sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המזמורים שבספר תהליכו באים כמה שירים חכמתיים , כגון פרקים ל"ז ; מ " ט ; ע " ג . אך בסך הכול שירים אלה הם מיעוט קטן בתוך הספר . מקום לעצמה קובעת לה גם השירה הנבואית . חלק ניכר מספרי הנביאים כתוב כדברי שיר ; ויש בהם , כפי שעוד נראה , יסודות רבים של השירה המזמורית ; אך עיקרה של הנבואה עומד על היותה דבר האל לאדם או דברו של אדם הנחשב לשליח האל , וזו אינה מהותה של השירה המזמורית . בספר תהלים באים אך מעט מאמרים בנוסח נבואי , והם בחזקת יוצא מן הכלל המאשר את הכלל . גם על כך ידובר בהמשך . ומן הראוי להזכיר כאן עוד סוג אחד של שירה מקראית . אלה הן הברכות לאבות ולשבטים , כגון ברכת נח לבניו ( בר ' ט' , ( 27-25 ברכת יצחק ליעקב ולעשו ( בר ' כ " ז , ( 40-39 , 29-28 ברכת יעקב לבניו ( בר ' מ " ח ; 16-15 מ " ט , ( 27-2 ברכת הכהנים לעם ( במ ' ו ' , ( 26-24 ברכות בלעם ( במ ' כ " ג , 24-18 , 10-7 כ " ד , ( 24-20 , 19-15 , 9-3 וברכת משה לשבטים ( דב ' ל"ג . ( 29-2 על ידן ראוי למנות את השירות הקצרות - לארון ( במ ' י ' , ( 26-25 לבאר ( במ ' כ " א , ( 18-17 שירת המושלים ( במ ' כ " א ( 30-27 ודבר יהושע למאורות ( יהושע י ' . ( 13-12 דברי השיר הללו הם סוג בפני עצמו . וניכר שהם עומדים על האמונה בכוח פעולתה של המילה : יצחק אינו יכול לחזור בו מן הברכה המוטעית ליעקב , ועל בלעם ידעו : "אשר תברך מבורך ואשר תאור יואר " ( במ ' כ " ב . ( 6 זוהי שירה עתיקה שהייתה לה זיקה אל המאגיה . בכך לא נתמצו עדיין סוגי השירה המקראית . יתר על כן , ישנן שירות שקשה לשייך אותן לסוג כלשהו ; כך למשל שירת 'האזינו ' ( דב ' ל"ב ;( 43-1 יש בה אספקטים של אפוס ( פס ' , ( 14-7 מליצות מספרות החכמה ( כגון בפס ' , ( 6 , 5 , 2 תוכחה וחזון עתיד מטיפוס הנבואה ( פס ' 20 ואילךגי ואפשר שכל כוחה ויופיה של שירה זו באים לה ממהותה , שהיא מתעלה על כל סיווג - הן זה שבא מקטגוריות יצירה של הקדמונים , הן זה שנעשה בידי חוקרי המקרא החדשים . עיקר השירה המזמורית נתון בספר תהלים . אך אין הוא ממצה את הסוג הספרותי הזה . יש מזמורים הנתונים בתוך הספרות ההיסטורית ובפרוזה הנבואית , כגון שירת חנה ( שמ " א ב ' , ( 10-1 תפילת חזקיהו ( יש ' ל"ח ( 20-9 ותפילת יונה ( יונה ב ' . ( 10-1 שלוש אלה נתחבו , ככל הנראה , ביד שנייה אל תוך הסיפורים . המסורת הספרותית של שיבוץ מזמורים אל תוך הסיפור או ההיסטוריה הלכה ונמשכה בספרות של בית שני , והיא מצויה הן בתוספות לספרים מקראיים , כגון דניאל ( ג ' 24 ואילך בתה " ש ובתרגום תיאודוטיון , ( הן בספרות החיצונית שנשתמרה ביוונית 3 חולק אני על עמיתי אבי הורביץ בשאלת 'אמות מידה לשוניות לזיהוי מזמורי החכמה ; ' ראה ; א ' הורביץ , שקיעי חכמה בספר תהלים - עיוני לשון וסגנון , ירושלים תשנ '' J . H . Tigay , Deuteronomy ( The JPS Torah Commentary ) , Philadelphia 1996 , 508-513 , 545-546 4

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help