sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:418

ויהי רצון מלפניך, יהוה אלהי ואלהי אבותי, למלאת פגימת הלבנה ולא יהיה בה שום מעוט, ויהי אור הלבנה כאור החמה וכאור שבעת ימי בראשית, כמו שהיתה קדם מעוטה, שנאמר: את שני המאורות הגדולים. בראשית א, טז ויתקים בנו מקרא שכתוב: ובקשו את יהוה אלהיהם ואת דויד מלכם, אמן. הושע ג, ה למנצח בנגינת מזמור שיר: תהלים סז אלהים יחננו ויברכנו, יאר פניו אתנו סלה: לדעת בארץ דרכך, בכל גוים ישועתך: יודוך עמים אלהים, יודוך עמים כלם: ישמחו וירננו לאמים כי תשפט עמים מישר, ולאמים בארץ תנחם סלה: יודוך עמים אלהים, יודוך עמים כלם: ארץ נתנה יבולה, יברכנו אלהים אלהינו: יברכנו אלהים, וייראו אותו כל אפסי ארץ: ∞ פגימת הלבנה: צורת הלבנה ההולכת וקטנה מאמצע החודש ואילך. מעוט: פגם, חסרון. ויהי רצון: קטע זה נולד בחוגי המקובלים. מקורו באגדה [תלמוד בבלי חולין ס ע"ב] לפיה היתה הלבנה בתחילתה מאור גדול כמו השמש [שנאמר בהם: "שני המאורות הגדולים" [בראשית א, טז[], ורק משחטאה בגאוה ובצרות עין נענשה בכך שתקטן בכל חודש וחודש. הקטע מבקש שאור הלבנה יחזור להיות כאור הגדול שהיה לה בימי הבריאה [השווה ישעיה ל, כו], סמל לתיקון המעוות והחזרת עטרה ליושנה. החזרת הירח למצבו הקדום מסמלת גם את החזרת בית דוד למעמדו ואת גאולת ישראל בכלל, ולשם כך מצוטט הפסוק מספר הושע. למנצח: מזמור זה נוסף לטכס בהשפעת תורת הקבלה. לביאורו ראה עמ' 95.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help