת–מידע , על התרבות היהודית בדורות האחרונים – ובמקרים רבים גם מבט חדש על תהליכים שהתרחשו בעם היהודי בעבר רחוק יותר , אך מחקרים חדשים חשפו אותם לנקודת השקפה אחרת מזו שהיתה מקובלת בעבר . מבט חדש זה אינו רואה את הקיום היהודי בימינו כקשור בהכרח באורח חיים של קיום מצוות ; הוא שולל את הגישה כי מי שאינו מקיים מצוות אינו יכול לראות עצמו יהודי . קיום יהודי זה קשור במערכת מסועפת , הנבנית על אוצרות התרבות היהודית שהצטברו במהלך אלפי שנים , אך ניזונה גם מערכים אנושים כלליים ומגיבה מתוך השתנות והתחדשות מתמידות על ההתפתחות המתחוללת בתחומי הרוח בעולם הרחב . מבט חדש זה יעזור לאדם יהודי בן ימינו למצוא לשאלה , שלעתים היא נשאלת בהתרסה , " במה אני יהודי אם איני מקיים מצוות " ? תשובה ברוח זו שהשיב עליה ברנר : "אנחנו יהודים בחיים הממשיים . " משמע בעצם קיומנו . בארבעת הכרכים של זמן יהודי חדש לא התיימרנו לכלול את כל הידע הזמין בתחומים שבהם הוא עוסק , כי אם לדגום ממנו דברים שיש בהם כדי להעיד על תהליכים שהתרחשו ומתרחשים בתרבות היהודית בעידן החילון ולהציג את המוצרים החברתיים והתרבותיים שנולדו מהם . כך הדבר גם לגבי הערכים המוקדשים לאישים הנמצאים בחלק מהמדורים . אין הם אמורים לתאר תמונה מלאה ומקפת של תולדות חייהם , הגותם ופועלם , אלא להציג רק אותם היבטים של הגותם ופועלם הקשורים בנושא המרכזי של החיבור האנציקלופדי הזה – היווצרותה של תרבות יהודית חדשה בעידן החילון . כמו כן , אין מוקדשים כאן ערכים לכל האישים שהיו פעילים בתחום מסוים ( אם היינו מבקשים להביא את כל האישים שפעלו בתרבות היהודית בתחומי הספרויות והאמנויות היה עלינו להקדיש מאות ואפילו אלפי ערכים לאישים אלה ולכן אין במדור הספרויות והאמנויות ערכים המוקדשים לאישים . ( ולפיכך , גם באותם מדורים שבהם הקדשנו ערכים לאישים , בחרנו להביא דוגמאות אופייניות בלבד , שיש בהן כדי להציג את ההתפתחות שחלה בתרבות היהודית , בכל מובניה , במאות השנים האחרונות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help