sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אבלים בחברות ובתרבויות שונות , והם נבנו על סמך ניתוח מקורות מספרות חז"ל ושיחזורם כמודל . התקופה המיוצגת בספרות חז"ל היא תקופה ארוכה : החל במאה הרביעית לפני הספירה וכלה במאה השישית לאחר הספירה . למרות שזו הייתה חברה מסורתית - שבדומה לחברות מסורתיות אחרות השינויים שמתחוללים בהן הם מועטים יחסית - ניתן לזהות בה תהליכי שינוי ; אולם כאשר נעשים שינויים , הם מוצגים כדפוס המשכי לא משתנה . המקורות התלמודיים , המתפרשים על פני תקופה ארוכת שנים , מאפשרים לנו לבדוק דינמיקה זאת של תהליכי שינוי . ניתוח החברה על פי מקורות חז"ל מעמת אותנו עם הבעיה האנתרופולוגית של קשר בין הטקסט והקונטקסט . התרבות היהודית היא תרבות של טקסט כתוב , שהיא מתייחסת אליו בקדושה וכלא ניתן לשינוי . אבל הקונטקסט , ההקשר החברתי , משתנה תדיר עם השתנותם של תנאי הקיום . הטקסט המלווה את החברה ומכתיב לה את ערכיה ואת נורמות ההתנהגות , חייב איפוא לעבור תהליך של פרשנות כדי שימשיך להיות רלוונטי לגביה וימשיך להיות הטקסט המכוון . האנתרופולוגים הקלאסיים , כמו רוברטסוךסמית ובואז , שחקרו חברות חסרות כתב , לא עסקו בניתוח דיאכרוני ולא הכניסו מימד היסטורי לניתוחיהם , בגלל העדר זיכרון היסטורי בחברות האלה . הם גם התעלמו בכוונה מהפרשנות שאנשי החברה הנחקרת נתנו למנהגיהם , כי הם התייחסו אליה כפרשנות העשויה להשתנות לפי הנסיבות . אנתרופולגים אלה הסבירו את הטקסים והמנהגים מתוך פרספקטיווה תיאורטית חיצונית . גישה זו , לדעת גולדברג , אינה הולמת חברה בעלת תרבות כתב ארוכה . היא מתעלמת מהמימד ההיסטורי של התפתחות המנהגים והטקסים ומן התרומה שיש לגישה דיאכרונית לפרשנות . מבט היסטורי , המתייחס גם לפרשנות שנותנים אנשי החברה הנחקרת , עשוי להסביר שינויים במנהג לפי המצב המשתנה ולהאיר את האינטראקציה שבין הפרשנות הכתובה לבין ההתנהגות למעשה . בבדיקת הטקסט הכתוב ניתן לעמוד על משחק הגומלץ שבין הטקסט הגלוי לבין הפרשנות הרשמית , שהסמכות המפרשת נותנת לטקסט . בסופו של דבר שומרת המחרבות לטקסט על אוניפורמיות רבה של המסגרת הנורמטיווית , אף על פי שתוכנה של המסגרת עשוי להשתנות . על בעייתיות זו ופתרונה עמד לראשונה יעקב ב"ץ בדיוניו בשאלת המגעים בין יהודים לגרים . בעוד שהתורה וההלכה היהודית מחייבות הפרדה גמורה בץ יהודים לגרים , הנה , למעשה , באשכנז של ימי הביניים התקיים דיאלוג יומיומי גם ב"ימי אידיהן * . " ההלכה , אומר כ"ץ , שמרה על שיור המשקל בץ שני כוחות : בהסתגלות לתנאים מצד אחד , ובקיומה של זהות יהודית מצד

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help