sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

ויכלו לאחר התפילה בלחש שרים החזן והקהל יחדיו: השמים והארץ וכל צבאם: בראשית ב, א-ג עמידה ויכל אלהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה, וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה: ויברך אלהים את יום השביעי ויקדש אתו, כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלהים לעשות: ברכה מעין שבע חזן ברוך אתה יהוה, אלהינו ואלהי אבותינו, ויכלו וכו': מכאן ואילך, במנהג הידוע מאז ימי האמוראים, נאמרים שני קטעים היוצרים מעין חזרה על עיקר נושאיה של תפילת העמידה: [א] פסוקי המקרא ממעשה בריאת העולם שנאמרו גם בתפילת העמידה [שראשיתם ב"ויכלו השמים והארץ וכל צבאם"[; [ב] סיכום נושאיהן של שבע הברכות שבתפילת העמידה, בצירוף חלקה האחרון של ברכת "קדושת היום" [סיכום זה קרוי "ברכה מעין שבע"]. התלמוד הבבלי [שבת כד ע"ב] מנמק את המנהג להוסיף קטעי חזרה על העמידה בליל שבת בנימוק של "משום סכנה": אמירת הקטעים האלו בציבור מחייבת את כל המתפללים להמתין זה לזה עד סוף התפילה, ואז יצאו לדרכם יחדיו ולא יסתכנו בסכנות האורבות לאדם ההולך בלילה יחידי [בעיקר במקומות שבהם היו בתי הכנסת בשדה, מחוץ לעיר]. עם זאת, אולי נקבעה החזרה גם כדי להעניק צביון חגיגי יותר לתפילת ערבית של ליל שבת. ברכה מעין שבע: כתחליף לחזרת החזן על העמידה נאמרת מאז ימי האמוראים [תלמוד ירושלמי ברכות ח, א [יא ע"ד[] ברכה אחת המסכמת את נושאיהן העיקריים של שבע ברכות העמידה [ומכאן

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help