sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאפשרת עוד לראות כי כל עוד אוחזים בסוג הכבוד שטופח על ידי הציונות המדינית , קשה להתחבר באופן עמוק לסוג הכבוד שיכול היה לאפשר התמודדות מוצלחת יותר עם השליטה באוכלוסייה כבושה . ההבחנה המוצעת בספר זה בין ארבעת מובני המושג כבוד צמחה מתוך בחינה שיטתית של תרגומים לאנגלית של כל מופעי השורש כב"ד בספרי המקרא . עיינתי בתרגומים עתיקים ומודרניים , יהודיים ונוצריים , ומצאתי כי המילים העבריות הנגזרות מן השורש כב"ד מתורגמות לאנגלית בעזרת אחת מארבע המילים . dignityi honor , glory , respect ההשוואה בין משמעויותיהן של נגזרות השורש כב"ד ובין משמעויותיהם של המונחים האנגליים הניבה את ההכרה כי המילים העבריות הנגזרות מן השורש כב"ד , ואשר קשורות במושג הכבוד , מכילות משמעויות שהשפה האנגלית מאפשרת לחלקן לארבע קבוצות מובחנות . השפה העברית אמנם כורכת את כל המילים הללו יחדיו ללא הפרד , באמצעות השורש כב"ד , אך מבט החוצה , אל לשון שונה , מאפשר לזהות גם במילים העבריות עצמן ארבעה פנים שונים , שההבחנה ביניהם היא בעלת משמעות ועניין . התרגום לאנגלית , כשלעצמו , אינו "עושה את העבודה" כולה , שכן אדבעת המושגים honor , dignity , glory , respect קרובים זה לזה מאוד ואף חופפים זה לזה במידת מה . לכן אני נאלצת לדחוף את ההבחנה האנגלית צעד קדימה , כדי לתחם ארבע משמעויות מובחנות בבירור . ההבחנה המדויקת שאני מציעה בספר זה בין ארבעת המושגים , הגדרתו של כל אחד מהם לעומת השלושה האחרים , וקישורו של כל אחד עם השקפת עולם ערכית מוגדרת , הם , כמובן , דידקטיים . מטרתם לחדד את ההבדלים במקום בו הערבוביה השוררת מטשטשת גבולות ומערפלת את שדה הראייה . מתוך חידוד ההבדלים ניתן להגדיר באופן מושכל יותר הן את אזורי החפיפה והן את אזורי השוני , ולפתח דיון ביחסי הגומלין בין הפנים השונים . הבחירה להתמקד ב"כבוד האדם" מבטאת נקודת מבט פנימית , ייחודית לחברה הישראלית , תרבותה , משפטה והגדרתה העצמית . נקודת מבט זו מותאמת לתופעות הנחקרות , ועשויה , לפיכך , להניב תוכנות דקות ומעמיקות . עם זאת , אבחונם של ארבעה פנים שונים בכבוד האדם נעשה מתוך נקודת מבט חיצונית , משפה זרה ,

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help