sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

פתח דבר לידתה של יוזמה ספרותית–מחקרית היא פעמים רבות פרי של זיווגים אקראיים , אם כי בדרך כלל יש לה , ליוזמה כזאת , רקע כלל לא מקרי . ואכן , לידתה של היוזמה להוצאתו לאור של זמן יהודי חדש לא היתה לידת–אקראי . שלושה סיפורים אישיים ימחישו זאת . בזיכרונם של בני דורי נחרת הסיפור על פגישתו של בן–גוריון עם הרב ישעיה קרליץ ' ) החזוןאיש . ( ' באותה פגישה , שהתקיימה בשלהי , 1952 המשיל 'החזון–איש' את הציונות החילונית לעגלה ריקה , שצריכה לפנות דרך במעלה ההר לעגלתה המלאה של היהדות האורתודוקסית ( משל שנלקח בשינוי צורה ממקור תלמודי . ( נקל לשער מה היתה תגובתם של רבים למשמע מנהיגה של היהדות החרדית האנטי–ציונית המתאר אותם ככלי ריק . לא הייתי שלם עם תשובתו של בן–גוריון . תמהתי מדוע קיבל את הנחתו של איש–שיחו , כאילו יש 'עגלה דתית' אחת ומאוחדת וכאילו מולה ניצבת ' עגלה חילונית' אחת ומאוחדת . וקשה מאלה : בהציגו , לשיטתו , את תכולתה של 'העגלה המלאה החילונית , ' מנה בן–גוריון עניינים כגון ההגנה על המדינה ועל חיי אזרחיה , יישוב הארץ , בניינה ופיתוחה ; ואני שאלתי את עצמי : האם לא נכשל בן–גוריון בכך שלא הדגיש דווקא את הישגיה של התרבות היהודית החדשה , ובמיוחד את התרבות העברית , על ריבוי פניהן ? חלפו כשלושים שנים וב1985– נשלם מפעלה של האנציקלופדיה העברית והופיע כרך המפתח שלה . באחד הימים חיפשתי במפתח את הערך 'חילון' או 'חילוניות . ' לשווא : איננו , לא כעיול ראשי ולא כעיול משני . נדהמתי . בשנים 2006-1996 כיהנתי כיושב–ראש מית"ר ( מכללה ליהדות כתרבות , ( שפעילותה הוקדשה בעיקרה לקירובם של צעירים ועולים חדשים ללימוד התרבות היהודית , על רבדיה המגוונים . פעילות זאת נבעה , בין השאר , מהדאגה נוכח תהליך הקיטוב בחברתנו : מכאן – קנאות דתית ולאומנית , פונדמנטליזם ו"החזרה בתשובה ; " ומכאן – ניכור מתרבותנו בכללותה וניתוק ממורשתנו העתיקה במיוחד . סברתי כי יש להנחיל את התפיסה שלפיה "ארון הספרים" של אדם יהודי בן–זמננו ראוי שישכנו בו יצירות של תרבותנו העתיקה , והתנ"ך במרכזן ; יצירות של התרבות היהודית החדשה ; ויצירות ממיטב פירותיה של התרבות האנושית הכללית . כמו כן , סברתי כי ראוי שהציבור המגדיר עצמו כחילוני , ילמד מהי משמעותה של החילוניות וכיצד פעלו תהליכי המודרניזציה והחילון בקרב עמנו ובעמים אחרים . על רקע כל אלה נולד הרעיון להוציא לאור אנציקלופדיה של התרבות היהודית בעידן המודרניזציה והחילון . שותף לרעיון הזה מראשיתו , ומי שתרם לגיבושו ולעיצובו בגלגוליו השונים תרומה מכרעת , היה פרופ' ירמיהו יובל . פניתי אליו כאל מי ששמו הולך לפניו , בארץ ובעולם , כפילוסוף , כחוקר וכמחברם של ספרי הגות שחידת הזהות היהודית בטלטולי המודרניות שזורה בהם , והצעתי לו להיות שותף ליוזמה וליטול על עצמו את תפקיד העורך הראשי . שמחתי מאוד כשנענה לפנייתי . סיכמנו כי "מכון שפינוזה , " שפרופ' יובל עומד בראשו , יהיה שותף למפעלנו . בשיחה שהיתה לנו בשלהי 1999 עם מר פליקס פוזן , העומד בראש "קרן פוזן , " פרשנו בפניו את יוזמתנו , להפקת אנציקלופדיה שתספר את סיפורה של התרבות היהודית במאתיים השנים האחרונות , בדרך ביקורתית–פלורליסטית , שתשקף את היצירה היהודית החילונית לגווניה ותיתן ביטוי גם להתפתחותם של הזרמים היהודיים הדתיים בעת החדשה . זכינו לעידוד רב מצדו ולהבטחה כי הקרן תסייע לממש את הרעיון , אם נצליח לכנס צוות חוקרים והוגים ראוי לשמו שיתגייס למלאכת היצירה הזו . סיכמנו כי נקים יחד עמותה לתרבות יהודית מודרנית – "למדא" – ובמסגרתה תתנהל העבודה . בהמשך פנינו גם לסופר והעורך דוד שחם , שצבר ניסיון רב בעריכה בכלל ובעריכת אנציקלופדיות במיוחד ( הוא ערך את שלושת הכרכים האחרונים של האנציקלופדיה העברית ואת הבריטניקה לנוער )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help